Značka Lada po ruské agresi na Ukrajině zpomalila svůj rozvoj, když přišla o podporu Renaultu. Minulé roky tak byly dost o omezování nabídky a postupném návratu moderních prvků do výbavy. V posledních měsících nicméně značka opět rozšiřuje své portfolio. Jednou z novinek je i napjatě očekávaný model Lada Aura, nejluxusnější vůz v nabídce.
Automobil byl napjatě očekáván, i kvůli tomu, že jej ještě v době testování ocenil ruský prezident Vladimir Putin. Prohlásil o něm, že se dobře ovládá, výhled je dobrý, motor dostatečně výkonný a vše v autě je moderní a pohodlné.
Ve skutečnosti ale Aura ukazuje, v jakém stavu je dnešní ruský automobilový průmysl, silně ovlivněný protiruskými sankcemi. Nejluxusnější Lada v nabídce, označovaná jako business sedan, totiž není nic jiného než léta prodávaný sedan Vesta s prodlouženým rozvorem a luxusnějším interiérem.
Bohatý prostor pro cestující
Vůz je navržený s důrazem na dodatečné pohodlí pro cestující ve druhé řadě sedadel, kteří mají k dispozici dalších 25 cm prostoru v oblasti nohou. Vzdálenost mezi předními sedadly a zadním sedadlem je tak působivých 106 cm, což je v třídě kompaktních sedanů nejvyšší hodnota. Nastupování a vystupování pak cestujícím usnadňuje široký a vysoký otvor zadních dveří. Pro větší pohodlí cestujících je pak k dispozici speciální nastavení odpružení a pečlivější zvuková izolace.
Lada Aura je poháněna motorem 1.8 EVO o výkonu 90 kW, a to skrze automatickou převodovku. K dispozici jsou výhradně tři barvy karoserie – černá „Panther“, stříbrná „Platinum“ a hnědá „Coriander“, které mají zdůrazňovat luxusní charakter modelu.
Bohatá výbava zacílená na ruskou klientelu
K dispozici jsou dva stupně výbavy. Základní verze Premier zahrnuje full-LED světlomety, 4 airbagy, systém sledování mrtvého úhlu, přední a zadní parkovací senzory, vyhřívání volantu, předních i zadních sedadel, klimatizaci, tempomat a multimediální systém se 7″ obrazovkou. Zacílení na ruské podmínky vedle vyhřívaných prvků v základní výbavě dokazuje i vysoká světlost 176 mm.
U vyšší verze Status je interiér obšitý pravou kůží, na zadních hlavových opěrkách jsou navíc pohodlné polštáře a vyhřívané zadní sedadlo obsahuje i opěradlo. Zákazníci si navíc mohou vybrat černé nebo dvoubarevné provedení přístrojové desky a volantu. Tato verze obsahuje také lepší multimediální systém, s 10″ displejem, rádiem s 8 reproduktory a službami Yandex Auto.
Aura jako taxík či auto pro politiky
Lada Aura se začala prodávat v polovině listopadu, první kusy pak k zákazníkům v Moskvě či Petrohradu na konci listopadu. Tento měsíc pak budou následovat první dodávky do dalších regionů, jako je konkrétně Krasnodar a Stavropol, Volgograd, Čeljabinsk, Nižnij Novgorod, Krym, Tatarstán a další.
Spolu s tím se bude navyšovat také produkce auta. Plán je však zatím vcelku skromný, v druhé polovině měsíce dosáhne výroba 76 vozů denně.
Lada Aura byla vytvořena s ohledem na použití ve firemních flotilách, taxících nebo flotilách městských, regionálních a federálních úřadů. Vozy z předvýrobní série se již používají na ruském ministerstvu nebo v regionu Sama pro místní politické představitele. Aura také v rámci testování sloužila v červnu 2024 hostům Petrohradského mezinárodního ekonomického fóra.
to je tedy pokrok v zemi, kde včera znamená zítra (nebo to bylo obráceně? :-))
Zkrátka, vezmeš výběhový model kompaktního sedanu, zadek trošku natáhneš, přidáš na výbavě, dáš nové jméno, a je zde nový luxusní model. A jako auto pro politiky? To by ten politik musel být asi nějaká bezvýznamná nula v zapadlé gubernii, aby se vozil v tomhle 🙂