Mercedes-Benz třídy C s interním označením W206 je pátá generace takto označeného modelu střední třídy německé prémiové automobilky, která se světu představila v roce 2021. Jde vlastně o šestou generaci Mercedesu střední třídy, předchůdce C-Klasse z roku 1982 se prodával jako řada 190 (interně W201). Mercedes-Benz třídy C generace W206 debutoval v karosářských variantách sedan a kombi. Druhá z nich byla v létě 2021 představena i ve zvýšené, oplastované verzi C All-Terrain.
Design automobilu vycházel ze soudobého designérského stylu Mercedesu, který v maximální možné míře redukoval ostré linie, aby je nahradil na sebe navazujícími plochami. Přídi dominuje charakteristická maska s výrazným logem výrobce, což je standardní řešení pro všechny verze. Na zádi sedanu se pak poprvé v případě třídy C objevují dělená koncová světla, protažená do víka zavazadelníku. Jedná se o podobný detail jako u třídy S generace W223, na níž třída C (W206) v lecčems stylisticky navazuje.
To samé platí také pro interiér, který přebírá koncepci ze soudobé vlajkové lodi značky. To konkrétně znamená volně stojící digitální přístrojový štít před řidičem, s úhlopříčkou 10,25″ nebo 12,3″ podle verze. Doplňuje ho pak dotyková obrazovka multimediálního systému na středovém panelu, s úhlopříčkou 9,5″ nebo 11,9″. Mercedes-Benz třídy C páté generace tudíž primárně vsadil na dotykové ovládání. To souvisí s příchodem druhé generace infotainmentu MBUX, který se už předtím objevil právě v S-Klasse. K dispozici jsou přitom ty nejmodernější prvky, jako je rozšířená realita navigace, head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo nebo hlasové ovládání. MBUX navíc lze aktualizovat vzdáleně online, bez nutnosti navštívit servis.
Jen čtyřválce
Velké změny se pak odehrály pod kapotou, protože Mercedes C generace W206 vsadil výhradně na čtyřválcové motory. Automobilka to vysvětluje snahou o kratší a lehčí příď pro agilnější jízdní vlastnosti, což souvisí i s tehdejší změnou koncepce šestiválců značky. Mercedes totiž začal přecházet na řadové šestiválce, místo vidlicových, které jsou prostorově náročnější.
Všechny dostupné verze jsou elektrifikované, ve standardu je tudíž mildhybridní ústrojí, doplňující spalovací motor o 48V elektrickou síť. Standardem je rovněž devítistupňový automat. Pro vybrané motory pak lze pořídit pohon všech kol. Slabší benzinové jednotky jsou v době premiéry patnáctistovky, konkrétně jde o provedení C 180 (125 kW) a C 200 (150 kW), která doplňuje dvoulitr C 300 (190 kW). Vznětové jednotky zastupují dvoulitrové turbodiesely C 220 d (147 kW) a C 300 d (195 kW).
Na podzim 2021 nabídku doplnil také plug-in hybrid C 300 e se systémovým výkonem 230 kW, který kombinuje benzinový dvoulitr se 150 kW a elektromotor s 95 kW. Baterie s kapacitou 25,4 kWh pak mají vystačit na ujetí přes 100 km v čistě elektrickém režimu bez nutnosti dobití.
Technický základ poskytla modulární platforma MRA s motory vpředu podélně a pohonem zadních kol, kterou C-Klasse páté generace sdílí se soudobou S-Klasse. Podobně jako ona nabízí natáčecí zadní nápravu, naopak vzduchové odpružení v nabídce chybí. Je tu však možnost sportovního podvozku nebo podvozku s plynule měnitelným účinkem tlumičů.
Z hlediska vnějších rozměrů jsou obě karosářské verze C-Klasse páté generace stejně dlouhé. Rozchod kol se pak mezigeneračně natáhl o 25 mm na 2.865 mm.
Poprvé jako All-Terrain
V létě 2021 pak debutoval model Mercedes-Benz C All-Terrain. Šlo o zvýšené kombi ve stylu většího Mercedesu E All-Terrain, které bylo v rámci třídy C nabídnuto vůbec poprvé. Specifické nárazníky vůz lehce natáhly, rozšířené blatníky zase rozšířily a upravený podvozek karoserii zvýšil. Konkrétně světlost díky provedeným úpravám vzrostla asi o 40 mm, což spolu se standardně dodávaným pohonem všech kol zlepšovalo schopnosti mimo zpevněné cesty. S jízdou v lehkém terénu měly pomoci i dva terénní jízdní módy.
Vrcholné C od AMG
V dubnu 2022 zase debutovala sportovní verze Mercedes-AMG C43. Ta podle očekávání vsadila na elektrifikovaný zážehový čtyřválec o objemu dvou litrů, který nahradil vidlicový šestiválec předchůdce. Výkon vyskočil na 300 kW, točivý moment naopak klesl na 500 Nm. Standardem byl opět devítistupňový automat. Modifikován byl i podvozek, s účinnějším brzdovým systémem nebo natáčením obou náprav. Design mimo jiné využil typické masky Panamericana pro současné modely AMG.
Na podzim 2022 pak následovala i vrcholná varianta Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Podle očekávání dosavadní osmiválcový vrchol nahradil čtyřválcový plug-in hybrid. Konkrétně vůz využívá dvoulitrový čtyřválec s 350 kW pod kapotou, devítistupňový automat a elektromotor o výkonu 150 kW integrovaný do zadní nápravy pro pohon všech kol. Výsledkem je kombinovaný výkon 500 kW. Zajímavostí ústrojí nazývaného P3 hybrid je dvoustupňová převodovka pro elektromotor, nechybí ani elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál. Baterie mají kapacitu 6,1 kWh, přičemž váží jen 89 kg. Uzpůsobeny spíše výkonu než poskytovanému dojezdu. Spalovací motor s interním označením M139l pak jako první sériový agregát světa používá elektrické turbodmychadlo inspirované řešením z F1.
Mercedes-AMG C 63 S E Performance se odlišil i svým vzhledem. Díky sportovnímu bodykitu je o 83 mm delší než výchozí C a o 76 mm širší. Jiné ukotvený kol pak prodloužilo rozvor o 10 mm.
Mercedes-Benz třídy C generace W206 se primárně vyrábí v německých Brémách. Domovskou továrnu však doplňuje ještě lokální výroba v čínském Pekingu nebo jihoafrickém East Londonu. Auto má ambice prodejně navázat na předchůdce, který má od roku 2014 na svém kontě přes 2,5 milionu prodaných sedanů a kombíků.
Mercedes-Benz třídy C: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4751 x 1820 x 1438 x 2865 mm (C sedan), 4751 x 1820 x 1455 x 2865 mm (C kombi), 4755 x 1841 x 1494 x 2865 mm (C All-Terrain)
- Objem zavazadlového prostoru: 455 litrů (C sedan), 490 litrů (C kombi), 490 litrů (C All-Terrain)
- Výroba: 2021- (Brémy, Německo)
+ Povedený design, luxusní materiály uvnitř, konečně přehledné ovládání infotainmentu, skvělá rozšířená realita pro navigaci, tichý a úsporný motor C 220 d se skvěle sladěným automatem, velice komfortní podvozek, agilní reakce díky natáčecí zadní nápravě, příkladné odhlučnění, vlastně slušný zavazdelník
– Omezený prostor vzadu, revoluce v koncepci ovládání leckoho zmátne, nepraktická dotyková tlačítka na volantu