Renault Espace JR (2015-)

Renault Espace s interním označením JR je pátá generace takto pojmenovaného velkého rodinného MPV francouzské značky. Poprvé se představila na pařížském autosalonu v roce 2014, do prodeje vstoupila na jaře 2015. Na rozdíl od předchůdců se jeho styl posunul ke kategorii crossoverů, čímž reagoval na zákaznické preference doby.

Design automobilu poprvé naznačila v roce 2013 studie Initiale Paris, která posléze dala název i luxusnímu provedení. Oproti předchůdcům se karoserie stala robustnější, styl se světlomety přímo navázanými na masku chladiče s výrazným logem později převzal i model střední třídy Talisman. Espace ale ještě postrádá pro Renault později charakteristické kly denního svícení. Mezigeneračně se karoserie auta natáhla o významných 196 mm, zároveň se však kvůli stylu crossoveru snížila o 51 mm. Vnitřnímu prostoru pomáhá rozvor prodloužený o 81 mm.

Kabina tohoto MPV je pětimístná nebo sedmimístná. Zajímavostí se stal volič automatické převodovky bez mechanické vazby připomínající svým vzhledem ovladače letadel umožňující u vozů s automatem vytvořit plovoucí středovou konzoli s odkládacím prostorem pod ní nebo výsuvná schránka před spolujezdcem připomínající šuplík. Zadní sedačky mohly být elektricky sklopné, a to pomocí tlačítek v zavazadelníku nebo prostřednictvím multimediálního systému. Jeho obrazovka je v Espace orientovaná na výšku a v době premiéry měla úhlopříčku 8,7″.

Technický základ poskytla platforma CMF ve verzi CD určené pro velké automobily, kterou Renault vyvinul ve spolupráci se svým aliančním partnerem, Nissanem. Ta umožnila zástavbu systému 4Control s natáčením zadní nápravy pro zvýšení agility v nízkých rychlostech a zvýšení stability v těch vyšších.

Nabídka motorů se mění

Do prodeje vůz vstoupil se třemi motory. Základem se stal turbodiesel 1.6 dCi (96 kW), který doplnily dvakrát přeplňovaný čtyřválec 1.6 dCi (118 kW) a benzinové 1.6 TCe (147 kW). V průběhu let se ale nabídka motorů postupně měnila. V roce 2017 benzinovou šestnáctistovku nahradil modernější motor 1.8 TCe (165 kW), o rok později přišel moderní turbodiesel 2.0 Blue dCi ve verzích se 118 kW a 147 kW. Základní vznětová šestnáctistovka z nabídky postupně zmizela, stejně jako možnost manuální převodovky. Osmnáctistovka a dvoulitry už dorazily výhradně v kombinaci s dvouspojkovým EDC.

Výhradně jako Initiale Paris

V roce 2019 byla představena modernizovaná verze, u Renaultu tradičně nazvaná jako Espace Fáze 2. Designérské změny byly decentní, upravenou masku chladiče doplnily nové světlomety, dostupné ve formě LED Matrix, a vzadu nový nárazník. Vnitřek upravila přepracovaná konzole s praktičtější uzavíratelnou schránkou a novými tlačítky. Vertikálně orientovaný displej multimediálního systému má pak úhlopříčku 9,3″, zatímco nový digitální přístrojový štít je 10,2″.

Nabídka se pak na českém trhu omezila výhradně na luxusní provedení Initiale Paris, zatímco z nabídky motorů časem vypadl benzinový čtyřválec 1.8 TCe (166 kW) a k dispozici zůstal výhradně turbodiesel 2.0 Blue dCi (147 kW).

Renault Espace JR se na rozdíl od předchůdce vyrábí v závodě Douai, do jehož modernizace v souvislosti s výrobou tohoto modelů bylo investováno na 420 milionů eur. Továrna Sandouville, kde se vyrábělo Espace čtvrtá generace, se totiž přeorientovala na produkci užitkových vozidel.

Renault Espace: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4857 x 1888 x 1677 x 2884 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 680-785 litrů (pětimístná konfigurace), 247/614-719 litrů (sedmimístná konfigurace)
  • Výroba: 2015- (Douai, Francie)

Renault Espace

4.1

Design

4.8/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

3.8/5

Celkový dojem

4.0/5

2 komentáře: „Renault Espace JR (2015-)

  • 9 října, 2020 (18:33)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    + Bohatá výbava, silný motor 2.0 Blue dCi, elegantní vzhled, široké sedačky, dobrý výhled, pohodlný podvozek, hladce řadící dvouspojková převodovka EDC, pěkně odhlučněný motor, v pětimístné konfiguraci obří zavazadelník, vzdušný interiér
    – Pomaleji fungující multimediální systém, bouchání velkých kol, nízko ukotvené zadní sedačky, nepraktický šuplík před spolujezdcem, průměrné zpracování, není k dispozici nějaká levnější varianta

    Reagovat
  • 13 října, 2020 (07:10)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    Renault Espace je v Evropě považován za zakladatele kategorie velkoprostorových aut, současná pátá generace se ale v rámci změny zákaznických preferencí proměnila do podoby crossoveru. Stylu to jednoznačně pomohlo, Espace je dnes elegantním automobilem, který i po letech zaujme svých vzhledem. Na druhou stranu vyšší stavba podvozku a zároveň snížená karoserie znamená, že uvnitř už není tolik prostoru jako kdysi. Zvlášť s místem nad hlavou to není žádná sláva, ať už vpředu, nebo vzadu. Jako rodinné auto je Espace pořád hlavně pohodářem, a to se mu daří. Přední sedačky jsou krásně pohodlné, nabízejí dokonce i funkci masáže, komfortní je také podvozek, byť velká kola jsou na nerovnostech poměrně slyšet. A hladce řadí také dvouspojková převodovka EDC, která se při svižnější jízdě nechá často splést a začne řadit se zpožděním. Stačí ale zpomalit a změna převodu je naprosto hladká. Příkladně odhlučněn je také turbodiesel 2.0 Blue dCi, který už umí Espace slušně rozpohybovat. Spotřeba pohybující se kolem sedmi, osmi litrů, pak s ohledem na velikost není špatná. Nějaké nevýhody? Pořizovací cena není nízká, chybějící levná varianta Espacu trochu škodí, ne každý chce bohatě vybavené auto. Zvlášť když kvalita zpracování není ve všech směrech příkladná. Mně osobně pak vadí natáčení zadních kol. Při manévrování sice dělá Espace hbitým vozem, při průjezdu zatáčkou ale mnohdy váháte, jak vlastně zareaguje.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *