Svaz dovozců automobilů (SDA), sdružující zastoupení sedmi desítek výrobců automobilů, autobusů a motocyklů na českém trhu, vyzval představitele České republiky k aktivnější podpoře ekologické dopravy v ČR. Cílem je zavést dotace na nákup nízkoemisních automobilů, které by v případě elektroauta měly činit 200.000 Kč. Podle SDA stávající Národní akční plán čisté mobility Ministerstva průmyslu a obchodu v praxi neplní svoji roli, a Česká republika proto stále výrazně zaostává za ostatními evropskými zeměmi, a to jak v oblasti zavádění ekologických vozů, tak ve stáří vozového parku.
„Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké
bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. Odbyt ekologických vozů je v ČR hluboko pod unijním průměrem. Zatímco registrace elektrifikovaných vozů, tedy elektromobilů a dobíjecích hybridů, dosáhl vloni v EU 11,4 %, Česká republika zaznamenala jen 2,6 %, kvůli čemuž obsadila jednu z posledních příček. I takové Maďarsko vykázalo téměř dvojnásobek nových vozů s elektrickým pohonem.
SDA proto zaslal předsedovi vlády, ministryním a ministrům průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí a místního rozvoje, ale i představitelům hlavních politických stran návrh na efektivní podporu nízkoemisních automobilů v ČR po vzoru okolních zemí. Cílem SDA je mimo jiné upozornit na pozitivní aspekty zavádění elektrifikovaných vozidel. Mezi ně svaz řadí obnovu vozového parku a výhody pro státní rozpočet, podporu pracovních míst, úsporu emisí z dopravy a plnění klimatických závazků státu. Návrh je také v souladu s cíli Národního akčního plánu čisté mobility, který dle aktualizace z května 2020 počítá s podporou nákupu vozidel a využitím prostředků z Evropské unie.
Dotace i další podpora
Zveřejněný návrh počítá se zavedením finanční podpory na pořízení nízkoemisního vozidla, s emisemi oxidu uhličitého do 50 g/km, tedy na ta dnes splňující podmínky pro registrační značku „EL“. A to po dobu 24 měsíců.
Konkrétně by dotace na nová elektroauta (baterioví i vodíková) měla činit 200.000 Kč. V případě vozidel s emisemi do 50 g CO2/km (tedy plug-in hybridů) by tato podpora činila 100.000 Kč. SDA dále navrhuje snížení nepeněžního plnění zohledněného v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k
soukromým účelům z 1 % na 0,5 % měsíčně. Tím by došlo k srovnání podmínek s vozy se spalovacími motory a k další motivaci firem k pořízení ekologických vozidel.
Předloha nelimituje podporu cenou vozu, což je spravedlivé pro všechny uživatele a tímto principem zvýhodňuje cenově dostupnější modely. Podle SDA si alespoň částečnou kompenzaci zaslouží všichni uživatelé, kteří jsou v současné fázi rozvoje elektromobility ochotni na ekologický vůz vynaložit více svých finančních prostředků a přispět tak k snížení emisí v dopravě.
Zástupci automobilek sdružených v SDA potvrzují, že registrují rostoucí zájem zákazníků o elektrické vozy, ale odbyt je stále velmi nízký. Stávající finanční výhody – parkování ve vybraných městech či používání dálnice zdarma nebo úleva na silniční dani – není podle prodejních výsledků dostatečně účinnou motivací ani pro soukromé, ani pro firemní klienty. Pokud nákup nízkoemisních vozů podpořen nebude, podle SDA hrozí, že bude do budoucna navýšen dovoz ojetin do Česka, což nadále přispěje k vysokému stáří zdejšího vozového parku.