Renault Espace s interním označením JR byla pátá generace takto pojmenovaného velkého rodinného MPV francouzské značky. Poprvé se představila na pařížském autosalonu v roce 2014, do prodeje vstoupila na jaře 2015. Na rozdíl od předchůdců se jeho styl posunul ke kategorii crossoverů, čímž reagoval na zákaznické preference doby. V roce 2023 nastoupila šestá generace Espacu, která změnila svoji koncepci a stala se sedmimístným SUV.
Design automobilu poprvé naznačila v roce 2013 studie Initiale Paris, která posléze dala název i luxusnímu provedení. Oproti předchůdcům se karoserie stala robustnější, styl se světlomety přímo navázanými na masku chladiče s výrazným logem později převzal i model střední třídy Talisman. Espace ale ještě postrádá pro Renault později charakteristické kly denního svícení. Mezigeneračně se karoserie auta natáhla o významných 196 mm, zároveň se však kvůli stylu crossoveru snížila o 51 mm. Vnitřnímu prostoru pomáhá rozvor prodloužený o 81 mm.
Kabina tohoto MPV je pětimístná nebo sedmimístná. Zajímavostí se stal volič automatické převodovky bez mechanické vazby připomínající svým vzhledem ovladače letadel umožňující u vozů s automatem vytvořit plovoucí středovou konzoli s odkládacím prostorem pod ní nebo výsuvná schránka před spolujezdcem připomínající šuplík. Zadní sedačky mohly být elektricky sklopné, a to pomocí tlačítek v zavazadelníku nebo prostřednictvím multimediálního systému. Jeho obrazovka je v Espace orientovaná na výšku a v době premiéry měla úhlopříčku 8,7″.
Technický základ poskytla platforma CMF ve verzi CD určené pro velké automobily, kterou Renault vyvinul ve spolupráci se svým aliančním partnerem, Nissanem. Ta umožnila zástavbu systému 4Control s natáčením zadní nápravy pro zvýšení agility v nízkých rychlostech a zvýšení stability v těch vyšších.
Nabídka motorů se mění
Do prodeje vůz vstoupil se třemi motory. Základem se stal turbodiesel 1.6 dCi (96 kW), který doplnily dvakrát přeplňovaný čtyřválec 1.6 dCi (118 kW) a benzinové 1.6 TCe (147 kW). V průběhu let se ale nabídka motorů postupně měnila. V roce 2017 benzinovou šestnáctistovku nahradil modernější motor 1.8 TCe (165 kW), o rok později přišel moderní turbodiesel 2.0 Blue dCi ve verzích se 118 kW a 147 kW. Základní vznětová šestnáctistovka z nabídky postupně zmizela, stejně jako možnost manuální převodovky. Osmnáctistovka a dvoulitry už dorazily výhradně v kombinaci s dvouspojkovým EDC.
Výhradně jako Initiale Paris
V roce 2019 byla představena modernizovaná verze, u Renaultu tradičně nazvaná jako Espace Fáze 2. Designérské změny byly decentní, upravenou masku chladiče doplnily nové světlomety, dostupné ve formě LED Matrix, a vzadu nový nárazník. Vnitřek upravila přepracovaná konzole s praktičtější uzavíratelnou schránkou a novými tlačítky. Vertikálně orientovaný displej multimediálního systému má pak úhlopříčku 9,3″, zatímco nový digitální přístrojový štít je 10,2″.
Nabídka se pak na českém trhu omezila výhradně na luxusní provedení Initiale Paris, zatímco z nabídky motorů časem vypadl benzinový čtyřválec 1.8 TCe (166 kW) a k dispozici zůstal výhradně turbodiesel 2.0 Blue dCi (147 kW).
Renault Espace JR se na rozdíl od předchůdce vyrábí v závodě Douai, do jehož modernizace v souvislosti s výrobou tohoto modelů bylo investováno na 420 milionů eur. Továrna Sandouville, kde se vyrábělo Espace čtvrtá generace, se totiž přeorientovala na produkci užitkových vozidel.
Výroba Espace páté generace byla ukončena na konci roku 2022. Náhradou je šestá generace Espace, před premiérou někdy nazývaná jako Grand Austral, vzhledem ke shodné technice jako u modelu Austral, proti němuž se liší větší karoserií.
Renault Espace: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4857 x 1888 x 1677 x 2884 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 680-785 litrů (pětimístná konfigurace), 247/614-719 litrů (sedmimístná konfigurace)
- Výroba: 2015-2022 (Douai, Francie)
+ Bohatá výbava, silný motor 2.0 Blue dCi, elegantní vzhled, široké sedačky, dobrý výhled, pohodlný podvozek, hladce řadící dvouspojková převodovka EDC, pěkně odhlučněný motor, v pětimístné konfiguraci obří zavazadelník, vzdušný interiér
– Pomaleji fungující multimediální systém, bouchání velkých kol, nízko ukotvené zadní sedačky, nepraktický šuplík před spolujezdcem, průměrné zpracování, není k dispozici nějaká levnější varianta
Renault Espace je v Evropě považován za zakladatele kategorie velkoprostorových aut, současná pátá generace se ale v rámci změny zákaznických preferencí proměnila do podoby crossoveru. Stylu to jednoznačně pomohlo, Espace je dnes elegantním automobilem, který i po letech zaujme svých vzhledem. Na druhou stranu vyšší stavba podvozku a zároveň snížená karoserie znamená, že uvnitř už není tolik prostoru jako kdysi. Zvlášť s místem nad hlavou to není žádná sláva, ať už vpředu, nebo vzadu. Jako rodinné auto je Espace pořád hlavně pohodářem, a to se mu daří. Přední sedačky jsou krásně pohodlné, nabízejí dokonce i funkci masáže, komfortní je také podvozek, byť velká kola jsou na nerovnostech poměrně slyšet. A hladce řadí také dvouspojková převodovka EDC, která se při svižnější jízdě nechá často splést a začne řadit se zpožděním. Stačí ale zpomalit a změna převodu je naprosto hladká. Příkladně odhlučněn je také turbodiesel 2.0 Blue dCi, který už umí Espace slušně rozpohybovat. Spotřeba pohybující se kolem sedmi, osmi litrů, pak s ohledem na velikost není špatná. Nějaké nevýhody? Pořizovací cena není nízká, chybějící levná varianta Espacu trochu škodí, ne každý chce bohatě vybavené auto. Zvlášť když kvalita zpracování není ve všech směrech příkladná. Mně osobně pak vadí natáčení zadních kol. Při manévrování sice dělá Espace hbitým vozem, při průjezdu zatáčkou ale mnohdy váháte, jak vlastně zareaguje.
Renault Espace je považován za zakladatele evropských MPV, když jeho první generace dorazila už v roce 1984. A dost možná bude s nimi až do jejich úplného konce, který se s ohledem na zužující se nabídku zdá nevyhnutelný. I v jeho případě se totiž hovoří o pravděpodobném konci. Prodeje jsou zkrátka za očekáváním.Jestliže po příchodu páté generace se v Evropě prodávalo podle statistik CasSalesBase přes 20.000 kusů Espace ročně, loni už to nebylo ani 10.000. Na více než 60.000 prodaných kusů, které zvládl na evropských trzích v letech 2003 a 2004 přesáhnout předchůdce, nikdy nedosáhl. Evropští zákazníci zkrátka dnes raději dávají přednost obdobně velkým SUV se třemi řadami sedadel.
Ostatně už dnešní generace se trendu přizpůsobila, když se její vzhled do velké míry inspiroval u crossoverů. Bohužel tím Espace přišel o svojí někdejší výhodu, protože jeho interiér už zkrátka není tak prostorný jako kdysi. Na zadních sedadlech už dospělý nemá takovou rezervu jako u předchůdců, což je škoda.
Espace si navíc dnes hraje na luxusní zboží, když je dostupný pouze v kdysi nejvyšší specifikaci Initiale Paris se základní cenovkou hodně přesahující milion. A to je zkrátka i přes bohatou výbavu hodně na rodinné auto, věřím, že by zákazníci raději volili nějakou dostupnější verzi.
Jestliže tak dnešní Espace není prodejně úspěšný jako kdysi, je to dáno spíše zaměřením aktuální generace, než že by MPV jako taková neuměla zaujmout. Předchůdci jednoduše uměli rodinnou klientelu oslovit lépe. Renault Espace nicméně potěší bohatou výbavou, pohodlnými sedačkami nebo komfortním naladěním.
Více na: https://www.auto.cz/renault-espace-dci-200-ma-smysl-brat-dokud-je-136732
Díky adaptivním tlumičům a režimu Comfort umí Espace nabídnout stejný zážitek. Elektronické tlumiče však na rozdíl od Laguny 2 neustále vyhodnocují situaci a mění svou tuhost tak, aby jízda zůstávala komfortní, ale přesto se vůz nechval v zatáčkách nebezpečně. Nutno říct, že systém adaptivních tlumičů je u faceliftu modifikovaný. Chová se výrazně lépe než u ph1.
Právě zatáčky jsou něco co vás s Espacem bude bavit. Jak ve městě, tak na okreskách. Za vším stojí 4Control, kombinovaný s velmi strmým řízením. Ve městě opravu zřídkakdy budete „leštit talíře“ – ručkovat po volantu. Díky Multi Sense si režim My Sense nastavuji tak, aby tlumiče fungovaly v komfortním režimu a 4Control ve sportovním – zadní kola natáčí rychleji a ve větším úhlu. Obrovský crossover je zde hbitý jako štika v rybníce, vytočíte se na nepochopitelných místech a navíc zcela zřetelně vnímáte jak ujíždí záď, což je pro mě velmi příjemný pocit, který v běžných vozech nezažijete. Na okreskách pak vůbec nepochopíte s jakou ochotou se Espace vrhá do zatáček, ingot o váze 1.9t. Espace je nesmírně agilní i v tomto prostředí. Doslova radost řídit. Vlastně jediný moment kdy dvě tuny pocítíte je brzdění. Ne, že by brzdy byly slabé (přední kotouč 320mm), to rozhodně nejsou, ovšem fyziku neošálíte.
Poněkud větší pihou na kráse jsou obrovské dvacetipalcové nízkoprofilové kola obouvající mohutné pneu 255/45. Ano, jsou překrásné. S ostře řezanými eiffelovkami novému Espace nesmírně sluší. Velký problém zde nepředstavuje až tak nízkoprofilový rozměr, jako spíše váha. Když tak těžká kola najedou na „roletu“ nebo opravdu větší nerovnost, adaptivní tlumiče už nestihnou kolo chytnout a ozve se rána.
Velká odvalující se plocha je navíc v autě slyšet, vlastně jako jediný rušivý prvek. Na dálnici (stejně jako skoro kdekoliv jinde) vůbec neslyšíte motor, skvělá je i aerodynamika, dokonce ani problematické místo – svist kolem zrcátek zde zdaleka není slyšet tak jako třeba u Megana IV. Espace je jednoduše nejtišší Renault, s jakým jsem kdy jel. O to více zamrzí, že slyšíte hlavně kola. Věřím, že s koly o rozměru R19 a obutím 235/55 se bude jezdit daleko lépe. Ke crossoveru se ostatně balonovější obutí hodí.
Vždy jsem miloval velké a luxusní modely Renaultu. Espace V ph2 je přesně takový, důstojný zástupce této tradiční řady modelů.
Více na: https://www.facebook.com/RNewsCZ