KatalogVolkswagen

Volkswagen Amarok (2022-)

Volkswagen v roce 2010 rozšířil nabídku své divize Užitkové vozy o pick-up Amarok. Po více než deseti letech tak nastal nejvyšší čas na nástupce, který se představil v létě 2022. Automobil se totiž ukázal jako prodejně úspěšný, a tak druhá generace Amaroku nakonec dorazila, byť se nějaký čas spekulovalo o opaku. Doznala ale zásadních změn, pro snížení vývojových i výrobních nákladů se stala sourozencem soudobého Fordu Ranger. Nový Volkswagen Amarok se oficiálně představil 7. července 2022. Hlavní motto novinky zní „No matter what“, volně přeloženo: jsem připraven, ať se stane cokoli.

Druhá generace Amaroku se stala jedním z realizovaných projektů nové aliance Volkswagenu a Fordu, oficiálně oznámené v roce 2019. V rámci ní dvojice zavedených automobilek společně vyvinula několik modelů, přičemž nový Volkswagen Amarok je jedním z nich.

Konkrétně Amarok je ve výsledku dílo Fordu, protože využívá jeho techniku soudobé generace pick-upu Ranger, která se oficiálně představila už před Amarokem. Shodným základem je rámový podvozek, který však byl přizpůsoben potřebám Volkswagenu.

Navíc se Amarok vyrábí u Fordu. Konkrétně jihoafrická továrna Silverton americké automobilky byla pro produkci technicky spřízněného dua nástupců Rangeru a Amaroku rozšířen, aby byl schopný vyrábět 200.000 aut ročně (z 168.000 vozů), a modernizován, aby zdejší produkce byla kvalitnější a zároveň levnější. Vedle toho se Amarok nadále vyrábí také v argentinském závodě Pacheco. Naopak továrna v Hannoveru, kde se dosavadní Amarok dříve vyráběl pro Evropu, dostane do budoucna jiné úkoly. Přeorientuje se na produkci elektroaut.

Prémiový pick-up s V6

Automobil byl vyvíjen v Austrálii a Evropě, přičemž Volkswagen jej označuje jakožto prémiový pick-up. S tím souvisí i to, že Amarok druhé generace dostal širší výbavu. Láká na vícero jízdních asistentů nebo pokročilou konektivitu.

Pro nový Amarok byly vyvinuty čtyři turbodiesely a jeden přeplňovaný zážehový motor. Například na africkém trhu nalezl uplatnění základní čtyřválec 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 110 kW. Jako další výkonový stupeň je na mnoha trzích celého světa k dispozici čtyřválcová jednotka 2.0 TDI vyladěná na 125 kW. Jako třetí výkonovou variantu Volkswagen nabízí čtyřválec 2.0 TDI s přeplňováním dvěma turbodmychadly, který poskytuje v závislosti na trhu nejvyšší výkon 150 kW nebo 154 kW. Jako nový vrchol se uplatňuje motor 3.0 V6 TDI, který nabídne v závislosti na trhu nejvyšší výkon 177 kW nebo 184 kW. Speciálně pro klasické „benzinové“ trhy byl navíc koncipován přeplňovaný zážehový motor 2,3 litru s nejvyšším výkonem 222 kW.

Od výkonu 154 kW jsou všechny verze modelu Amarok uvedeny na trh s novou desetistupňovou automatickou převodovkou v sériové výbavě. Pro verzi o výkonu 150 kW je tato automatická převodovka s elektronickým voličem provozních režimů k dispozici na přání. Nová desetistupňová převodovka nahradila osmistupňovou automatickou převodovku předchůdce. Kromě toho se pro různé motory dodává šestistupňová automatická převodovka nebo manuální převodovka.

Amarok se na mnoha trzích dodává s pohonem všech kol v sériové výbavě. V závislosti na regionu a motoru jsou k dispozici dva různé systémy 4Motion: jeden s připojitelným pohonem všech kol v závislosti na situaci a jeden s trvalým pohonem všech kol.

Rozdílný design

Vzhled už před odhalením naznačily první skici. Ty poprvé dokázaly, že se Amarok od Rangeru zásadně odliší. Potvrdily totiž výrazný styl navazující na design osobních Volkswagenů. O expresivnějším designu ostatně mluví i šéfdesignér VW Užitkové vozy, Albert Kirzinger. Světlomety navazují na mřížku chladiče, záď zdobí výrazný nápis Amarok. Dále pak Amarok dostal i svébytnou kapotu nebo dveře. Naopak střecha, okna nebo kliky dveří jsou pro oba sourozence totožné. Opět pak vznikla jak dvoudveřová, tak čtyřdveřová varianta. U siluety obou verzí vystupují obzvlášť do popředí podběhy kol, které mají znovu půlkruhový tvar. Na rozdíl od mnoha jiných pick-upů tvoří horní ohraničení podběhů kol téměř rovné linie místo kruhových, což je typický designový prvek modelu Amarok.

Pick-up Volkswagenu navíc vyrostl. Nový Amarok je s vnější délkou 5.350 milimetrů o 96 mm delší než předchůdce. Rozvor náprav 3.270 mm je o 173 mm delší.  Je také širší. Podle výrobce to pomůže vnitřnímu prostoru, stejně jako místu na korbě. Mezi podběhy se tak i u nového Amaroku vejde europaleta. Užitečné zatížení má pak čítat až 1.200 kg.

Interiér však je hodně podobný jako u Rangeru. Už dříve vyplynulo třeba použití rozměrné obrazovky infotainmentu, orientované vertikálně. Multimediální systém s 10″ nebo 12″ displejem je převzatý od Fordu, počítá se však se svébytnými detaily, jako je volant, sedačky nebo volicí páka. Digitální může být i přístrojový štít, s obrazovkou o úhlopříčce 8″ nebo 12″.

Nový Volkswagen Amarok se sice představil v roce 2022, na evropském trhu jsme si však na něj museli několik měsíců počkat. Prodej v Evropě byl totiž spuštěn až v druhé polovině roku 2022. Na českém trhu jsme si počkali ještě déle, u nás byl nový Amarok dostupný až v první polovině roku 2023.

Volkswagen Amarok: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 5350 x 1910 x 1886 x 3270 mm
  • Výroba: 2022- (Silverton, Jižní Afrika)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *