Automobily lze dělit podle různých charakteristik, podle účelu, druhu karoserie nebo třeba ceny. Právě ceny aut v posledních letech výrazně vzrostly, což platí jak pro nejlevnější auta na trhu, tak i pro ty nejdražší. Které je aktuálně nejdražší auto na světě?
V roce 2022 tento titul pro sebe ukořistil Mercedes, konkrétně Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe z roku 1955, jeden z pouhých dvou postavených prototypů. Na aukci RM Sotheby’s ve Stuttgartu se prodal za šokujících 142 milionů dolarů, což je v přepočtu zhruba 3,35 miliardy korun!
Dosavadní jedničku žebříčku nejdražších vozidel tak prodejní cenou překonal o bezmála 100 milionů. V roce 2018 se Ferrari 250 GTO prodalo za 48.405.000 dolarů.
Nejdražší auta na světě prodaná v aukci:
Poř. | Model | Aukční síň | Rok aukce | Cena (dolary) |
---|---|---|---|---|
1. | Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe (1955) | RM Sotheby’s | 2022 | 142.000.000 |
2. | Ferrari 250 GTO (1962) | RM Sotheby’s | 2018 | 48.405.000 |
3. | Ferrari 250 GTO (1962) | Bonhams | 2014 | 38.115.000 |
4. | Ferrari 335 Sport Scaglietti (1957) | Artcurial | 2016 | 35.700.000 |
5. | Mercedes-Benz W196 (1954) | Bonhams | 2013 | 29.600.000 |
6. | Ferrari 290 MM (1956) | RM Sotheby’s | 2015 | 28.050.000 |
7. | Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider (1967) | RM Sotheby’s | 2013 | 27.500.000 |
8. | Ferrari 275 GTB/C Speciale by Scaglietti (1964) | RM Sotheby’s | 2014 | 26.400.000 |
9. | Aston Martin DBR1 (1956) | RM Sotheby’s | 2017 | 22.550.000 |
10. | Ferrari 290 MM | RM Sotheby’s | 2018 | 22.005.000 |
Superauto s trojcípou hvězdou
Aktuální nejdražší auto světa má přitom za sebou zajímavý příběh. Vznikl na bázi W196 GP, která Fangiovi pronesla dva tituly mistra světa ve Formuli 1. Pohon přitom zajišťoval motor neobvyklé konstrukce, řadový osmiválec. Není tak divu, že je někdy označováno za superauto, přestože je mnohen starší, než první vůz takto označovaný, Lamborghini Miura.
Právě Fangio s vozem jel na Severní smyčce Nürburgringu, kde nebyl spokojen s jeho naladěním. Za volant se tak posadil inženýr Rudolf Uhlenhaut, který Ring obkroužil o tři sekundy rychleji než Fangio. Lakonicky to okomentoval, že by už tehdy slavný závodník měl více trénovat. Právě podle tohoto inženýra se auto přezdívá.
Automobil dosud vlastnil přímo Mercedes-Benz, v jehož sbírce je i druhý postavený prototyp tohoto vozu. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe koupil nejmenovaný sběratel, který souhlasí s tím, že vůz bude při speciálních příležitostech vystavený veřejnosti. Vysoká částka přitom souvisí i s tím, že se nečekalo, že bude tohle auto vůbec někdy prodáno. Výtěžek z aukce bude použit na založení celosvětového „Mercedes-Benz Fund“, který bude mladým lidem poskytovat stipendia v oblasti environmentální vědy a dekarbonizace.
Mercedes se díky tomu dostal na vrchol žebříčku, který většinou opanovaly vozy Ferrari. Mezi nejdražší auta prodána v aukci patří hned dva kousky slavného Ferrari 250 GTO. Do top 20 se ale vešly i Aston Martiny, McLareny F1 nebo Duesenberg.