Renault se v rámci nové strategie hodlá mimo jiné zaměřit na elektromobily. Do roku 2025 hodlá představit hned 14 nových modelů, z nichž polovina budou elektřinou poháněné automobily. Jedním z nich je i novodobá reinkarnace slavného modelu Renault 4. Přesně dva roky po jeho konceptu debutuje v celé své kráse sériové provedení. Co během své premiéry o sobě prozradilo?
Dle očekávání sériový Renault 4 E-Tech 100% elektrický vzhledově přímo navazuje na koncept Renault 4Ever Trophy představený v roce 2022. Už tehdy bylo jasné, že právě čtyřka figuruje v plánech současného šéfa Renaultu Lucy de Mea na využití historického odkazu značky, právě v oblasti elektromobilů.
Konkrétně Renault 4 se stává elektřinou poháněným městským SUV, který má být alternativou ke Capturu, podobně jako je dříve uvedený hatchback Renault 5 alternativou k modelu Clio.
Design přímo navazuje na originál, ať už celkovou koncepcí nebo rozměry. S délkou 4,14 metru jde totiž o vcelku kompaktní městské SUV.
Automobilka zdůrazňuje, že novinka kombinuje eleganci s všestranností. Specialitou je horizontální mřížka ohraničená souvislým, přesně definovaným světelným obrysem, v němž jsou umístěny hlavní LED světlomety. Zdobí ji osvětlené logo výrobce, které 4 E-Tech dostává jako vůbec první sériový Renault. Víku kufru pak dominuje číslovka čtyři ve stylovém fontu. Mezi prvky odkazující na originál mimo jiné patří také lichoběžníkové boční okno umístěné přesně nad zadním kolem nebo možnost látkového střešního okna.
Bratr pětky
Technický základ je stejný jako u pětky, a to v podobě platformy AmpR Small (dříve nazývané CMF-BEV). Ta byla vyvinuta speciálně pro potřeby elektromobilů malých segmentů. Odvozena je od CMF-B pro vozy s konvenčním pohonem s tím, že toto sdílení techniky má zlevnit vývoj této architektury a tím snížit cenu aut na ní postavených. To by mohlo znamenat cenovku okolo 20.000 eur, v přepočtu tedy asi půl milionu korun.
Automobilka zdůrazňuje, že dvojice aut sdílí 68 % svých komponent, přestože jsou zvenku dost odlišné. Třeba interiér je ale hodně podobný, s dvojicí 10” obrazovek.
Mezi odlišnosti dále patří rozvor natažený z 2,54 metru na 2,62 metru, což má zajišťovat bohatý vnitřní prostor. A to nejen pro cestující, ale také pro jejich zavazadla. Kufr modelu čtyři dosahuje objemu 420 litrů. Praktičnosti pomáhá posuvná zadní lavice nebo speciální prostor pod podlahou o objemu 35 litrů, např. pro nabíjecí kabely.
Dva motory i baterie
Renault 4 bude nabízený ve dvou derivátech. Základní má baterie s kapacitou 40 kWh a elektromotor o výkonu 90 kW, silnější pak (nikl-mangan-kobaltový) akumulátor s kapacitou 52 kW a elektromotor s výkonem 110 kW.
Automobil debutuje v letošním roce, na pařížském autosalonu, očekává se však, že na trh Renault 4 E-Tech 100% elektrický dorazí až během roku 2025. Vyrábět se bude v závodě Maubeuge, dnes orientovaném na produkci modelu Kangoo a jeho derivátů od Mercedesu (Citan) a Nissanu (Townstar).
Vedle SUV Renault 4 E-Tech se mluvilo také o odvozené užitkové provedení nazývané Renault 4 E-Tech Fourgonnette. Ta však nakonec bohužel nedorazí. Projekt by vyžadoval hodně úprav technického základu s nejistými výnosy, a tak realizován nakonec nebude.
Původní Renault 4 se světu představil v roce 1961, kdy v reakci na Citroën 2CV debutoval jako dostupný automobil pro masy, který měl pomoci motorizovat nejen domovskou Francii. Ve výrobě nakonec vydržel až do roku 1994, za tu dobu měl na svém kontě 8.135.424 vyrobených exemplářů.
Renault 4 E-Tech 100% elektrický: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4140 x ? x ? x 2620 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 420 litrů + 35 litrů pod podlahou
- Výroba: 2024- (Maubeuge, Francie)