KatalogPriusToyota

Toyota Prius XW30 (2009-2015)

Toyota Prius XW30 je třetí generace ekologického modelu japonské značky s hybridním pohonem, která se vyráběla mezi lety 2009 a 2015. Stejně jako u předchozích generací šlo o pětidveřový kompaktní liftback. V roce 2016 ji na trhu nahradil Prius čtvrté generace (s interním označením XW50). Třetí generace Priusu se stala japonským autem roku 2009-2010.

Svou siluetou automobil přímo navázal na předchozí generace, vyžádala si ji totiž snaha o co nejlepší aerodynamiku. Ta v tomto případě byla vyjádřena koeficientem aerodynamického odporu o hodnotě 0,25.

I základ vycházel z předchůdce, Prius XW30 nicméně využil vylepšenou platformu MC (tzv. nové MC). Výsledkem tak bylo, že 90 % použitých dílů bylo nových či přepracovaných. Zavěšení kol využilo vpředu vzpěry MacPherson s příčnými spodními rameny a vzadu vlečená ramena s příčným zkrutným stabilizátorem. Novinkou byly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, předchozí generace XW20 měla vzadu bubny. Na konstrukci pak bylo použito více hliníkových dílů (kapota či páté dveře). Specialitou byly příplatkové solární články v panoramatické střeše pro větrání interiéru stojícího vozidla.

Rozvor každopádně zůstal na hodnotě 2.700 mm, karoserie se však mezigeneračně natáhla o 10 mm na celkových 4.460 mm.

Stejně jako předchozí generace dorazila Toyota Prius XW30 na trh výhradně jako full-hybrid. Pohon měl starosti pod kapotou umístěný nový atmosférický čtyřválec 1.8 VVT-i s variabilním časováním ventilů pracující v Atkinsonově cyklu kombinovaný s elektronicky řízenou bezestupňovou převodovkou s planetovým soukolím a novým synchronním elektromotorem s permanentním magnetem. Čistý výkon hybridního ústrojí dosáhl 100 kW, o 22 % více než u předchozího Priusu, používajícího systém se zážehovou patnáctistovkou. 

Příchod Toyoty Prius plug-in hybrid

V roce 2011 byla Toyota Prius třetí generace modernizována. Jemně upravený design s členitějším nárazníkem a jinými chladicími otvory doplnil inovovaný interiér s lehce přepracovanou středovou konzolí. Informační displej se dočkal dalších 16 odstínů pro jasnější a trojrozměrné zobrazování informací.

Především ale vůz dostal novou variantu v podobě modelu Toyota Prius PHEV s možností dobíjení ze zásuvky. Prius Plug-in hybrid využil lithium-iontové baterie s kapacitou 4,4 kWh, které mu umožnily ujet až 23 kilometrů čistě na elektřinu. Zbytek ústrojí však zůstal zachován s hybridem.

Modernizace také znamenala tužší karoserii díky více bodovým svarům a několika novým vyztužením. To umožnilo použít měkčí odpružení, což vedlo k vyššímu jízdnímu komfortu. Nové izolační materiály zase vylepšily odhlučnění, zatímco přepracované řízení zlepšilo odezvu.

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4460 x 1745 x 1490 x 2700 mm, 4480 x 1745 x 1490 x 2700 mm (od roku 2011)
  • Objem zavazadlového prostoru: 445 litrů, 442 litrů (Prius PHEV)
  • Výroba: 2009-2015 (Aiči, Japonsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *