Vozy SUV jsou pro značku Audi dnes už klíčová záležitost. Jejich nabídka se postupně rozšířila, přičemž tato expanze neskončí ani do budoucna. Aktuálně Audi odhaluje zcela nové SUV Q6 e-tron. Nejprve se ukázalo v zamaskované podobě na postupně zveřejňovaných fotografiích, postupně o sobě odhalovalo další a další detaily. Později následovaly i fotografie interiéru a ke kompletnímu odhalení konečně došlo 18. března 2024. Co o sobě nové Audi Q6 e-tron prozrazuje?
Přípravu takto pojmenovaného automobilu už před lety potvrdil dřívější šéf automobilky Audi Markus Duessman. Jak z názvu vyplývá, jde o vůz vyplňující mezeru mezi modely Q5 a Q7 s tím, že se jedná o elektřinou poháněný automobil. Jde to přitom nakonec o něco větší auto než Q5, s délkou 4.771 mm a dlouhým rozvorem 2.899 mm. Také Q6 e-tron každopádně nabídne dvě karosářské verze, jak naznačují špionážní fotky maskovaných prototypů.
Nová technika
Pro Audi je Q6 e-tron důležité i z toho důvodu, že využívá zcela nový technický základ, v podobě nově vyvinuté platformy PPE. Ta je v rámci koncernu VW Group určena pro středně velké a velké, luxusní elektromobily prémiových a luxusních značek. Třeba Škoda či VW tak tuto architekturu nepoužije.
Q6 e-tron ji sdílí například s elektrickou verzí Porsche Macan. Audi ji totiž vyvinulo společně s Porsche. Samo Audi na ní rovněž postaví připravované A6 e-tron.
Platforma využívá znalostí z vývoje MEB, proti níž se však v lecčems liší, třeba díky 800V elektrickému systému a možnosti dobíjení výkonem až 270 kW. Možná i proto však Audi a Porsche řešily při jejím vývoji potíže, a tak se její příchod zdržel. První vozy s tímto základem tak na trh dorazily až v roce 2024, zatímco podle původních plánů to mělo být zhruba o rok dříve.
Nejmodernější technika
S ohledem na využití je PPE vyspělejší architekturou než už rozšířené MEB určené pro elektromobily mainstreamových značek. PPE umožní třeba použití natáčení zadních kol nebo vzduchového odpružení.
V nabídce bude několik verzí, jak je dnes už zvykem také u elektroaut. Již předem byl potvrzen příchod modelu Q6 e-tron 55 s dvojicí elektromotorů o kombinovaném výkonu nakonec činícím 285 kW, nad nímž stojí sportovně laděné S66 e-tron s kombinovaným výkonem 380 kW. Do budoucna v závislosti na trhu bude nabídnuta i základní varianta s pohonem jen zadní nápravy. Čile se také spekuluje o přípravách vrcholné varianty RS Q6 e-tron, která by mohla nabídnout výkon až 447 kW.
Elektromotory energii čerpají z nově vyvinutých lithium-iontových baterií. Skládají se z 15 modulů a nabízejí kapacitu 100 kWh (94,9 kWh využitelná kapacita).
A co design?
Co se týče designu, i přes pečlivou kamufláž zamaskované prototypy naznačily použití rozdělených světlometů, což se při premiéře potvrdilo. Světla jsou ostatně specialitou, přední Matrix LED světla umí upravit grafiku denního svícení, koncová světla využívají techniku OLED. Šéfdesignér Audi Marc Lichte už před premiérou magazínu Autocar potvrdil, že Q6 bude jedním ze zástupců nové stylistického směru značky.
Interiér Q6 etron
Zveřejněné fotografie interiéru Q6 e-tron potvrzují použití nejmodernější techniky. Hlavním motivem je zakřivený displej multimediálního systému s úctyhodnou úhlopříčkou 14,5 palce. Doplňuje ho přitom nejen dnes už typický digitální přístrojový štít, s úhlopříčkou 11,9″, ale také obrazovka spolujezdce, s úhlopříčkou 10,9″. Umístěná v palubní desce umožňuje nastavení navigace nebo přehrávače hudby.
Podle dřívějších informací se nové Audi Q6 e-tron mělo představit ještě během roku 2022. K tomu ale nakonec nedošlo, nepotvrdily se ani loňské zprávy, že se odhalí loni. Na loňském autosalonu IAA v Mnichově totiž došlo jen k odhalení interiéru. K premiéře tak došlo až v roce 2024, kdy se novinka začne i prodávat. Cena Q6 e-tron zatím stanovena nebyla.
Audi Q6 e-tron je už sedmou SUV-řadou značky v její evropské nabídce. Už dnes je tu malý crossover Q2, kompaktní Q3, elektrické Q4 e-tron, středně velké Q5, velké Q7, SUV-kupé Q8 a elektrické Q8 e-tron. Některé z nich (Q3, Q4 e-tron, Q5 a Q8 e-tron) jsou dokonce dostupné i ve formě druhé karosářské verze, sportovně laděného Sportbacku. Pro Čínu tu jsou pak prodloužené modely Q2L nebo Q5L, stejně jako rodinné Q6, které však s chystaným Q6 e-tron nemá mít nic společného. Zároveň jde o první elektromobil značky vyráběný v její domovské továrně v Ingolstadtu.
Audi Q6 e-tron: Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4771 x 1993 x 1648 x 2899 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 526 litrů (vzadu) + 64 litrů (pod kapotou)
- Výroba: 2024- (Ingolstadt, Německo)