Mazda CX-3 s interním označením DK je první generace malého SUV japonské automobilky, představená v roce 2014. Tehdy šlo o novinku v nabídce značky, která vstoupila do populárního segmentu malých SUV. Třeba na americkém trhu však nahradila malý hatchback Mazda 2. V roce 2019 se zdálo, že už bude nahrazena druhou generací, Mazda CX-3 DK se ale nadále tak dobře prodávala, že ji zamýšlený model nakonec v nabídce nenahradil, ale doplnil jako CX-30. Model CX-3 se tak pro Evropu nakonec vyráběl do modelového roku 2021.
Design automobilu navázal na ostatní soudobé modely značky, když rovněž využil prvky stylistického jazyka Kodo. Tehdy šlo o pátý model tohoto stylu. Interiér pak přímo navázal na soudobou Mazdu 2 (DJ), uvedenou na český trh ve stejném roce.
Na český trh CX-3 vstoupila s nabídkou atmosférického benzinového čtyřválce 2.0 Skyactiv-G (88 kW a 110 kW) a turbodieselu 1.5 Skyactiv-D (77 kW). Použitá platforma přitom umožnila výběr mezi pohonem předních a všech kol, v rámci segmentu ne tak samozřejmý prvek.
Modernizace z roku 2018 lehce inovovala masku chladiče, zatímco uvnitř se proměnil středový panel. Vznětovou patnáctistovku pak nahradil nově vyvinutý turbodiesel 1.8 Skyactiv-D (85 kW), který v nabídce vydržel do roku 2020. Časem se však česká nabídka omezila na inovovaný benzinový čtyřválec 2.0 Skyactiv-G (89 kW).
Mazda CX-3: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4275 x 1765 x 1535 x 2570 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 350 litrů
- Výroba: 2014-2021 (Hirošima, Japonsko)
Mazda CX-3 má některé chyby, ať už horší odhlučnění, pomalu řadicí automat nebo stísněný interiér. Rozhodně však toto malé SUV nemůžeme kritizovat za to, že by mu chyběla duše. Stačí krátké seznámení a do CX-3 se zamilujete tak, že na její slabé stránky rychle zapomenete. CX-3 navíc zaujme nejen líbivým vzhledem, ale také úsporným motorem, skvělým posazem nebo intuitivním ovládáním multimediálního systému. V případě zájmu o CX-3 bych ale jistě doporučil zauvažovat nad jinou verzí, než je vrcholný 2.0 Skyactiv-G (110 kW) kombinovaný s automatem a čtyřkolkou. Automatická převodovka totiž není nějaký zázrak techniky, 18palcová kola pak výrazně snižují komfort.
Více na: https://www.auto.cz/mazda-cx-3-2-0-skyactiv-g-110-kw-mala-ale-krasna-89353
Mazda CX-3 se stala natolik populární, že se nakonec prodává po boku původně zamýšleného nástupce, modelu CX-30. To může těšit i současné majitele, protože si auto skvěle drží cenu, a tak jako ojetina není zrovna dostupným automobilem. Zájem o něj je, už jen kvůli i po letech parádnímu designu, zajímavým jízdním vlastnostem nebo nadále „poctivým“ upsizingovým motorům. Po letech se nejrozumnější volbou jeví benzinový dvoulitr, který má rychlou odezvu, pro CX-3 dostatečný elán i slušnou spotřebu. Hlavně je ale spolehlivý, jen se vyhněte častým krátkým trasám, které vedou k ředění oleje nespáleným benzinem. Turbodiesely se v městském SUV tolik nevyplatí, byť je netrápí výraznější problémy jako větší čtyřválec Mazdy o objemu 2,2 litru. Dřívější patnáctistovku výrazněji trápí jen naftové filtry a v zimě zamrzávání palivového vedení. Musíte se ale spoléhat na služby značkových servisů, což se může u ojetiny prodražit, což platí i pro osmnáctistovku, která patnáctistovku v roce 2018 postupně nahradila. Obecně jsou náhradní díly pro CX-3, což platí třeba pro diodové světlomety. Auto je to ale celkově spolehlivé, a tak se nedivíme jeho oblibě i v autbazarech. Byť kabina je spíše malá, odhlučnění podvozku je jako u jiných Mazd slabší a u Mazdy tradičně omezená individualizace znamená, že některé prvky dostanete až u vyšších výbav, bez možnosti příplatku.