Historie

Žigulík slaví! VAZ-2101 se začal vyrábět přesně před 50 lety

Ruská automobilka AvtoVAZ slaví důležité jubileum, právě dnes je to přesně 50 let od zahájení výroby aut v její domovské továrně v Toljatti. První „žigulík“, oficiálně VAZ-2101, sjel z montážní linky nově vybudované automobilky 19. dubna 1970.

První výrobní den nově založené automobilky vzniklo v Toljatti šest exemplářů sedanu postaveného na bázi Fiatu 124, dva byly modré a čtyři červené, jako odkaz na barvy vlajky tehdejší Ruské sovětské federativní socialistické republiky. Začala tím historie automobilky, která se píše dodnes.

Historie Volžských automobilových závodů je ale ještě o něco delší. Datuje se až do roku do 20. července 1966, kdy vláda Sovětského svazu vydala nařízení o výstavbě automobilového závodu ve městě Toljatti. Město na Volze bylo zvoleno díky své kvalitní infrastruktuře, silném průmyslovému zázemí nebo příznivému klimatu. Výstavba továrny trvala pouhé tři roky, přičemž projekt počítal s výrobou až 600.000 aut ročně.

Z Fiatu se stal žigulík

Tehdy už se přitom vědělo, že první sériové dílo automobilky VAZ bude postaveno na bázi Fiatu 124, evropského Auta roku 1967. Dříve se sice hovořilo o spolupráci s Renaultem, nakonec ale padla volba na Fiat. I kvůli tomu, že SSSR mělo dobré vztahy s italskou komunistickou stranou. I proto se Stavropol na Volze v roce 1964 přejmenoval na Toljatti (rusky Togliatti), na počest italského komunistického vůdce Palmira Togliattiho.

Krátce po schválení nové továrny začalo v Sovětském svazu i testování Fiatu 124, který se musel přizpůsobit tamějším specifickým podmínkám. Úprav bylo nakonec více než 800, při testech se totiž rychle ukázalo, že pro ruské cesty je Fiat až příliš křehký a s nízkou světlostí.

Zcela se tak změnil podvozek, který musel být vyztužen, podobně jako samotná karoserie, což se ve výsledku podepsalo na nárůstu hmotnosti auta o 90 kg než byl výchozí Fiat 124. To si vyžádalo zástavbu jiného motoru, dvanáctistovka s modernějším rozvodem SOHC navíc byla navržena pro možnost dalších inovací v průběhu let. Na specifika sovětských silnic pak zareagovala i světlá výška zvýšená ze 130 na 175 mm nebo náhrada zadních kotoučových brzd za bubnové. Ty originální se při jízdních zkouškách rychle zanášely a kvůli tomu nefungovaly.

Specialitou byla i možnost startování klikou, to kdyby se VAZ někde zasekl. Na přístrojovém štítu se zase místo původní kontrolky varování na přehřátí motoru objevil ukazatel teploty chladicí kapaliny. Zkrátka rozdíly mezi podnebím Itálie a Sovětského svazu…

Úspěch znamenal dlouhý věk

Úpravy se nakonec ukázaly jako trefou do černého, protože VAZ-2101 se v následujících letech stal nesmírně úspěšným automobilem. Vždyť VAZ-2101 se vyráběl až do roku 1988, kdy bylo postaveno na 4,8 milionu jeho exemplářů. Navíc na jeho základech vznikl i model VAZ-2105, jehož produkce po několika úpravách pokračovala až do roku 2012. Po boku výchozího sedanu navíc vzniklo i odvozené kombi (původně VAZ-2102, později VAZ-2104).

Sovětský bratr Fiatu 124 se sice oficiálně jmenoval VAZ-2101, v českém prostředí mu ale nikdo neřekne jinak než žigulík. Na exportních trzích sice auto neslo jméno Lada (podle slovanské bohyně lásky), u nás jej ale využíval výrobce šicích strojů z jihočeské Soběslavi, a tak na československém trhu musel vůz původně nést označení Žiguli podle stejnojmenného sovětského pohoří.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *