Test: Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R (2024)

Mazda MX-30 R-EV 2024

Mazda MX-30 na evropský trh vstupovala výhradně jako elektromobil, už od začátku se však spekulovalo o příchodu dalších variant. Pro Japonsko tak vznikla verze se spalovacím motorem, v roce 2023 pak debutoval předem avizovaný elektromobil s prodlužovačem dojezdu. Tzv. Mazda MX-30 R-EV se dnes prodává i na českém trhu. Jak jezdí a zda jde o lepší volbu než elektrická MX-30, jsem zjišťoval během týdenního testu.

Stylové retro

Čistě podle designu byste novinku ani nepoznali. Hlavním poznávacím znakem verze jsou odznáčky R-EV. Jinak design zůstává shodný s elektromobilem. V rámci nabídky Mazdy však MX-30 zůstává originálem, retro styl se siluetou kupé a kulatými světly vpředu i vzadu se odlišuje od zbývajícího portfolia značky. U testovaného kousku v edici Edition-R navíc retro zdůrazňuje historický odkaz na první osobní Mazdu, model R360, v podobě využití téhož vínového laku na sloupcích karoserie.

Mazda MX-30 se přitom v praxi potvrzuje jako stylovka. Zadní dveře otevírané proti směru jízdy ve stylu někdejší RX-8 sice usnadňují nastupování na zadní sedadla nebo třeba montáž autosedačky, potřebují však hodně prostoru k zaparkování. Jestliže tak zaparkujete podélně v úzkém prostoru, je vám k ničemu, že se tato “nouzová”, tzv. freestyle dvířka otevírají do pravého úhlu.

Prémiový, ale stísněný

Když už se na zadní sedadla naskládáte, není to s místem tak špatné. V rámci kategorie městských SUV máte dostatečnou rezervu před koleny i na hlavou. Sedí se tu však ne moc pohodlně, kvůli nízko ukotvené lavici. Hlavně se tu ale cítíte poněkud stísněně, až klaustrofobicky, kvůli masivním sloupkům karoserie a menšímu prosklení. Zavazadelník s udávaným objemem 341 litrů dokazuje, že jde hlavně o auto do města. Je spíše nižší, zavazadla na kratší dovolenou se sem ale vejdou. Naopak při převozu kočárku s korbičkou musíte doma nechat krycí plato.

Co se však týká kvality zpracování nebo použitých materiálů, není MX-30 co vytknout. V obou těchto oblastech se v rámci mainstreamu jedná o nadstandard. Zůstává tu i netradiční prvek v podobě obložení z korku, který odkazuje na původní podnikání automobilky Mazda. Analogové přístroje ve výsledku působí hodnotně, výhodou je i head-up s promítáním přímo na čelní sklo.

MX-30 si ponechává koncepci se “vznášejícím se” středovým panelem, který znamená velký odkládací prostor mezi předními sedadly. Chybí mi tu však bezdrátová nabíječka telefonů. Koncepce s dvěma displeji pak usnadňuje ovládání – dotykový panel od klimatizace však přesto doplňují klasická tlačítka, což mně ve výsledku přijde trochu nadbytečné. Plusem každopádně je možnost volby a fakt, že ovládání Mazdy je intuitivní. Samotný infotainment je známý z jiných modelů značky.

Wankel se vrací

Mazda MX-30 na český trh vstupovala výhradně jako elektromobil, byť na domácím japonském trhu je dostupná i jako mild-hybrid s benzinovým čtyřválcem 2.0 e-Skyactiv-G, loni však nabídku doplnila napjatě očekávaná verze R-EV. Tu můžete nazývat jako elektromobil s prodlužovačem dojezdu nebo jako plug-in hybrid. Ta elektromotor doplňuje o pod kapotou umístěný Wankelův motor, v podobě jednorotorové jednotky s přímým vstřikováním o objemu 830 cm3 a výkonu 55 kW, který slouží jako generátor elektrické energie. Benzin však pro provoz použijete ve velké míře, protože baterie tu jsou proti čistě elektrické MX-30 EV poloviční, s kapacitou 17,8 kWh, zatímco palivová nádrž má slušný objem 50 litrů. Díky tomu se tak dojezd na jedno nabití a dotankování může v praxi pohybovat kolem 500 litrů.

Liší se i samotný elektromotor, zde o výkonu 125 kW, proti 107 kW elektrické verze. To je na auto této velikosti už slušná síla, což se při jízdě projevuje. Odpich je slušný, při jízdě po městě i po okreskách je tahle Mazda pěkně hbitá. Svižná zůstává i na dálnici, kde se však projeví její limit, a to v podobě maximální rychlosti omezené na 140 km/h, jako u MX-30 R-EV.

Používejte ho jako hybrid

S tím se ale dá žít, přece jen je tohle pořád hlavně auto do města. To se ostatně projevuje i na odhlučnění motoru, Wankel totiž na dálnici už uslyšíte, a to nejen při akceleraci, jemné charakteristické vrčení zaznamenáte i při jízdě konstantní rychlostí. Zajímavostí je pak lehké brumlání při akceleraci na elektřinu, jakoby MX-30 R-EV chtělo evokovat čistě benzinové auto. Samotné přepínání pohonů je ale naprosto hladké. Ve městě tak jej poznáte jen díky emblému na přístrojovém štítu, pohon na benzin stylově značí znak rotoru.

Lze mimochodem volit ze tří jízdních režimů. EV je elektrický, který spalovací motor spustí, když dojde šťáva v bateriích. Normal primárně jede na elektřinu, Wankel se však připojuje při nutnosti silnější akceleraci, případně v době, kdy kapacita baterií klesne na zhruba 40 %. To pak Wankel drží úroveň nabití akumulátoru kolem této hodnoty. Charge pak nabíjí baterie na stanovenou mez spalovacím motorem. Při externím nabíjení lze nabít akumulátor z 20 na 80 % kapacity za přibližně 25 minut, s čímž souvisí fakt, že lze využít nejvýše 36kW nabíjení stejnosměrným proudem.

Co se pak týče spotřeby paliva, ukazuje se, že je nejvhodnější MX-30 používat jako plug-in hybrid, tedy pravidelně ho dobíjet. To pak na okreskách klidně můžete jezdit v kombinaci 5 l/100 km a 8 kWh/100 km. Naopak na dálnici, při vybití baterie, se apetit benzinového motoru běžně pohybuje kolem 12 l/100 km, což není zrovna málo. Ve městě čistě na elektřinu to zvládnete za 14-15 kWh/100 km dle provozu.

Jízdu si každopádně budete užívat. Přestože jde z hlediska koncepce o netradiční automobil, jízdními schopnostmi je to typická Mazda. Díky nízkému těžišti MX-30 ochotně mění směr a působí agilně a jistě. Rychle reaguje na pokyn plynovým pedálem i otočením volantu.

Plusem je i podvozek, který v tomto případě není zbytečně tvrdý. Ve městě sice větší nerovnosti zaznamenáte, na okreskách už jde ale o příkladně plavné auto.

Mazda MX-30 R-EV: Základní technická data

VerzeR-EV
Rok2024
Výkon (kW)125
Točivý moment (Nm)260
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)140
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,1
Spotřeba paliva dle WLTP – kombinovaná (l/100 km)1,0
Emise CO2 – kombinované (g/km)21
Dojezd v elektrickém režimu dle WLTP – kombinovaný (km)85
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg)1645/606

Mazda: MX-30: Další recenze

Mazda MX-30 je typický zástupce této japonské značky, zkrátka je svá, se všemi benefity i negativy, což ocení jen určitá klientela. MX-30 je nutné považovat za auto do města. Malé baterie sice díky nízké hmotnosti pomáhají příkladným jízdním vlastnostem, kvůli nim je ale dojezd na jedno nabití notně limitován. Pokud vám malý dojezd nevadí a na auto máte, budete nadšeni, ať už pro originální design, povedenou kabinu nebo komfortní podvozek. A nebo počkejte na verzi s prodlužovačem dojezdu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *