Mazda CX-5 je dnes z globálního hlediska nejprodávanější model této japonské značky. Přesto se v posledních měsících spekulovalo o jejím možném nahrazení jinak pojmenovaným vozem, v rámci změn v nabídce značky. Nyní už je ale jisté, že má CX-5 zajištěnou i další budoucnost. Automobilka totiž nyní představuje CX-5 třetí generace! Na trh dorazí ještě před koncem roku 2025. Nejprve se začne prodávat v Evropě, později v ostatních koutech světa.
Už dříve australský magazín Drive přišel s informací, že nová Mazda CX-5 dorazí v roce 2025. „Vedení potvrdilo, že se chystá nová generace modelu CX-5. Je to celosvětově nejprodávanější model, takže to dává smysl,“ uvedl před nedávnem pro Drive marketingový ředitel australského zastoupení Mazdy Alastair Doak. Nová CX-5 se nakonec světu představila 10. července.
Jde už o třetí generaci tohoto kompaktního SUV. I díky úspěchu dosavadní generace je novinka de facto její evolucí. Koncepce tedy zůstává shodná, auto pohání motor vpředu uložený napříč a využívá standardně pohon předních kol, s alternativní čtyřkolkou. Architektura s pohonem zadních kol tak zůstane vyhrazena větší CX-60 a rodinnému modelu CX-80, potažmo elektrické rodině vyvinuté ve spolupráci s Číňany (Mazda 6e). Auto nicméně mezigeneračně narostlo, délka 4.690 mm je o zásadních 140 mm více než dosud. Je také o 20 mm širší a 15 mm vyšší, což nepochybně pomůže vnitřnímu prostoru. Konkrétně objem zavazadlového prostoru se zvětšil na 583 litrů.
Mazda CX-5 pro rok 2025: První fotografie
Nadále pak vůz nabídne spalovací motory. Mazda již potvrdila, že nová CX-5 dorazí jako hybrid s technikou z vlastního vývoje. Dříve se přitom spekulovalo o možném nasazení hybridních jednotek z dílny Toyoty, s níž Mazda čile spolupracuje. Je to i proto, že Toyota drží v Mazdě pětiprocentní podíl.
Hybrid nicméně dorazí až v pozdější fázi. V době uvedení do prodeje bude nová CX_5 dostupná výhradně s benzinovým čtyřválcem, mild-hybridem 2.5 Skyactiv-G o výkonu 104 kW, což na auto této velikosti není zrovna moc. Zvlášť s ohledem na to, že jde o atmosférickou jednotku, s točivým momentem 238 Nm. Standardem je spárování s šestistupňovým automatem, za příplatek je pak k dispozici pohon všech kol.
Uvidíme, zda později dorazí i motor Skyactiv-X kombinující charakter zážehových i vznětových jednotek, případně plug-in hybridní CX-5.
Design vozu již před premiérou naznačily první fotografie, které dokázaly použití nové přídě, s odvážnějšími světlomety. Mazda tvrdí, že auto nabízí sebevědomější design. Ten nicméně nadále odpovídá stylu Kodo, který je pro Mazdu už léta charakteristický. Jde mimochodem o jasnou evoluci předchůdce, což je znát třeba na obdobné siluetě.
To interiér se změnil zásadnějším způsobem. Hlavním motivem je centrální displej, který má v závislosti na výbavě úhlopříčku 12,9, respektive 15,6 palců. Bohužel tak Mazda následuje trend velké obrazovky, na níž je většina ovladačů, čemuž se dlouhou dobu úspěšně vyhýbala.
Další budoucnost Mazdy CX-5 se přitom ještě nedávno zdála nejistá, a to přestože tato modelová řada od roku 2012 hlásí přes 4,5 milionu prodaných kusů, které šly na odbyt ve více než 100 zemích světa. Japonská značka výrazně proměňuje svoji nabídku a na trh postupně uvádí nové modely. Konkrétně v USA nebo Číně tak od roku 2022 nabízí model Mazda CX-50. Jde o SUV obdobné koncepce jako CX-5 – vůz využívá platformu CX-5, s délkou 4,7 metru je však delší než CX-5. Mluvilo se tak o tom, že by CX-5 mohl tento vůz do budoucna nahradit. Ostatně podobně v minulosti CX-30 postupně nahradila podobně velkou CX-3. Nyní je ale jisté, že se tak nestane.
