Mercedes-Benz splňuje jako první výrobce automobilů na světě přísné legislativní požadavky předpisů EHK OSN č. 157 pro systémy automatizované jízdy úrovně 3, umožňující zcela automatizovanou jízdu za specifikovaných podmínek, aniž by řidič musel sledovat okolní dění. To znamená, že si první zákazníci budou moci již v první polovině roku 2022 pořídit Mercedes třídy S se systémem Drive Pilot, který jim umožní v husté dopravě nebo v dopravních zácpách na vhodných úsecích německých dálnic vysoce automatizovanou jízdu rychlostí až 60 km/h. Funkce bude zatím aktivní jen v Německu.
Je to reakce na rozhodnutí Spolkového úřadu pro silniční provoz KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), který udělil na základě splnění požadavků technických registračních předpisů EHK OSN č. 157 příslušné schválení, a tím vytvořil předpoklady pro možnost nabízet tento systém na mezinárodních trzích za předpokladu, že to příslušná národní legislativa umožňuje.
Splnění vize
„Již mnoho let pracujeme na uskutečnění naší vize automatizované jízdy. Pro naše vozidla jsme vyvinuli inovativní technologii v podobě systému na základě LiDARu, který zákazníkům nabízí jedinečné, luxusní zážitky z jízdy a věnuje jim to nejdůležitější: čas. S úředním schválením se nám nyní podařil průlom: Jsme prvním výrobcem, který zavádí vysoce automatizovanou jízdu v Německu do sériové výroby,“ říká Markus Schäfer, člen představenstva společností Daimler a Mercedes-Benz a technický ředitel odpovědný za vývoj a nákup.
„Tímto milníkem znovu dokazujeme svou průkopnickou práci na automatizované jízdě, a navíc přinášíme radikální změnu dosavadního zažitého paradigmatu. Poprvé ve 136leté historii automobilu přebírá totiž vozidlo za určitých předpokladů dynamické řízení vozu. Současně máme radost z toho, že Německo tímto schválením pokračuje ve své roli průkopníka automatické jízdy,“ doplňuje.
Technický schvalovací předpis, na jehož základě může být takovýto systém homologován, vstoupil v platnost na začátku roku 2021. Od té doby může být v Evropě aplikován, a Mercedes-Benz jako první výrobce tuto příležitost rychle využil. Německo bylo v roce 2017 první zemí, která zařazením systémů automatizované jízdy úrovně 3 do zákona o silničním provozu vytvořila právní základ pro používání těchto systémů v souladu s legislativními ustanoveními.
Co Drive Pilot umí?
Drive Pilot zpočátku přebírá řízení na vhodných úsecích dálnic a při husté dopravě do legislativně povolené nejvyšší rychlosti 60 km/h. Ovládací prvky jsou umístěny na věnci volantu nad pravou a levou prohlubní pro palec. Systém po své aktivaci řidičem reguluje rychlost jízdy, vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a vozidlo řídí v jízdním pruhu. Navíc vyhodnocuje a zohledňuje průběh trasy, události na trase a dopravní značení. Dokáže reagovat i na nečekané dopravní situace a samostatně je řeší například vyhýbacím manévrem v jízdním pruhu nebo brzděním.
Systém Drive Pilot bude nejprve dostupný na 13.191 kilometrech dálnic v Německu, a to pro třídu S. Schválení systému ale platí také pro elektrické EQS. Mercedes navíc přiznává, že časem bude Drive Pilot dostupný i v dalších zemích, až to místní legislativa umožní. Systém automobilka aktuálně testuje třeba v USA nebo Číně.