Novinky

Renault 4 se má vrátit v roce 2025. SUV doplní Van

Renault se v rámci nové strategie hodlá mimo jiné zaměřit na elektromobily. Do roku 2025 hodlá představit hned 14 nových modelů, z nichž polovina budou elektřinou poháněné automobily. Jedním z nich bude i novodobá reinkarnace slavného modelu Renault 4. Jeho koncept se představil na podzim 2022, na pařížském autosalonu. Ten se jmenuje Renault 4Ever Trophy, což naznačuje i jméno pro sériové provedení. Vedle SUV tu má být i odvozené užitkové provedení nazývané Renault 4 Fourgonnette.

Aktuální šéf Renaultu Luca de Meo již dříve přiznal, že chce využít historického odkazu značky, přičemž oživení se po již dříve avizovaném Renaultu 5 má stát právě neméně slavný Renault 4. Zatímco však novodobá pětka bude malým hatchbackem s elektrickým pohonem jako náhrada za dnešní Zoe, novodobá čtyřka se má stát elektřinou poháněným městským SUV. Sama automobilka už jej popisuje jako alternativu ke Capturu. Na trh má podle zákulisních zpráv dorazit v roce 2025, tedy rok po pětce. Pár měsíců poté má následovat i užitkové provedení Fourgonnette. Jeho příď bude shodná s SUV, zadní partie obou aut se ale zcela odliší.

Pokud si chystané SUV uchová rozměry konceptu, půjde o 4.160 mm dlouhé auto. Koncept 4Ever Trophy je zároveň auto široké 1.950 mm, vysoké 1.900 mm, s rozvorem 2.570 mm.

Využije přitom shodného technického základu jako Renault 5, v podobě nové alianční platformy CMF-BEV vyvinuté speciálně pro potřeby elektromobilů malých segmentů. Odvozena má být od CMF-B pro vozy s konvenčním pohonem s tím, že toto sdílení techniky má zlevnit vývoj této architektury a tím snížit cenu aut na ní postavených. To by mohlo znamenat cenovku okolo 20.000 eur, v přepočtu tedy asi půl milionu korun.

Co se týče techniky, hovoří se o novém elektromotoru s interním označením e-PT 100. Ten má nabídnout dva výkonové deriváty s 92 kW a 110 kW. Baterie od firmy Envision mají mít kapacitu 42 či 52 kWh dle verze.

Koncept v duchu offroadu

Design auta se přímo inspiruje původním Renaultem 4, očekávejme tudíž obdobně řešenou oblou kabinu. Siluetu ostatně už dříve naznačil zveřejněný snímek s tím, že by časem mohl debutovat koncept připraveného vozu. Ten se čekal už v rámci loňské oslavy 60. výročí od debutu originálu. Nakonec se ale koncept budoucího Renaultu 4 ukázal až na podzim 2022, a to na pařížském autosalonu. Tam odhalená studie sází na terénní charakter, pomocí několika prvků, jako je třeba vysoká světlost 200 mm. Právě praktický tvar má údajně znamenat rovněž příchod užitkového derivátu.

Připravovaný automobil se podle dostupných zpráv bude vyrábět v závodě Maubeuge, dnes orientovaném na produkci modelu Kangoo a jeho derivátů od Mercedesu (Citan) a Nissanu (Townstar). Nejprve se na konci 2024 má začít vyrábět osobní provedení, o pár měsíců později má následovat užitková verze. Ta má být o něco menší než dnešní Kangoo.

Původní Renault 4 se světu představil v roce 1961, kdy v reakci na Citroën 2CV debutoval jako dostupný automobil pro masy, který měl pomoci motorizovat nejen domovskou Francii. Ve výrobě nakonec vydržel až do roku 1994, za tu dobu měl na svém kontě přes osm milionů vyrobených exemplářů.

(vydáno 20.9.2021 8:42, naposledy aktualizováno 23. ledna 2022 21:10)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *