KatalogJaguarXJ

Jaguar XJ X351 (2009-2019)

Jaguar XJ s interním označením X351 je čtvrtá generace takto označené vlajkové lodi britské značky vyráběná mezi lety 2009 a 2019. Automobil nahradil třetí generaci XJ (s interním označením X350), výroba pak skončila bez přímého nástupce. Ten se měl představit v roce 2020, automobilka ale nakonec změnila plány a tento projekt zrušila, jak vedení oznámilo v roce 2021. Přestože mělo nové XJ nabídnout elektrický pohon, projekt podle nového managementu značky nesplňoval kritéria budoucí strategie Jaguaru.

Netradiční styl

Automobil se světu poprvé představil v červenci 2009 na speciální akci pořádané v Londýně, kterou moderoval slavný Jay Leno, do prodeje ale vůz vstoupil až na začátku roku 2010. Design z pera týmu tehdejšího šéfdesignéra značky Iana Calluma byl zcela odlišný od předchůdce, měl zdůraznit, že Jaguar už není ta konzervativní značka pro zákazníky pokročilého věku, ale značka, která chce oslovit i mladistvé. Chtěla tím zaujmout více než dosavadními modely, přičemž tento sportovní styl následně užily také další modely značky.

Jaguar XJ generace X351 tak přišel o charakteristickou čtveřici kulatých světel. Stejně tak opustil klasickou siluetu sedanu, užívanou takto pojmenovaným modelem už od roku 1968. Boční silueta místo toho použila motiv v duchu kupé a nezvyklý dlouhý zadní převis. Díky kapkovitému tvaru střechy a vysokým bokům vůz opticky vypadá nízký, přestože výška byla ve své době v rámci segmentu obvyklá.

Palubní deska nízko umístěnou, plochou vrchní část, jejíž jednolitou plochu narušují mohutné kruhové výdechy klimatizace a vysoká kaplička s digitálním přístrojovým štítem s TFT displejem. Osmipalcový displej infotainmentu unikátně umožnil sledovat dva různé obrazy, řidiči se tak v jednu chvíli mohla zobrazit navigace, zatímco spolujezdci třeba televize.

Podobně jako jiné modely luxusní třídy i XJ (X351) nabídlo dvě délky karoserie. Základ měl rozvor 3.032 mm, prodloužené provedení XJL pak 3.157 mm.

Skelet využil hliníkovou strukturu, vycházející z architektury předchozího XJ generace X350. Vedle hliníku využívá konstrukce také kompozitových materiálů nebo hořčíku. I díky tomu v době premiéry XJ čtvrté generace patřilo mezi nejlehčí automobily své kategorie. Automobil navíc ve standardu využil elektronicky řízený zadní diferenciál ze sportovního modelu XFR, se svorností až 90 %, stejně jako adaptivní tlumiče. Výrobce také sliboval rychlý převod řízení.

Sázka na osmiválce

Nabídka motorů v době premiéry vsadila primárně na benzinový pětilitrový vidlicový osmiválec. K dispozici byla jak jeho atmosférická verze s 283 kW, tak dvě varianty přeplňované kompresorem, naladěné na 346 kW, respektive 375 kW. Nabídku doplňoval jeden turbodiesel, v podobě třílitrového vidlicového šestiválce s 202 kW. Všechny jednotky byly spárované s šestistupňovým automatem, který od roku 2013 nahradila osmistupňová samočinná převodovka. Poháněná byla zadní kola, časem však vybrané jednotky bylo možné pořídit se čtyřkolkou, vyvinutou ve spolupráci se sesterským Land Roverem.

Postupně se ale nabídka agregátů proměnila. V roce 2012 pro vybrané trhy zajímající se o motor s nízkými emisemi dorazil přeplňovaný benzinový dvoulitr se 177 kW. Základní atmosférický pětilitr byl pak téhož roku nahrazen kompresorovým vidlicovým šestiválcem o objemu tří litrů a výkonu 250 kW.

Rok nato zase přišlo nové vrcholné provedení XJR s kompresorem přeplňovaným 5.0 V8 o výkonu 405 kW, jako náhrada za osmiválec s 375 kW. V roce 2017 pak debutovala ještě ostřejší varianta XJR575 s 423 kW. V roce 2015 v rámci tehdejšího faceliftu zase naftový šestiválec s 202 kW nahradilo posílené provedení s 221 kW.

Během modernizace v roce 2015 XJ dostalo nový nárazník a diodové světlomety. Uvnitř se objevil nový informační systém InControl Touch Pro.

Výroba automobilu probíhala v britském závodě Castle Bromwich. Výroba byla ukončena v roce 2019 z důvodu klesající poptávky.

Jaguar XJ: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 5122 x 1894 x 1448 x 3032 mm (XJ), 5247 x 1894 x 1448 x 3157 mm (XJ-L)
  • Objem zavazadlového prostoru: 520 litrů
  • Výroba: 2009-2019 (Castle Bromwich, Velká Británie)

Ohodnoťte Jaguar XJ i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Jaguar XJ X351 (2009-2019)

  • + Osobitý design, komfortní nastavení podvozku, pružný naftový šestiválec, kvalitně zpracovaný interiér, až zábavné jízdní vlastnosti,
    – Omezený prostor vzadu (nad hlavou), hluk od podvozku a motoru, pomalejší reakce automatu, ve srovnání s konkurencí vyšší spotřeba, průměrné rozlišení obrazovky infotainmentu

    Reagovat
  • Jaguary jsou léta osobité luxusní automobily, což bezesporu platí i pro XJ generace X351. Vždyť už ten vnější design je netradiční, díky neobvykle tvarované zádi, která je pro zástupce luxusní třídy hodně nezvyklý. Netradičně pojatý je také interiér, kombinující sportovní šmrnc s vysokou úrovní luxusu. Ty použité materiály i jejich zpracování rozhodně stojí zato, co jiného ostatně v této kategorii očekávat. Škoda jen těch lesknoucích se chromovaných detailů, které mnohdy vyžadují sluneční brýle, nebo nízkého rozlišení obrazovek. Zvlášť ten digitální přístrojový štít trochu kazí celkový dojem. Velké luxusní sedan jsou obvykle auta proc estující vzadu, XJ je ale v tomto ohledu poněkud výjimkou, stále se nechá rád řídit. Ostatně prostor vzadu je tu omezený, vlivem sportovní siluety ve stylu kupé, je tu omezený prostor nad hlavou. Nabídka motorů sice primárně sázela na benzinové osmiválce, já ale XJ vyzkoušel s dieselovým šestiválcem. A je to ideální volba, velice pružný motor, který dělá z auta dálniční střelu, jak se na ní sluší a patří. Jen spotřeba je vyšší než u konkurence (to je ale u Jaguarů běžné) a ten automat se občas trochu zapomene. Samotný podvozek nabízí neskutečný komfort, zároveň je to pořád hezky hravá kočka, jak je u Jaguarů zvykem. Vadilo mi ale průměrné odhlučnění, tedy na poměru segmentu. Přece jen byste u vozu luxusní třídy očekávali, že motor nebo podvozek nebudou tolik slyšet. Osobitý charakter XJ ale znamená, že pokud jste se do něj jednou zamilovali, necháte tyto drobnosti za hlavou. V přímém srovnání se ale německá konkurence jeví z objektivního hlediska lepší.

    Reagovat
  • Jaguar XJ generace X351 zůstal i kvůli nástupu SUV v prodejích za očekáváním, a tak už nebyl přímo nahrazen. I díky tomu zatím poslední generace XJ může být zajímavou volbou z druhé ruky, pro klientelu hledající něco alternativního. XJ totiž netradiční vždycky byl, už jen díky své osobité siluetě, na první pohled rozeznatelné v rámci kategorie. Pokud po XJ opravdu toužíte, pečlivě vybírejte motor. Ideálem je paradoxně pětilitrový vidlicový osmiválec, který je odolný a spolehlivý. A také neskutečně silný. Typická klientela ale spíše volila turbodiesely, vidlicový šestiválec 3.0d ale trápí mnohé problémy, včetně prasklého klikového hřídele, ojnice nebo víka ventilů. To benzinový šestiválec je spolehlivější volbou, počítejte nicméně s tím, že v případě zásadnějších oprav musíte nákladně koupit celý polomotor, některé díly totiž Jaguar nenabízí samostatně. Podobně jako u jiných Jaguarů pak občas zazlobí elektronika, stačí aby pokleslo napětí na akumulátoru a vybrané jednotky přestanou komunikovat s palubní sítí. S novým bezklíčkem pak musíte koupit i novou řídicí jednotku, složité řešení souvisí s netradičním bojem Jaguaru proti kriminalitě. Pokud však tyto mrzutosti přežijete, dostanete v podobě XJ skvěle jezdící auto s hezkou kabinou a unikátním vzhledem. Počítejte ale s tím, že jako u jiných luxusních modelů auto žádá zkušený servis a že opravy nebudou zrovna levné.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *