Nové Porsche Macan EV dorazí v roce 2024. Už odhaluje techniku

Porsche pokračuje v rozšiřování nabídky elektromobilů. Taycan se ukázal jako úspěšný, a tak letos následovala jeho zvýšená kombi verze Taycan Cross Turismo. Automobilka má ale rovněž ambice vstoupit do segmentu elektřinou poháněných SUV. Porsche tak připravuje elektrický Macan EV. Jeho vývoj už čile probíhá, na silnice už vyrazily jeho první prototypy. Práce se ale pozdržely, Macan EV tak nakonec dorazí až v roce 2024, o rok později, než se původně plánovalo.

„Nyní už probíhá testování v reálném prostředí – jeden z nejdůležitějších milníků vývojového procesu,“ prozrazuje Michael Steiner, člen výkonné rady společnosti Porsche pro výzkum a vývoj. Prototypy připravovaného elektrického SUV měly naplánovány přes tři miliony testovacích kilometrů. Ty následovaly po zkouškách ve virtuálním prostředí, které narýsovaly základní charakter.

Porsche přiznává, že testy v digitálním prostředí snižují náklady a šetří čas. Moderní prostředky přitom dnes už umějí s vysokou přesností simulovat vlastnosti skutečného auta. Dnes tak existuje na 20 digitálních prototypů pro účely simulace různých vlastností automobilu, jako je aerodynamika, energetický management nebo odhlučnění.

Právě aerodynamika se začala testovat jako první, už před pěti lety, v úplných počátcích projektu. Právě skvělá aerodynamika totiž napomůže dojezdu, který je u elektromobilů pořád klíčový. Vybrané zkoušky pak mohou probíhat souběžně s jízdními testy. To je třeba případ zkoušek nového digitálního ovládání, které probíhají na speciálním simulátoru. Účastní se ho přitom i laici, aby jej nezvládali ovládat jen specialisté, kteří jej vyvíjejí.

„Pravidelně shromažďujeme data z různých oddělení a používáme je k vytvoření kompletního, virtuálního vozidla, které je co nejdetailnější,“ vysvětluje Andreas Huber, manažer digitálních prototypů v Porsche. Podle jeho slov to umožňuje odhalit určité nedokonalosti dříve než při klasickém vývoji. Na druhou stranu jízdní zkoušky jsou pořád potřeba. Vývojáři tak potvrdí zjištěná data, navíc jsou potřeba pro otestování spolehlivosti či trvanlivosti, stejně jako vyladění jízdních vlastností.

Moderní technika

Porsche Macan EV bude postaven na základech nové koncernové platformy PPE (Premium Platform Electric), určené pro větší, luxusní auta s elektrickým pohonem, čemuž bude odpovídat i pokročilejší technika než u již používané architektury MEB. PPE tak umožní třeba použití natáčení zadních kol nebo vzduchového odpružení. K dispozici také bude 800V systém umožňující superrychlé dobíjení. Akumulátor bude možné nabíjet až výkonem 270 kW s tím, že nabídne kapacitu 100 kW. Macan EV bude tento základ sdílet třeba s připravovaným Audi Q6 e-tron.

Výkon z jedné nabízených variant dosáhne hodnoty 450 kW. Ten bude výsledkem použití dvou elektromotorů, jednoho u každé nápravy, pro zajištění pohonu všech kol. Pro uspoření energie však dvoumotorový Macan EV zvládne být i zadokolkou. Ten před elektromotor přitom má být umístěn co nejdále, pro rozložení hmotnosti v poměru 48:52 mezi nápravy.

Zveřejněné fotografie maskovaných prototypů elektrického Macanu pak naznačují obdobný styl jako u Taycanu, hlavně z hlediska tvarů přídě. Zadní partie pak klesají výrazněji než u dnešního Macanu, skoro jak u nějakého SUV-kupé.

Potíže se softwarem

Jestliže technika lze podle všeho ladit dobře, se softwarem je to podle všeho horší. Porsche přiznalo určité potíže s přípravami softwaru vyvíjeného divizí Cariad koncernu VW Group, jehož je automobilka ze Zuffenhausenu součástí. To podle všeho může pozdržet i další projekty Porsche, například nový Cayman/Boxster. Ten bude podle všeho také elektřinou poháněný. Dorazit má v roce 2025.

Elektrický Macan EV chystaný pro rok 2024 nicméně neznamená konec Macanu s klasickým spalovacím pohonem. Automobilka totiž počítá s tím, že po po boku elektrického derivátu se minimálně nějaký čas bude prodávat i současné provedení, se spalovacími motory. „V Evropě poptávka po elektrických vozidlech stále roste, ale tempo změn se po celém světě značně liší,“ vysvětluje tento krok šéf vývoje Michael Steiner.

(vydáno 15. května 2021 9:09, naposledy aktualizováno 14. listopadu 2022 22:24)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *