MotorsportHistorie

Speciály WRC: Jak se změnily od roku 1997?

WRC, to není jen zkratka pro světový šampionát v rallye (anglicky world rallye championship), ale dnes také označení závodního speciálu – world rallye car. Taková kategorie debutovala v roce 1997 jako náhrada stávající Skupiny A a existuje dodnes. V průběhu let však prošla několika změnami, další úpravy regulí pak skupinu čekají v roce 2022.

Pravidla kategorie WRC byly zavedeny pro sezonu 1997, když se poprvé přizpůsobila přímo světu rallye. Dosavadní skupina A totiž byla určena také pro okruhové šampionáty cestovních vozů. Myšlenka ale byla pořád shodná, nastavit pravidla tak, aby konkurence byla široká a náklady nebyly příliš vysoké. A to byl vlastně výrazný rozdíl proti slavné skupině B z osmdesátých let, jejíž unikátními speciály vyšponovaly vývojové náklady k nevídaným výšinám, čemuž se pořadatelé následně chtěli vyhnout. Skupina A měla také snížit rychlost podle některých názorů až nebezpečně rychlých speciálů skupiny B. Což zároveň po příchodu áčkové skupiny vyvolávalo otázky, proč jsou tyto vozy tak pomalé.

Úspěch nové kategorie

I kvůli návaznosti na sériové automobily skupina WRC vyžadovala základ ve čtyřmístném automobilu s motorem vpředu a ocelovou karoserií, kterého se vyrobí alespoň 25.000 exemplářů. Stanoveny byly i základní rozměry, minimum byla délka 4.000 mm a třeba maximum šířka 1.770 mm. Pod kapotou pak mohl pracovat až dvoulitrový agregát, s přeplňováním, použit mohl být i pohon všech kol nebo sekvenční převodovka. Oproti silničnímu autu se to závodní mohlo odlišit svým zavěšením, stejně jako aerodynamickými prvky. Na rozdíl od Skupiny A už nebyla vyžadována stavba tzv. homologačního speciálu, tedy auta, z něhož by závodní speciál přímo vycházel.

Záměr přilákat nové značky se nicméně zpočátku moc nevydařil. V prvním ročníku totiž Subaru a Mitsubishi zůstaly u speciálů podle pravidel skupiny A, zatímco však plejády svoji Imprezu postupně inovovaly, tři diamanty zůstaly u speciálu podle áčkové skupiny, byť Lancer Evo III postupně nahradil Lancer Evo IV. Nový speciál tak zpočátku nasadil vlastně jen Ford, Escort WRC. Toyota se totiž s Corollou WRC přidala až v průběhu ročníku.

V následujících sezonách se to ale rychle změnilo. A tak se na scéně postupně objevily i SEAT, Peugeot nebo Citroën, případně také Škoda a Hyundai.

Se silnou konkurencí se lepšila i technika. V průběhu let se tak speciály dočkaly ABS, kontroly trakce, řazení páčkami pod volantem nebo aktivního zavěšení i aktivních diferenciálů. Náklady tím opět rostly nahoru, a tak bylo potřeba reagovat. A to přestože třeba v roce 2005 proti sobě bojovalo šest značkových týmů, Citroën, Ford, Subaru, Peugeot, Mitsubishi a Škoda.

V roce 2006 tak v rámci snižování nákladů byla zavedena podmínka aktivního diferenciálu jen uprostřed, ty vpředu a vzadu musely být nově mechanické. Zakázáno bylo rovněž aktivní zavěšení. Povinností bylo i využívat motor na dvou závodech, limitována byla rovněž výměna vybraných komponentů.

Postupné změny

Konkurence se však snižovala, a tak třeba v roce 2010 ve WRC závodily vlastně jen Ford a Citroën. I proto v roce 2011 následovala výraznější změna pravidel. Ty vycházely z regulí nižší kategorie S2000, velkou odlišností však byla pokročilejší aerodynamika. Pod kapotou se pak objevoval turbodmychadlem přeplňovaný motor maximálního objemu 1,6 litru, místo dosavadních dvoulitrů. Menší restriktor turba pak pomohl snížit výkon motoru.

Zmizela podmínka minimální délky čtyř metrů, což plně otevřelo kategorii pro vozy segmentu B. Jestliže počátky WRC byly ve znamení kompaktů (Impreza, Octavia, C4, Focus), v roce 2010 nastala éra malých hatchbacků (DS3, Fiesta, Polo a další).

Naopak byly prakticky zakázány pokročilé materiály jako titan nebo hořčík. Povoleny byly pouze v případě, že je nesl už výchozí sériový vůz. Minimální hmotnost vozidla byla stanovena na 1.200 kg. Měnily se i převodovky, za sekvenční, s mechanickým propojením, zcela zmizel centrální diferenciál.

K dalším změnám pak došlo v roce 2017, které měly zajistit speciály opět stejně rychlé jako ty někdejší ze skupiny B. Zajistit to měl zvýšený restriktor turba, díky čemuž mohl výkon motor vzrůst až někam k 280 kW, z dosavadních 230 kg. Snížila se i minimální hmotnost, o 25 kg, což mělo rovněž vozy zrychlit. A to přestože si zachovaly nadále přeplňované benzinové šestnáctistovky. Rychlosti pak pomáhalo také uvolnění pravidel o aerodynamických prvcích.

Přicházejí hybridy

Další změny pak světový šampionát v rallye čekají v roce 2022. Počítá se s novou skupinou nazvanou Rallye 1 jako náhradou za dosavadní WRC. Více vsadí na standardizované komponenty, což má zase pro jednou snížit vývojové náklady na stavbu nových speciálů.

Hlavní novinkou nicméně bude nasazení plug-in hybridního pohonu, a to ve světě rallye vůbec poprvé. Stávající přeplňovaná šestnáctistovka tak bude muset být doplněna elektromotorem, který bude speciál pohánět na přejezdech mezi rychlostními zkouškami. Zároveň však jeho síla bude moci být použita přímo na trati, jako pomoc spalovacímu motoru.

WRC to má dodat zase jednou nový elán, zdůrazní to ale i udržitelnost sportu. Pořadatelé navíc zdůrazňují, že musejí reagovat na trendy v automobilovém průmyslu, mezi které plug-in hybridní pohon nepochybně patří. Výrobcům tak jeho nasazení v rallye pomůže s jeho propagací.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *