Přesně před 50 lety začaly v továrně BMW Group v Dingolfingu sjíždět z montážní linky vozy bavorského prémiového výrobce automobilů. Od 27. září 1973 vyrobili lidé pracující v této dnes největší evropské továrně BMW Group více než dvanáct milionů vozů. A další bude vyrábět i nadále, protože závod má zajištěnou budoucnost i pro příští léta.
12 milionů vozů BMW za 50 let.
Čistě matematicky při 12 milionech vyrobených vozů za posledních pět desetiletí znamená, že z montážní linky v Dingolfingu sjelo BMW každých 60 sekund: od prvního BMW 520 v červené barvě Iberian Red onoho čtvrtka v roce 1973 až do současnosti.
Téměř dvě třetiny objemu výroby tvoří BMW řady 5: nejnovější osmá generace, která se vyrábí od začátku července, se v showroomech teprve objeví v nejbližších dnech. Nabídka vyráběných modelů se v průběhu desetiletí postupně rozšiřovala a dnes je opravdu různorodá. V Dingolfingu vznikají BMW řady 4, řady 5, řady 6, řady 7 a řady 8, stejně jako modely BMW iX a BMW M GmbH.
Automobilka v Dingolfingu však nevyniká pouze velkosériovou výrobou s vysokou úrovní efektivity a přesnosti, ale také výrobou řemeslnou. O této odbornosti svědčí 99 modelů BMW řady 8, které v roce 2022 navrhl americký umělec Jeff Koons, 50 nedávno dodaných exkluzivních vozů BMW 3.0 CSL či BMW i7 Protection, což je první elektrický pancéřovaný vůz světa. Karosárna v nedaleké obci Unterhollerau navíc splňuje nejvyšší standardy kvality a řemeslného zpracování, které jsou vyžadovány pro všechny modely Rolls-Royce.
Továrna jako motor zaměstnanosti pro region
Závod v Dingolfingu je úzce spojen s hospodářským vzestupem regionu východního Bavorska. „Jen za posledních deset let, včetně stálých pracovních míst pro učně a brigádníky, jsme zde v továrně zaměstnali 12.000 lidí,“ říká Stefan Schmid. Předseda podnikové rady rovněž oznámil, že počet nových učňů, kteří v příštím roce zahájí odbornou přípravu v závodě v Dingolfingu, se zvýší na 350, a to i s ohledem na plánovaný závod v Irlbach-Straßkirchenu. „I nadále budeme největším zařízením pro odborné vzdělávání v rámci BMW Group.“
Rozhodující zárukou tohoto padesátiletého úspěchu je trvalá přizpůsobivost pracovní síly v Dingolfingu. „Průkopníci nikdy nezůstávají stát na místě,“ prohlašuje ředitel závodu Christoph Schröder. Dnes se to podepisuje primárně na tom, že továrna utváří transformaci směrem k elektromobilitě způsobem, který je dle výrobce „strategicky chytrý, prozíravý a proaktivní“. Automobilka sází na strategii vysoce flexibilního výrobního systému, který umožňuje efektivní výrobu všech variant hnacích ústrojí na jedné lince podle poptávky trhu.
Tři sériové elektromodely během dvou let
S modely BMW iX, i7 a i5 oslavila továrna Dingolfing premiéru tří čistě elektrických modelů během dvou let. Se zahájením výroby BMW i5 Touring v příštím roce Schröder očekává, že v roce 2024 budou čistě elektrické vozy tvořit už přibližně 40 % celkové produkce továrny Dingolfing. „Jsem přesvědčen, že jakmile bude k dispozici celá rodina vozů řady 5, objem výroby se v příštím roce vyšplhá na výrazně více než 300.000 kusů.“
Schröder se rovněž domnívá, že digitalizace bude ještě důležitější, a vysvětluje, že složitost produktu i výrobního procesu poroste. „Dingolfing odvádí vynikající práci,“ vysvětlil ředitel továrny. „Jsme lídry v našem oboru, máme velké množství projektů, jako je automatizované řízení v závodě, kamerové systémy na bázi umělé inteligence a chytré logistické aplikace.“ V mnoha ohledech je továrna na výrobu automobilů již léta technologickou společností. „Proto cíleně posilujeme naše IT funkce, například prostřednictvím inovačního centra, které BMW Group založila se společnostmi Microsoft, Intel a NTT ve školicím středisku v Dingolfingu.“
Nejen auta, ale i výrobní komponenty
Kromě automobilů se v Dingolfingu vyrábějí také součásti vozidel, jako jsou lisované díly, podvozkové a hnací systémy. V továrně na výrobu komponentů 02.20 sídlí tzv. Kompetenční centrum pro výrobu dílů elektrického pohonu s přibližně 2400 zaměstnanci, které dodává do automobilových závodů BMW Group po celém světě elektromotory a vysokonapěťové baterie pro výrobu plug-in hybridních a čistě elektrických modelů. Jen od roku 2015 byla do rozšíření továrny na výrobu komponentů, která je schopna vyrábět díly elektrického pohonu pro více než 500.000 elektrifikovaných vozidel, nasměrována více než jedna miliarda eur.
Dalším důležitým prvkem lokality Dingolfing je takzvané Dynamics Centre, srdce centrální poprodejní logistiky BMW Group, které zásobuje globální dealerskou síť BMW a Mini Originálními díly a příslušenstvím.
BMW Group v poslední době investuje do této lokality několik set milionů eur ročně – další investice do budoucích produktů a technologií jsou již dané. „Protože z inovací a technologických klastrů Neue Klasse budou samozřejmě těžit i modely budoucnosti vyráběné v Dingolfingu,“ říká Schröder. Zásadní roli přitom bude hrát montážní linka na vysokonapěťové baterie plánovaná v Irlbach-Straßkirchenu. „Na jedné straně zajistí pracovní místa tisícům lidí, na straně druhé umožní úspěšný přechod továrny Dingolfing k elektromobilitě.“