Audi A4 s interním označením B9 (případně 8W) je v pořadí pátá generace takto označeného luxusního modelu střední třídy, kterou ingolstadtská automobilka představila v roce 2015. Stejně jako předchůdce (generace B8) je auto dostupné ve formě sedanu a kombíku, od něhož je odvozena také zvýšená oplastovaná varianta A4 Allroad. Kupé a kabriolet, stejně jako pětidveřový Sportback byly opět nabídnuty v rámci technicky spřízněné řady A5. Cílem bylo navázat na úspěchy předchozích generací, řada A4 je totiž historicky nejžádanější model značky.
Design automobilu byl jako již tradičně u Audi evoluce předchůdce. Po vzoru tehdejšího designérského stylu však A4 (B9) vsadila na více ostrých hran, což je patrné už na charakteristické masce single frame nebo netradičně pojatých hlavních světlometech. Oba prvky přitom mají vůz opticky rozšiřovat. Zajímavostí jsou chybějící přední mlhovky, jejichž funkci převzaly tzv. světla pro každé počasí. Kabina se pak opticky posunula vzad, víko zavazadelníku u sedanu zakončuje výrazná odtoková hrana. Ta napomáhá aerodynamice, součinitel aerodynamického odporu mimochodem činí 0,23 (respektive 0,26 u kombi A4 Avant). Rozvor se mimochodem mezigeneračně natáhl o 12 mm, celková délka sedanu pak o 25 mm.
Moderní technika
Naopak interiér byl kompletně přepracován. Vsadil na jednoduché linie a horizontální členění, panel klimatizace s kolébkovými spínači pak navázal na druhou generaci Audi Q7, představenou v témže roce. Zajímavostí jsou vertikální výdechy ventilace tvořící jednu linii před spolujezdcem. Obrazovka multimediálního systému je pevně usazena na vrchu palubní desky, v době premiéry bylo možné vybírat mezi dvěma řešeními. Základem byla 7″ obrazovka s rozlišením 800 x 480 pixelů, příplatková 8,3″ měla rozlišení 1024 x 480 pixelů. Doplnit ji pak mohl tzv. Audi Virtual Cockpit, alias digitální přístrojový štít s 12,3″ displejem.
Výbava byla bohatá. Zahrnula moderní elektronické systémy jako asistent pro vystupování, asistent pro vyhýbací manévry nebo asistent pro jízdu v dopravní koloně.
Technický základ poskytla platforma MLB Evo, což znamená vpředu podélně uložené motory a primárně pohon předních kol, s alternativou pohonu obou náprav. Díky rozsáhlejšímu užití hliníkových dílů, stejně jako dalších řešení se podařilo snížit hmotnost vozidla oproti předchůdci až o 120 kg.
Široká nabídka
Do prodeje vůz vstoupil s širokou nabídkou motorů. Základem byl benzinový čtyřválec 1.4 TFSI (110 kW), který doplňoval čtyřválec 2.0 TFSI ve verzích se 140 kW a 185 kW. Z turbodieselů byly k dispozici různé verze čtyřválce 2.0 TDI (90 kW, 110 kW a 140 kW) a šestiválec 3.0 TDI (ve variantách se 160 kW a 200 kW).
Nabídka se však postupně rozšiřovala. Ještě v roce 2015 debutovalo sportovně orientované provedení Audi S4, poháněné turbodmychadlem přeplňovaným vidlicovým benzinovým šestiválcem 3.0 TFSI o výkonu 260 kW. Dorazila rovněž varianta g-tron na stlačený zemní plyn (CNG), poháněná 2.0 TFSI (125 kW).
V roce 2016 nabídku rozšířilo provedení Audi A4 Allroad, s oplastovanou karoserií a podvozkem zvýšeným o 23 mm, což s vyšším profilem pneumatik zvýšilo světlost o 34 mm proti výchozímu kombíku. Jeho nabídka se přitom omezila na 3.0 TDI V6 (160 a 200 kW), 2.0 TDI (110, 120 a 140 kW), respektive 2.0 TFSI (185 kW).
Rok 2018 byl pak ve znamení zahájení prodeje vrcholného Audi RS 4 Avant, odvozeného sportovního derivátu poháněného dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem 2.9 TFSI o výkonu 331 kW. Ten byl dostupný výhradně jako kombík. V roce 2018 navíc došlo k přejmenování jednotlivých motorů podle nové logiky názvosloví Audi. Číselné označení tak nově neodkazovalo na objem motoru, ale naznačovalo výkon. Benzinovým základem se tak stal dvoulitr 35 TFSI (110 kW), který doplňovaly dvoulitry 40 TFSI (140 kW) a 45 TFSI (180 kW), stejně jako 40 g-tron (125 kW) na CNG. Z turbodieselů tu byly dvoulitry 30 TDI (90 kW), 35 TDI (110 kW) a 40 TDI (140 kW), respektive šestiválcové třílitry 45 TDI (170 kW) a 50 TDI (210 kW).
Facelift pro rok 2019
V roce 2019 se po čtyřech letech na trhu Audi A4 (B9) dočkalo modernizace, a ta byla poměrně zásadní. Přední světlomety dostaly jednodušší, lichoběžníkový tvar po vzoru odvozené A5, maska chladiče single frame se rozšířila a dále snížila. Uvnitř se objevil nový multimediální systém, s vrcholnou obrazovkou s úhlopříčkou 10,1″ na vrchu středového panelu. Audi přitom plně vsadilo na ovládání přes dotykovou obrazovku. Konvenční voliče infotainmentu na středovém tunelu tudíž zmizely, ve prospěch odkládacího prostoru.
Základem byl vznětový dvoulitrový mildhybrid 30 TDI (100 kW), hybridizace se dočkalo i 35 TDI (120 kW). Naopak dvoulitr 40 TDI (140 kW) se obešel bez elektrifikace, stejně jako šestiválcový třílitr 45 TDI (140 kW), který později nahradilo 50 TDI (210 kW). Benzinové jednotky zastoupily dvoulitrové mildhybridy 35 TFSI (110 kW), 40 TFSI (140 kW) a 45 TFSI (180 kW). K dispozici pak bylo i 40 g-tron na CNG, se zážehovým dvoulitrem o výkonu 125 kW.
Sportovně laděné Audi S4 nově přezbrojilo na naftový pohon, v podobě třílitrového šestiválce s 255 kW. Naopak vrcholné Audi RS 4 si zachovalo 2,9litrovou benzinovou V6 biturbo s 331 kW.
Rok 2020 pak v souvislosti s přísnějšími emisními normami znamenal některé úpravy v nabídce agregátů. Benzinový dvoulitr 40 TFSI posílil na 150 kW stejně jako turbodiesel 40 TDI. 45 TFSI nově nabídlo dokonce 195 kW. S4 zase mírně oslavilo na 251 kW. U dalších motorů došlo k úpravě naladění, respektive změně točivého momentu. Vrcholné RS 4 Avant si nicméně uchovalo výkon 331 kW z 2,9litrového šestiválce twin-turbo.
Audi A4 (B9): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4726 x 1842 x 1427 x 2820 mm (A4 sedan), 4725 x 1842 x 1434 x 2820 mm (A4 Avant), 4762 x 1847 x 1493 x 2820 mm (A4 Allroad)
- Objem zavazadlového prostoru: 460 litrů (A4 sedan), 505 litrů (A4 Avant)
- Výroba: 2015- (Ingolstadt, Neckarsulm; Německo)
Aktuálnímu Audi A4 se na českém trhu příliš nedaří. Jestliže předchůdci v minulosti vládli prémiové střední třídě, dnešní generace prodejně na konkurenční BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C nestačí. Jeho kvalitou, respektive nekvalitou to přitom není. Zkušenost s modernizovanou A4 dokazuje, že se jedná o povedené auto, které umí zaujmout komfortní jízdou, příjemným turbodieselem nebo luxusním interiérem. Na konkurenci tak v žádné klíčové oblasti neztrácí.
Jedinou vadou je tak podle mě infotainment, který sice kvalitně funguje, s předchozím řešením, s ovladači na středovém tunelu, se ale jednoduše pracovalo lépe. Druhou jsou pak vyšší ceny příplatků, v některých případech navíc opravdu za drobnosti. Ani to však spolu s lehce vyšší cenovkou proti konkurenci není zásadní argument proti.
A tak se pořád musím ptát, proč jich nevídám více? Ani po redakčním testu odpověď neznám.
Více na: https://www.auto.cz/audi-a4-35-tdi-120-kw-proc-jich-nevidam-vice-137250
Audi S4 v rámci faceliftu z roku 2019 dočkala přezbrojení z benzinového šestiválce na naftový. A vlastně to není vůbec špatná volba, mildhybridní 3.0 TDI s 255 kW a 700 N.m je ideální volbou pro automobil, který má hlavně polykat co nejvíce kilometrů co nejvyšší rychlostí. Motor má neskutečnou sílu a zajímavý hutný zvuk, který však není hlasitý a zbytečně únavný, zároveň však nežádá moc. Dlouhodobý průměr 8,5 l/100 km je parádní, podobně silný benzin by se mu navíc jen tak nepřiblížil. Výhradu mám snad jedině k automatu, který občas váhá s přeřazením, a tak ve výsledku tupí schopnosti agregátu. Stačí však přepnout do dynamického režimu, případně si řadit sám a je po potížích. Samotné řazení je naprosté hladké. K jízdním vlastnostem pak není co dodat, S4 je naprosto stabilním a účinně fungujícím strojem, který zvládá jezdit neskutečnou rychlostí. Rozhodně pak není těžké na příď, jako kdysi Audiny bývaly. Interiér je pak skvěle zpracovaný, posaz za volantem ideální a multimediální systém pěkně na očích – dřívější ovládání ovladačem na středovém tunelu mně však vyhovovalo při jízdě více než sahání na dotykovou obrazovku faceliftované verze z roku 2019. Zavazadelník však není z největších, alespoň že má pravidelné tvary.
Audi A4 B9 Avant 3.0 TDI V6 200 kW Quattro
Audi A4 Avant 3.0 TDI V6 200 kW Quattro Tiptronic B9 mě zaujalo i v naprosto základní výbavě. Jestli mi něco vyloženě chybělo, tak jen lepší sedadla. Jinak jde o velmi dobře jezdící a spolehlivé auto. Pokud nepotřebujete nadpozemský kufr a prezidentské místo na zadních sedadlech, je lepší volbou než Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Nicméně jestli byste chtěli něco na první pohled exkluzivního, lépe poslouží Mercedes-Benz třídy C. Naopak sportovního ducha více naplní BMW řady 3.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-audi-a4-b9-avant-3-0-tdi-v6-200-kw-quattro-premiovy-spotrebic-i-kdyz-bez-vybavy/
Audi A4 Avant S-Line 40 TDI S-Tronic B9 facelift
Není věc, kterou by Audi A4 dělalo vyloženě špatně. Můžete v něm strávit tisíce kilometrů, ale štvát vás nebude. Jen bych se vyhnul 19-palcovým kolům, která sice skvěle vypadají, ale zbytečně narušují komfort jízdy. Je to dobré spotřební zboží, nenadchne, ale ani neurazí.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-audi-a4-avant-s-line-40-tdi-s-tronic-b9-facelift-skvele-auto-ale-berte-mensi-kola/
Prostor a pohodlí jistě nebude jako u větší A6, v rámci svého nižšího postavení vám ale A4 nabídne naprosté maximum. Tísnit se uvnitř rozhodně nebudete a na nepohodlí si taky nebude asi nikdo stěžovat. U A4 Allroad jsem neměl pocit, že si toto auto koupí člověk, který prostě jen nemá na A6 Allroad. Tohle je plnohodnotné auto, které dává smysl tak, jak je.
Více na: https://www.roadblog.cz/audi-a4-allroad-quattro-50-tdi/