Nové Porsche Macan EV se rýsuje pro rok 2023. Prototypy už vyrazily na silnice

Porsche pokračuje v rozšiřování nabídky elektromobilů. Taycan se ukázal jako úspěšný, a tak letos následovala jeho zvýšená kombi verze Taycan Cross Turismo. Automobilka má ale rovněž ambice vstoupit do segmentu elektřinou poháněných SUV. Porsche tak pro rok 2023 připravuje elektrický Macan EV. Jeho vývoj už čile probíhá, na silnice už vyrazily jeho první prototypy.

„Nyní už probíhá testování v reálném prostředí – jeden z nejdůležitějších milníků vývojového procesu,“ prozrazuje Michael Steiner, člen výkonné rady společnosti Porsche pro výzkum a vývoj. Prototypy připravovaného elektrického SUV mají nyní před sebou přes tři miliony testovacích kilometrů. Ty následují po zkouškách ve virtuálním prostředí, které narýsovaly základní charakter.

Porsche přiznává, že testy v digitálním prostředí snižují náklady a šetří čas. Moderní prostředky přitom dnes už umějí s vysokou přesností simulovat vlastnosti skutečného auta. Dnes tak existuje na 20 digitálních prototypů pro účely simulace různých vlastností automobilu, jako je aerodynamika, energetický management nebo odhlučnění.

Právě aerodynamika se začala testovat jako první, už před čtyřmi lety, v úplných počátcích projektu. Právě skvělá aerodynamika totiž napomůže dojezdu, který je u elektromobilů pořád klíčový. Vybrané zkoušky pak mohou probíhat souběžně s jízdními testy. To je třeba případ zkoušek nového digitálního ovládání, které probíhají na speciálním simulátoru. Účastní se ho přitom i laici, aby jej nezvládali ovládat jen specialisté, kteří jej vyvíjejí.

„Pravidelně shromažďujeme data z různých oddělení a používáme je k vytvoření kompletního, virtuálního vozidla, které je co nejdetailnější,“ vysvětluje Andreas Huber, manažer digitálních prototypů v Porsche. Podle jeho slov to umožňuje odhalit určité nedokonalosti dříve než při klasickém vývoji. Na druhou stranu jízdní zkoušky jsou pořád potřeba. Vývojáři tak potvrdí zjištěná data, navíc jsou potřeba pro otestování spolehlivosti či trvanlivosti, stejně jako vyladění jízdních vlastností.

Moderní technika

Porsche Macan EV bude postaven na základech nové koncernové platformy PPE (Premium Platform Electric), určené pro větší, luxusní auta s elektrickým pohonem, čemuž bude odpovídat i pokročilejší technika než u již používané architektury MEB. PPE tak umožní třeba použití natáčení zadních kol nebo vzduchového odpružení. K dispozici také bude 800V systém umožňující superrychlé dobíjení. Macan EV bude tento základ sdílet třeba s připravovaným Audi Q6 e-tron.

Zveřejněné fotografie maskovaných prototypů elektrického Macanu pak naznačují obdobný styl jako u Taycanu, hlavně z hlediska tvarů přídě. Zadní partie pak klesají výrazněji než u dnešního Macanu, skoro jak u nějakého SUV-kupé.

Elektrický Macan EV chystaný pro rok 2023 nicméně neznamená konec Macanu s klasickým spalovacím pohonem. Automobilka totiž chystá jeho novou generaci, která se bude prodávat po boku elektrického derivátu. „V Evropě poptávka po elektrických vozidlech stále roste, ale tempo změn se po celém světě značně liší. Proto v průběhu roku 2021 uvedeme na trh dalšího konvenčně poháněného nástupce současného Macanu,“ vysvětluje tento krok šéf vývoje Michael Steiner.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.