KatalogKiaRio

Kia Rio YB (2017-2023)

Kia Rio YB je čtvrtá generace malého modelu z dílny jihokorejské automobilky, uvedená v Evropě v roce 2017, který byl rok mezigenerační výměny hned několika zástupců segmentu B. Auto tehdy nahradilo generaci s interním označením UB, vyráběno bylo výhradně jako pětidveřový hatchback. Z globálního hlediska šlo v době uvedení na trh o druhý nejprodávanější model Kie, v Evropě hrál roli trojky, po SUV Sportage a kompaktu Ceed.

Rozměry automobilu zůstaly obdobné jako u předchůdce, design byl však navržen tak, aby Rio působilo opticky širší. To se povedlo především díky horizontálně členěné přídi. Silueta pak připomněla koncernového bratra, Hyundai i20 druhé generace (GB). Design navrhnul tým Petera Schreyera. Je laděn do sportovna, k dispozici je i verze GT Line dále zdůrazňující sportovní styl.

Hmotnost vozu se povedlo mezigeneračně snížit o 17 kilogramů, a to díky rozsáhlejšímu použití vysokopevnostní ocele. U předchůdce tvořila 33 % jeho karoserie, u čtvrté generace je to 51 %. Podvozek Ria tvoří vzpěry McPherson vpředu a kliková náprava s torzní tyčí vzadu, která pomocí svisleji uložených tlumičů lépe pohlcuje nerovnosti. O zastavení se starají kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, které však mohou též nahradit kotouče. Řízení je hřebenové.

Do prodeje vůz vstoupil s různorodou nabídkou motorů. Ty benzinové zastoupily atmosférické čtyřválce 1.25 CVVT (62 kW) a 1.4 CVVT (73 kW) nebo přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI ve verzích se 73 kW a 88 kW, z turbodieselů tu pro vybrané trhy bylo 1.4 CRDi ve variantách s 52 kW a 66 kW.

Facelift z roku 2020

Pro rok 2020 Kia Rio čtvrté generace prošla faceliftem, u něhož byla zdůrazňována inspirace většími automobily. Design změnila upravená maska, nižší a širší přední nárazník nebo full-LED světlomety. Uvnitř Rio vsadilo na hodnotnější materiály nebo novou osmipalcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému.

Hlavně se ale změnila nabídka motorů. Atmosférický čtyřválec 1.2 DPI s 62 kW byl modernizován, 1.0 T-GDI (74 kW) nově spárováno s šestistupňovým manuálem a přišel i nový mildhybrid 1.0 T-GDI (88 kW) s unikátním inteligentním manuálem se spojkou bez mechanické vazby.

Kia Rio YB se pro evropské trhy dováží z Koreje, kde se vyrábí v továrně Sohari. Na vybraných trzích se Rio prodává jako Kia K2, k dispozici je dokonce též jako sedan. Zákulisní zprávy naznačují, že pro Evropu výroba Ria skončí v roce 2023, a to bez přímé náhrady. V době zdražování aut už nemá být na typický malý hatchback prostor, Kia tak má chtít zákazníkům spíše nabízet městský crossover Stonic.

Kia Rio (YB): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4065 x 1725 x 1450 x 2580 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 325 litrů
  • Výroba: 2017-2023 (Sohari, Jižní Korea)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

2 komentáře: „Kia Rio YB (2017-2023)

  • Aktuální Kia Rio má v nabitém segmentu malých hatchbacků čím zaujmout, ať už prostorným interiérem nebo povedeným designem. Vnitřek je navíc parádně zpracován, jak je u Kie v posledních letech zvykem. Jen ten podvozek je na českých silnicích přece jen tuhý. A možnosti individualizace jsou ve srovnání s konkurencí přece jen poněkud úzké.

    Reagovat
  • Kia Rio 1.0 T-GDi Extra 7 DCT (2021)

    Osobne sa mi veľmi páči v modrej metalíze a s 15-palcovými zliatinovými diskami kolies. Vo výbave Extra by ste vpredu LED svetlá hľadali márne, všetky sú halogénové, vrátane žiaroviek denného svietenia. Na túto triedu auta však ich svietivosť úplne postačuje. Čím vás Rio poteší, to je kufor. Ten je vzhľadom na triedu auta dostatočne veľký a praktický. Príjemne ma prekvapil aj priestor na zadných sedadlách, aj s mojou výškou 186 cm som sa usadil celkom komfortne. Zadné sedadlá sú príjemné a ukotvené v optimálnej výške. Starší alebo menej ohybní ľudia však nebudú nadšení z umiestnenia madla na zatváranie zadných dverí – to je podľa mňa príliš vzadu, čo nie je úplne praktické. Pri dlhších trasách vás nepoteší ani lakťová opierka vo dverách, ktorá je tvrdá, plastová. V tejto triede áut sa to však dá akceptovať.

    Vpredu by ste mäkčené plasty hľadali márne, no to vôbec neprekáža, pretože tie tvrdé pôsobia solídnym a kvalitne spracovaným dojmom. Predné sedadlá sú príjemne komfortné, vodičovo sa dá nastavovať aj výškovo a v najnižšej polohe sedíte pekne nízko. Potešil na infotainment, ktorý má veľmi peknú grafiku, rýchlo reaguje na dotyky a ponúka široké možnosti konfigurácie.

    Motor 1.0 T-GDi má tradičný trojvalcový charakter, teda na voľnobehu pomerne dosť vibruje. Musím však uznať, že je celkom dobre odhlučnený a za jazdy vás svojím prejavom nebude vôbec otravovať. Po stránke dynamiky predčil moje očakávania. Hoci jeho papierové parametre nie sú svetoborné, v realite sa prejavuje oveľa dynamickejšie, ako by ste čakali. Rio je s ním takým malým mestským žihadlom. 7-stupňová DCT prevodovka zabezpečuje veľmi plynulé rozjazdy, radí hladko a rozumne. Akurát, aj v normálnom režime má stále trochu tendenciu podtáčať motor, no nie je to nič hrozné. Významnejšie podtáčanie sa deje až v režime Eco, ktorý sa aktivuje vždy po naštartovaní auta. Dostupný je aj režim Sport, kedy prevodovka drží motor vo vyšší otáčkach a priostrí sa aj reakcia na plyn. Riadenie je pomerne preposilované, ako to pri mestských autách býva zvykom, no so zvyšujúcou sa rýchlosťou príjemne stuhne. Je pomerne rýchle a presné, čo oceňujem. Veľký plusový bodík si Kia Rio zaslúži za nastavenie podvozka. Ten je komfortný aj na väčších nerovnostiach, no zároveň bohovsky funguje pri rýchlom rezaní zákrut. Až sa mi nechcelo veriť, že jeho limit je tak ďaleko. Príjemne ma prekvapila spotreba, ktorá sa dokonca aj pri diaľničných 130 km/h držala pod 6 litrov na 100 km!

    Hoci Kia Rio je stále pomerne jednoduchým mestským autom, moderné technológie spojené s komfortnou výbavou z nej robia skutočne príjemného spoločníka na každý deň. Rozhodne sa nestratí ani na okresných cestách a diaľnici. No čo je hlavné, napriek pokrokovej technike si stále zachováva svoju dostupnú cenu.

    Video na: https://dominiccars.sk/test-kia-rio-1-0-t-gdi-extra-7-dct/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *