Lancia pro nadcházející léta chystá svoji renesanci, když místo jediného dnes nabízeného modelu přijde zcela nová generace vozidel. Jedním z nich bude i vlajková loď chystaná pro rok 2026. Zatím se o ní mluvilo jako o modelu Aurelia, nakonec však vedení automobilky přiznalo, že se tato novinka bude jmenovat Lancia Gamma. Už se odhaluje na prvním snímku a postupně o sobě odkrývá další informace.
Nová Lancia Gamma je součástí renesance italské značky, na níž se pracuje po jejím začlenění do koncernu Stellantis, jehož vedení potenciálu Lancie věří. Půjde o druhý model budoucí modelové řady. První dorazil v roce 2024 malý hatchback Ypsilon, dostupný jako hybrid a elektrovůz, v roce 2028 pak bude následovat kompaktní hatch Delta s elektrickým pohonem.
Základ DS
Dosud se o modelu Gamma mluvilo výhradně jako o elektromobilu. Nyní však automobilka prozradila, že vůz bude dostupný nejen v čistě elektrické formě, ale také jako hybrid. Zda to nějak mění dříve odhalené plány Lancie prodávat od roku 2028 výhradně elektrovozy, není v tuto chvíli jasné. Klidně je možné, že Gamma Hybrid se bude prodávat pouze první část životního cyklu, aby postupně omezila nabídku na elektrický derivát.
Gamma se přitom stane vlajkovou lodí značky. Půjde o zhruba 4,7 metru dlouhé auto, které bude největší v nabídce značky. Bude prémiově laděné, jako Lancie už kdysi bývaly.
Přesná podoba známá zatím není, očekává se však, že budoucí Gamma bude módní crossover. Moc toho neprozrazuje ani zveřejněná upoutávka. Sám šéf značky Luca Napolitano vůz popisuje jako sportback nebo fastback, což naznačuje pětidveřovou karoserii s šikmou zádí. Dle jeho slov půjde o elegantní a velmi inovativní vozidlo s radikální karoserií a krásným interiérem. Ostatně podobně řešená byla už předchozí Gamma z přelomu 70. a 80. let.
„Nová vlajková loď značky Lancia bude úžasný a elegantní italský vůz, krásný zvenku i uvnitř, ve kterém si budete připadat jako v obývacím pokoji italského domu,“ říká konkrétně Napolitano.
Auto s interním označením L74 využije stejný technický základ jako nedávno odhalené DS N°8. Konkrétně to bude znamenat novou platformu STLA Medium (někdy nazývaná e-VMP), která má využívat baterie s kapacitou až 104 kWh, pro dojezd až 700 km na jedno nabití. Lancia tvrdí, že novinka nabídne nejlepší dojezd v rámci své kategorie.
Oba vozy se budou bok po boku vyrábět v italském závodě Melfi. Tamější odbory potvrdily do budoucna výrobu hned čtyř SUV, mezi nimiž by vedle příštího DS N°8 a Lancie Gamma měl být ještě Opel Manta-e, jehož příchod byl nicméně posunut na další léta. Čtvrté SUV by pak mohlo nést znaky Jeepu.
Rozmach Lancie
Zatím moc nevíme ani o designu, Lancia má každopádně využívat motivů ze své historie a interiéry přesně v duchu italské elegance. Automobilka zároveň počítá s využitím těch nejmodernějších materiálů, v rámci koncernu Stellantis má třeba používat nejvíce recyklovaných materiálů.
„Rádi popisujeme Lancii jako značku „Progresivní klasiky“, kde „klasika“ znamená využití a respektování hodnoty našeho dědictví, zatímco „progresivní“ znamená naši schopnost dívat se do budoucnosti s ambicemi,“ komentuje chystaný styl generální ředitel Lancie Luca Napolitano. Konkrétně se chystané vozy mají inspirovat předními partiemi někdejší Delty a Aurelie, oblou siluetou Aurelie nebo sportovními kulatými koncovými světly 037 či Stratosu. Novému stylistickému jazyku výrobce říká Lancia Pu+Ra Design, kombinovat má ryzost (pure) a radikálnost (radical).
Automobil ozdobí nové logo, představené v listopadu 2022 v rámci tzv. Lancia Dne. Inspirací byl znak z roku 1957, prvně uvedený na tehdejším modelu Flaminia. Ve srovnání s mnohými jinými dnešními logy automobilek působí klasicky.
Jisté je naopak to, že příští Lancia Gamma se podobně jako další chystané modely značky nebude prodávat jen v domovské v Itálii. Lancia totiž opět expanduje na další trhy, konkrétně je potvrzen vstup na německý, holandský, španělský, belgický a francouzský trh. Vybrány byly pro jejich oblibu malých aut, italského stylu, stejně jako rozvinutých online prodejních služeb aut. Později by Lancia mohla vstoupit i na další trhy. S rozvojem má přitom pomoci právě prodej jejích vozů přes internet.