Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 (2023)

Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 Aventura (2023)

Volkswagen Amarok se v určitých kruzích stal nesmírně populární, přesto dlouho nebylo jasné, zda přijde nástupce. Vývoj pick-upu byl pro značku nákladný, a tak nebylo jasné, zda se vyplatí. I proto nakonec Volkswagen využil rozsáhlé své spolupráce s Fordem v oblasti užitkových model. Nový Amarok se tak stal sourozencem krátce předtím odhaleného soudobého Fordu Ranger. Přestože je technický základ pro oba vozy stejný, a tak i mnohé vlastnosti jsou obdobné, oba sourozenci v mnoha ohledech liší. Volkswagen Amarok druhé generace jsem otestoval v prémiové verzi Aventura, se vznětovým motorem 3.0 TDI V6.

Osobitý design

Pokud byste zvenku hledali podobnosti s bratrským Rangerem, budete hledat spíše marně. Oba sourozenci sice mají shodný technický základ, na vnějším designu to ale nepoznáte. Amarok je dostatečně svébytný, že se shodné prvky s Rangerem těžko hledají. Zcela jiná je příď, která není tak drsná jako u Fordu. Trochu překvapivě je jiná i korba, s elegantně tenkými koncovými světly u Amaroku.

To uvnitř už společné rysy jsou znát. Volkswagen si ale uchoval dost svébytných prvků. Některá tlačítka tak sice pochází od Fordu, jiné prvky jsou vlastní Volkswagenu. Konkrétně třeba volant mají bratři svůj, páčky pod ním jsou však v obou případech stejné. Stejný je i ovladač automatu, který bohužel ani v Amaroku nemá tak výraznou pojistku, a tak si při přepínání mnohdy často zvolíte parkovací režim (P) místo zpátečky (R).

Naopak je škoda, že si Amarok po vzoru Rangeru neuchoval i klasické ovladače klimatizace. Pro volbu teploty tak musíte do infotainmentu. Ještě že je dostatečně rychlý i přehledný, přesto by se mi zachování tlačítek jako u Rangeru líbilo více. Stejně tak mi mrzí, že na volantu u ovládání adaptivního tempomatu chybí tlačítko cancel, tak přerušení jeho funkce musíte řešit brzděním. Výhodou je ale možnost přepínat funkce adaptivního tempomatu a běžného, prostřednictvím multimediálního systému.

Mile mě pak překvapil vnitřní prostor. Místo vzadu bývá u pick-upů omezené, přece jen musí myslet hlavně na prostor pro náklad, v Amaroku je ale vše v pořádku. I dospělý má na zadních sedadlech dostatečnou rezervu před koleny, nad hlavou je pak doslova královský prostor. Zajímavostí je pak možnost sklopení zadní lavice, pro možnost přepravy většího nákladu také uvnitř. Nastupuje se samozřejmě vysoko, čemuž pomáhají stupínky, stejně jako madla u A a B sloupků. Přední sedadla jsou široká a více než dostatečně komfortní.

Korba za příplatek nabízí šikovnou roletu, která je elektricky ovládaná. Prostě stisknete tlačítko a roleta se zasune, nebo vysune. Lze přitom volit její různé polohy, a tak si otevírat či zavírat korbu podle potřeby. Pokud ji zcela zavřete, máte náklad skvěle chráněný před nenechavci. Délka korby 1,5 metru je však v rámci segmentu spíše průměrná a je jedním z důkazů, že Amarok je spíše než pracant schopnější alternativa k velkým SUV.

Jaký je šestiválec 3.0 TDI?

Když předcházející Volkswagen Amarok v rámci faceliftu nabídl šestiválcový motor, způsobilo to poprask, v rámci segmentu to byla značně neobvyklá volba. Stala se však oblíbenou, a tak i Amarok druhé generace tuto možnost nabízí. Naftový motor s označením 3.0 TDI nicméně není původem od Volkswagenu, ale rovněž jde o jednotku Fordu, známou třeba z jeho full-size pick-upu F-150. Spárován je s desetistupňovým automatem, který Ford vyvinul ve spolupráci se svým úhlavním konkurentem, americkým koncernem General Motors.

V testované provedení nabízí motor výkon 177 kW a jde podle mého názoru o ideální volbu pro tento druh auta. Jako sprinter sice nenadchne, automat spíná převody spíše pomaleji, a to i při kickdownu, a reakce na plyn také nejsou dechberoucí, tady jde ale hlavně o tažné schopnosti a na nich je znát, nakolik je Amarok silný. Po silnějším sešlápnutí plynu navíc tenhle pick-up začne úctyhodně zrychlovat, a to klidně i na dálnici.

Turbodiesel přitom zůstává kultivovaný, jak se zahřeje, prakticky o něm v kabině nevíte. Na dálnici při 130 km/h točí ani ne 2000 otáček. Automat pak mění převody naprosto hladce. Start-stop je nicméně spíše pomalejší a méně hladce pracující než jiné dnešní systémy.

Spotřeba pak odpovídá velikosti auta a jeho koncepci. Ta dlouhodobá se tak blíží k 11 l/100 km. Na dálnici si vůz řekne asi o 10 litrů na 100 km, ve městě se dle tempa a provozu apetit pohybuje kolem deseti, jedenácti litrů.

Komfortní pracant

Největším překvapením pak pro mě byla samotná jízda. Pick-upy v posledních letech prošly výrazným pokrokem kupředu, co se týče pohodlí, přesto jsem byl překvapen, jak komfortní Amarok je. Jízdní komfort tak neváhám přirovnat k SUV. Rámový podvozek ani na nerovnostech není znát, i na větších se ozve jen lehké žuchnutí. Tomu samozřejmě pomáhají i 18” kola s vysokým profilem. Řízení má pak spíše delší převod, což oceníte při jízdě v terénu.

Skvělé je také odhlučnění. O kultivovaném motoru prakticky nevíte, ani šum vanoucího větru kolem karoserie není prakticky znát.

Největším soupeřem pro Amarok v tomto ohledu je tak jeho bratr, Ford Ranger, který poskytovaným pohodlím rovněž nadchne. Výběr mezi nimi už je tak spíše individuální záležitost dle osobních preferencí. Podle toho, který pick-up se vám líbí více a jehož ovládání vám více sedne. I ceny jsou v době testu obdobné, obecně tedy spíše vyšší.

Samozřejmostí jsou pak skvělé schopnosti mimo zpevněné cesty. V tomto směru si Amarok pomáhá tzv. „rozšířeným přiřaditelným pohonem všech kol“, což je technicky vzato vícelamelová spojka s proměnlivou mírou sevření, která umožňuje rozdílné otáčky jednotlivých náprav. Lze tak zvolit režim, kdy je auto zadokolkou a na přední kola v případě prokluzu pošle až 50 % hnací síly. Nechybí ani řada jízdních režimů přizpůsobených jízdě v terénu, které tu jsou třeba místo sportovního módu.

Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 (2023): Základní technická data

MOTOR3.0 TDI V6 4Motion
Kombinovaný výkon (kW)177
Točivý moment (Nm)600
Převodovka10A
Maximální rychlost (km/h)190
Zrychlení z 0-100 km/h (s)8,8
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)10,2
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)266
Objem palivové nádrže (l)80
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)2400/790

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *