Renault Scénic IV J9/R9 (2016-2022)

Renault Scénic IV 2016

Renault Scénic je kompaktní velkoprostorové auto představené v roce 2016 ve své čtvrté generaci. V duchu tehdejších prodejních trendů se vůz svým stylem přiblížil světu crossoverů, byť sama automobilka o něm nadále hovoří jako o MPV. Stejně jako předchůdci i Scénic IV nabídl dvě karosářské verze, výchozí Scénic (interně J9) a prodloužený Grand Scénic (interně R9). V roce 2022 má být výroba vozu ukončena bez přímého nástupce, kvůli klesajícímu odbytu v segmentu MPV.

Čtvrtá generace Renaultu Scénic se světu poprvé prezentovala na ženevském autosalonu v březnu 2016, kde se představila ve formě „krátkého“ Scénicu. Ten s délkou 4.406 mm a rozvorem 2.734 mm poskytl prostor pro pět cestujících. Na podzim 2016 se pak na pařížském autosalonu veřejnosti poprvé ukázal i prodloužený Grand Scénic, s délkou 4.634 mm a rozvorem 2.804 mm, s možností převozu až sedmi osob.

Prvky SUV

Design navázal na tehdejší stylistický směr značky. Elegantní příď s výrazným logem výrobce a maskou navazující na velká přední světla evokovala třeba malé SUV Captur první generace. Právě vozy SUV se čtvrtá generace tohoto MPV v lecčems inspirovala, v rámci „opětovného navržení MPV“. Světlost se zvýšila o 40 mm na výsledných 170 mm, standardem napříč nabídkou se stala 20″ kola (s pneumatikami nezvyklých rozměrů 195/55 R20). Nadále ale nechyběl ani praktický prvek typický pro MPV, zdvojené A-sloupky karoserie. Grand Scénic se odlišil delší a vyšší karoserií, s jinak řešenou zádí.

Vnitřek zase využil pro Renault tehdy typickou koncepci s digitálním přístrojovým štítem nebo rozměrnou obrazovkou multimediálního systému. Specialitou byla i bohatá výbava zahrnující head-up displej s promítáním klíčových informací na sklíčko nad přístrojovým štítem, full-LED světlomety, adaptivní tempomat nebo varování před opuštěním jízdního pruhu vibracemi ve volantu. To souvisí s využitím modulární platformy CMF-C/D, sdílené například s velkým MPV Espace (generace JR). Na rozdíl od něj však Scénic nedostal systém natáčení zadní nápravy.

Proměna motorové palety

U českých prodejců se Renault Scénic IV objevil až na konci roku 2016. Nabídl výběr z šesti motorů. Ty benzinové zastupovaly dvě výkonové verze přeplňovaného čtyřválce 1.2 TCe s 85 kW a 96 kW, z turbodieselů tu byly 1.5 dCi se 70 kW či 81 kW a 1.6 dCi ve variantách s 96 kW a 118 kW. Na vybraných trzích se Scénic prodával i ve formě 1.5 dCi (81 kW) Hybrid Assist, která umí při zpomalování ukládat kinetickou energii a využívat ji při následném zrychlování a pro pohon elektrických systémů auta.

Nabídka agregátů se ale v průběhu let výrazně proměňovala, v reakci na stále přísnější emisní normy. Na konci roku 2017 tak dorazil čtyřválec 1.3 TCe ve verzích s 85 kW, 103 kW a 120 kW, které se navíc od roku 2018 dočkaly filtru pevných částic. Nejsilnější provedení navíc kvůli limitům oxidu uhličitého postupně oslabovalo, v roce 2018 na 117 kW, v roce 2020 pak na 116 kW.

Dosavadní turbodiesely, včetně mildhybridní 1.5 dCi pak v roce 2018 nahradil tehdy nově vyvinutý agregát 1.7 Blue dCi, ve variantách s 88 kW a 110 kW. V nabídce se ale dlouho neohřál, v roce 2020 se Scénic v rámci tedehšjího faceliftu zcela zbavil vznětových motorů, v rámci odklonu Renaultu od turbodieselů.

Renault Scénic sice býval v devadesátých letech průkopníkem evropských kompaktních MPV, jeho čtvrtá generace ale přicházela na trh, kdy o takové vozy klesal v Evropě zájem. Prodeje tak zůstaly za očekáváním. I proto na vybraných trzích v roce 2020 skončila krátká verze Scénic, kterou nepřímo nahradil Captur druhé generace. V roce 2022 pak má výroba Scénicu IV definitivně skončit, bez přímé náhrady.

Renault Scénic IV: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4406 x 1866 x 1653 x 2734 mm (Scénic), 4634 x 1866 x 1660 x 2804 mm (Grand Scénic)
  • Objem zavazadlového prostoru: 506 litrů (Scénic), 189 litrů (Grand Scénic 7 míst), 718 litrů (Grand Scénic 5 míst)
  • Výroba: 2016-2022 (Douai, Francie)

Ohodnoťte Renault Scénic i vy, v komentářích pod článkem

3 thoughts on “Renault Scénic IV J9/R9 (2016-2022)

  1. Renault Scénic býval průkopníkem kompaktních MPV, čtvrtá generace ale vstupovala na trh už v době, kdy zájem o taková auta klesal. Ani inspirace módními SUV nepomohla a Scénic IV obchodně propadl. Bohužel odbyt negativně ovlivnily i nové emisní normy, stejně jako někdejší potíže se zásobami komponentů, kvůli požáru v jedné z továren. I proto dnes ani nabídka ojetin není široká, což ztěžuje výběr. Přitom zájemce o rodinné auto Scénic jistě osloví. Vypadá i po letech skvěle a má pořád praktický interiér. Navíc je i vcelku spolehlivou volbou, bez zásadních potíží. Výjimkou v tomto směru je samozřejmě nechvalně proslulý čtyřválec 1.2 TCe, kterému je vhodné se obloukem vyhnout, byť už řada motorů byla opravena. Na krátké trasy typické pro „mamataxi“ se však nehodí. To 1.3 TCe potíže předchozí dvanáctistovky takřka vyřešila, pořád se však vyplatí nejezdit jen krátké trasy a občas auto trochu prohnat. Vynikající je pak turbodiesel 1.5 dCi, dnes už naprosto spolehlivá volba. Jen počítejte s průměrnou dynamikou v dálničním provozu. To 1.6 dCi je trochu neurvalý, a tak spíš volte verzi s dvěma turby, která je vzhledem k výkonu též velice spolehlivá. Obecně se však prodraží pneumatiky, Scénic IV vsadil na nezvyklé 20″ už v základu, které jsou kvůli atypickému rozměru zkrátka drahé. Navíc se rychleji sjíždí.

  2. U Auto Pokorný Brno jsem si půjčil unikátní Grand Scenic 1.5dCi Hybrid Assist z konce roku 2017 s najetými 68 000km. Protože mám s novým Scenicy IV najeto pár tisíc kilometrů, zajímalo mě jak se bude tento model chovat s takovým nájezdem. Hned na úvod prozradím, že mě GSIV nezklamal.

    Asi nejvýrazněji mě překvapilo, jak stále dokonale funguje uložení motoru. U Euro 6 modelů jsme si zvykli, že vibrace naftových motorů na volnoběh byly proti starším Renaultům potlačeny na minimum. Naprosto nejlepší v této oblasti byl 1.5dCi (K9K) u M4/S4/GS4.

    Že to funguje dokonale u nového vozu lze očekávat. Ovšem že si tyto vlastnosti zachová i u čtyři roky staré ojetinky, to jsem nečekal. Byl jsem doslova fascinován, že po zahřátí motoru vibrace na volnoběh absolutně zmizely. Nemyslím to v nadsázce, vibrace na volnoběh zde nebyly vůbec žádné. To je opravdu skvělé. Na špičkové úrovni je zároveň odhlučnění motoru. V řadě situací by laik ani neuhodl, že pod kapotou je diesel.

    Po 68 000km jsem ani nečekal, že by podvozek nesl nějaké stopy únavy a praxe toto potvrdila. Žádné bouchání či klepání, žádné citelné opotřebení tlumičů. Přesně takto jezdil Scenic i když byl nový.

    Ani v interiéru jsem nepozoroval žádné očividné opotřebení až na dvě věci – kožený volant se po této porci kilometrů trochu vyleštil, což je naprosto normální. Co si však trochu kritiky zaslouží je prasklá koženka na vnitřní straně levé bočnice sedačky řidiče. Evidentně se první majitel přes bočnici sunul dovnitř a ven. Kamarádův GSIV se 100 000km toto opotřebení nemá. Určitě však Renault mohl s tímto počítat a dát na toto místo odolnější materiál či případně látku místo koženky. Zbytečně to kazí dojem z jinak nádherně zachovaného interiéru.

    Za cca 200km jsem si nevšiml, že by na palubě něco vrzalo nebo nefungovalo. Toto je auto, které bych si klidně osobně koupil. Ať už kvůli skvělému stavu perspektivní ojetinky, nebo kvůli opravdu vynikající a bohužel vzácné motorizaci.

    Více na: https://www.facebook.com/RNewsCZ

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *