Jaguar F-Pace s interním označením X761 je první generace středně velkého SUV britské automobilky, představená v roce 2015. Tehdy šlo o první sériové SUV této značky, které reagoval na růst prodejů v tomto segmentu. I proto se stalo jistou alternativou za nikdy nerealizovaný Jaguar XE s karoserií kombi. V roce 2017 se Jaguar F-Pace stal Světovým autem roku, v rámci stejné ankety získal i titul nejhezčího automobilu světa.
Design automobilu poprvé naznačil koncept C-X17, a to už v roce 2013, podepsán byl pod ním tým Iana Calluma, dlouholetého šéfdesignéra značky. F-Pace přímo navázal na styl technicky spřízněného sedanu střední třídy XE, což znamená agresivní styl s nízkými světlomety a velkou oválnou maskou chladiče.
Základem automobilu se stala modulární platforma D7a sdílená například s Jaguarem XE nebo Range Roverem Velar. Z velké části (80 %) je její konstrukce tvořena hliníkovými slitinami. Nechybí ale ani díly z oceli, hořčíku nebo kompozitů. Podvozek vpředu tvoří lichoběžníková náprava, vzadu najdeme specifickou víceprvkovou nápravu Integral Link. Tlumiče mohou být za příplatek adaptivní. Poháněná jsou zadní kola, k dispozici je však i čtyřkolka s elektronicky řízeným systémem. Motory jsou umístěny vpředu podélně.
Do prodeje vůz vstoupil s bohatou nabídkou motorů. Ty benzinové zastoupil dvoulitr 20t (177 kW) a třílitrový kompresorový šestiválec 35t (250 kW), který doplnilo i silnější provedení S s 280 kW. Na straně turbodieselů tu byl dvoulitrový čtyřválec 20d (132 kW) a třílitrový šestiválec 221 kW. Později se nabídka dále rozšířila.
V roce 2018 navíc debutovala vrcholná varianta Jaguar F-Pace SVR. Dílo specialistů z divize SVO (Special Vehicle Operations) se odlišilo nejen sportovnějším vzhledem, ale především pětilitrovým osmiválcem přeplňovaným kompresorem o výkonu 405 kW.
Rozsáhlá elektrifikace
Rok 2020 byl pak ve znamení modernizace. Design měnily jen jemné retuše, byť vpředu změnil tvar nárazník i kapota a maska se rozšířila. Větší změnou však prošel interiér, který zcela změnil tvar palubní desky, stejně jako výplně dveří. Novinkou se pak na přepracované středové konzoli stala dotyková obrazovka s úhlopříčkou 11,4“ nového multimediálního systému Pivi Pro.
Hlavně se ale v duchu doby elektrifikovala nabídka. Kromě základního benzinového dvoulitru s novým označením P250 (184 kW) se všechny jednotky staly mildhybridy. Konkrétně šlo o benzinové šestiválce P300 (250 kW) a P400 (294 kW), naftové dvoulitry D165 (120 kW) a D200 (150 kW) nebo vznětový šestiválec D300 (221 kW), který šel rovněž pořídit i v nehybridní variantě. Úplnou novinkou se pak stal čtyřválcový plug-in hybrid P400e s kombinovaným výkonem 297 kW.
S mírnou pauzou byl modernizován také vrcholný F-Pace SVR. Výkon 405 kW poskytovaný pětilitrovým kompresorovým osmiválcem zůstal zachován, točivý moment ale nově vzrostl na 700 N.m.
Jaguar F-Pace (X761) se pro celý svět vyrábí v britském závodě Solihull.
Jaguar F-Pace: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4731 x 1936 x 1652 x 2874 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 508 litrů
- Výroba: 2015- (Solihull, Velká Británie)
Jaguar F-Pace se sice stal v roce 2017 Světovým autem roku, pro mě je to ale jedno z velkých automobilových zklamání. Jezdil jsem s ním už před lety, v roce 2016, nešlo přitom o nějaký vyšperkovaný kus z autosalonů, ale běžnou verzi, na malých kolech, která najednou z krásného jaguára udělala otylého mourka, který vzhledem tolik nenadchne. ještě horší to ale bylo uvnitř. Navigace fungovala pomalu a při pohledu na zpracování některých detailů a výběr užitých materiálů jsem kriticky nazvedával obočí. Kabina navíc není nijak zvlášť prostorná. Dojem tak zachraňují alespoň jízdní vlastnosti. Ty jsou totiž na poměry SUV opravdu výtečné, tehdy nabízený dieselový šestiválec 30d se odvděčoval solidní silou a brumlavým zvukem. Navíc parádně spolupracuje s osmistupňovým automatem. A ani ta spotřeba pohybující se kolem sedmi, osmi litrů není špatná. Jen pozor, kde jezdíte. Na okreskách při vyšším tempu sice podvozek F-Pace funguje naprosto výtečně, při nižších rychlostech při pohybu ve městě však dokáže znervóznit a poněkud natřásat posádku. Kolem a kolem, motorově a jízdně paráda, v jiných ohledech ale konkurence funguje lépe.