Český automobilový průmysl je bohatý na automobilů různých kategorií, od miniaut přes rodinná auta po velké náklaďáky či autobusy. Jedna kategorie však byla přece jen přehlížena, sportovní auta a superauta. V době socialismu nejvyšší místa o takové vozy nestála, a tak si čeští výrobci bohužel nevybudovali takové renomé jako Italové, Němci nebo Britové. Nyní je tu však konečně jedno superauto, Praga Bohema, které při premiéře nadchlo odbornou veřejnost. Nyní konečně míří k první zákazníkům.
Omezená výroba kvůli kvalitě
Produkční verze je tu přitom pouhé dva roky po představení prvního prototypu. První vůz byl novému majiteli předán 6. prosince, jde o nejmenovaného zákazníka z Nizozemí. Za auto zaplatil 1,43 milionu eur bez daně, což je v přepočtu bezmála 36 milionů korun! Za takovou částku klidně pořídíte tři velké byty v Praze.
Další auta mají následovat na jaře 2025, zamíří do Evropy i Spojených států. Bohema se má ale prodávat také v Japonsku nebo na Blízkém východě. Auto koupíte přímo skrze výrobce, případně přes specializované prodejní partnery. Je to přitom dlouhých 77 let po zatím posledním osobním voze Praga.
Bohema se má vyrábět následující čtyři roky s tím, že Praga počítá s výrobou pouhých 20 aut ročně. Souvisí to i s tím, že je automobil vyráběn ručně a na míru zákazníka. Základem je monokok z karbonových vláken s karoserií se zakázkovým lakováním, nechybí ani detaily z plátků zlata. Nízký počet vyrobených kusů souvisí také se snahou o co nejvyšší kvalitu výroby.
Superauto pro závodní jezdce
„Rozhodli jsme se poskytnout speciální skupině majitelů něco, co je v podstatě superauto pro závodní jezdce: lehké, plně karbonové, s dokonalým aerodynamickým systémem a vysokým výkonem. Můžete ho používat na silnici i na okruhu, ve stejný den, každý den. Chtěli jsme, aby to byl nejlehčí supersport na světě, nejrychlejší na okruhu a aby byl krásný: nikdo jiný takové auto nevyrábí,“ říká o novince technický ředitel společnosti Jan Martínek. Tím se Praga vlastně vrací ke kořenům, protože už někdejší vozy značky byly často inovativní z hlediska lehkých materiálů a aerodynamiky. Skvělým příkladem toho je třeba Praga Super Piccolo z roku 1934.
Schopnosti přitom potvrzuje i bývalý pilot Formule 1 Romain Grosjean, ambasador značky Praga, který zároveň pomáhal s vývojem. „Byl jsem ohromen úžasným výkonem vozu Bohema na okruhu, jeho dostupností na silnici a snadným přechodem mezi nimi,“ tvrdí Grosjean.
Vyšší maximálka není potřeba
Superlativa na adresu auta podle všeho nejsou jen prázdnými slovy. Praga Bohema je poháněná uprostřed uloženým vidlicovým šestiválcem twin-turbo o objemu 3,8 litru, který vyvinula britská společnost Litchfield Engineering. Dosahuje výkonu 515 kW a točivého momentu 725 Nm, přičemž spolupracuje se šestistupňovou sekvenční převodovkou Hewland.
Vůz váží pouhou jednu tuhu, díky čemuž ho silný motor zvládne katapultovat z 0-100 km/h za pouhopouhé 2,3 sekundy. Bohema jede rychlostí až 317 km/h, což je mimochodem prakticky nejvyšší rychlost, jaké sériová auta dosáhnou na závodních okruzích. S ohledem na okruhové zaměření tak vyšší rychlost ani není potřeba. Na závodních tratích se totiž hodí spíše rychlost v zatáčkách, v nichž Bohemě pomáhá úžasný přítlak 900 kg generovaný při rychlosti 250 km/h.
Specialitou je interiér. Ten myslí na to, aby se do Bohemy vešly i dvě urostlé, dvoumetrové osoby, které zde pořád mají mít dostatek místa pro svá zavazadla. Zároveň jsou části kabiny superlehké, konstruktéři tvrdí, že její prvky váží jen 34 kg. Souvisí to s rozsáhlým použitím karbonu nebo alcantary.
Praga Bohema: Základní technická data
Motor | 3.8 V6 twin-turbo |
---|---|
Výkon (kW) | 515 |
Točivý moment (Nm) | 725 |
Převodovka | 6S |
Maximální rychlost (km/h) | 317 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 2,3 |
Hmotnost mokrá (kg) | 1000 |
Tři byty v Praze? Kolik je to Fabií?