Dacia Sandero v roce 2020 debutovala už ve své třetí generaci. Opět šlo o pětidveřový malý hatchback, který se zároveň představil také jako zvýšený model Dacia Sandero Stepway. Ten je nadmíru populární, u předchozích generací tvořil 65 % prodejů tohoto modelu. Sandero je mimochodem nejžádanější Dacie v Evropě, prvních dvou generací se mezi lety 2004 a 2020 prodalo skoro 2,1 milionu kusů.
Design automobilu byl svým způsobem evoluce předchůdce, využívající nové stylistické prvky, poprvé naznačené v roce 2019 konceptem Spring. Poznávacím znakem jsou světlomety s motivem zdvojených písmen Y, které jsou standardně diodové. Anténa se pak kvůli elegantnější vizáži přesunula do zadní části střechy. Za stylem stojí tým Jeana-Philippa Salarda, tehdejšího ředitele designu skupiny Renault pro východní Evropu.
Pro rok 2022 se však Sandero dočkalo lehké modernizace, v rámci nové vizuální identity značky. Novinkou byla hlavně nová loga a přepracovaná příď.
Dacia Sandero Stepway se pak ve srovnání s předchůdcem více odlišuje od výchozího modelu, pomocí odlišné přídě s jinou maskou. Opět ale nechybí plastové detaily a zvýšený podvozek. Nárůst světlosti o 41 mm proti výchozímu Sanderu primárně zajišťují pneumatiky s vyšším profilem. Zajímavostí jsou pak střešní ližiny, které lze upravit do střešních podélných nosníků.
Interiér se zaměřil na zvýšení kvality i praktičnosti. Kabina třeba nabízí odkládací prostory o celkovém objemu 21 litrů. V duchu doby pak Sandero III ve vyšších specifikacích nabídne osmipalcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému na vrchu středového panelu. Komfort zvyšují nové sedačky nebo jinak nastavený elektrický posilovač řízení. Zajímavostí je též držák na chytré telefony, sloužící u základní verze jako náhrada infotainmentu. V rámci mezigenerační výměny se zapracovalo také na výbavě. Poprvé bude k dispozici třeba panoramatické střešní okno.
Prim hrají tříválce
Technický základ poskytla nová platforma CMF-B sdílená s Dacií Logan třetí generace. Oproti architektuře užité v Renaultu Clio V jde však o její jednodušší verzi. Dacia od ní slibuje vyšší bezpečnost díky novým výztuhám nebo novým asistenčních systémům. Sandero třetí generace tak dokáže nabídnout třeba hlídání mrtvého úhlu nebo funkci automatického brzdění.
Nabídka motorů v době premiéry čítala tři agregáty, všechny zážehové. Standardem se stal atmosférický tříválec 1.0 SCe (48 kW), kombinovaný s pětistupňovým manuálem, který doplnil přeplňovaný tříválec 1.0 TCe (66 kW) v kombinaci s šestistupňovým manuálem nebo bezstupňovou převodovkou CVT. Alternativou k nim je pak motorizace nazvaná Eco-G, alias litrový tříválec o výkonu 74 kW schopný spalovat vedle benzinu také LPG.
Dacia Sandero: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4088 x 1848 x 1499 x 2604 mm (Sandero), 4099 x 1848 x 1535 x 2604 mm (Sandero Stepway)
- Objem zavazadlového prostoru: 328 litrů
- Výroba: 2020- (Casablanca, Tangier; Maroko; Mioveni, Rumunsko)
+ Pořád atraktivní cenovka, povedený design a pěkně vypadají kabina, na poměry třídy slušný vnitřní prostor, mimo město slušně fungující podvozek, možnost bohaté výbavy, úsporný a ve městě pružný motor 1.0 SCe (48 kW), pohodlné sedačky
– Odhalené plechy v kufru, nepřirozené řízení, průměrné odhlučnění, průměrná dynamika 1.0 SCe (48 kW) mimo město, zadrhávající manuální řazení u 1.0 SCe, středový tunel poněkud tlačí do kolena, ve městě dá pocítit nerovnosti, vysoká nakládací hrana
Dacia Sandero v třetí generaci udělala neskutečný krok kupředu. Přestože zůstává cenově dostupná, už nepůsobí tak lacině jako kdysi. Vnější design je jednoduchý, ale pohledný, vzhledem k ceně vypadá parádně také interiér. Ano, jsou tu pořád levnější tvrdé plasty, zpracování je ale na výbornou, stejně jako jejich nelaciná struktura. Navíc u vyšších specifikací je tu textilní dekor oživující kabinu, který ji zároveň dělá luxusně působící. Chytrý je i detail v podobě držáku na mobil na vrchu středového panelu, s USB vstupem pro nabíjení. Palubní deska je logicky členěna, volně stojící displej infotainmentu je hezky po ruce. za volantem se pěkně sedí, konečně je totiž u vyšších specifikací výškově i podélně nastavitelný. Středový panel nicméně poněkud tlačí do kolena řidiče. Špatné to není ani s vnitřním prostorem, dostatek místa na poměry segmentu je také na zadních sedadlech. Snahu o snížení nákladů tak nejvíce projeví zavazadelník, s odhalenými plechy a levným textilem. Z hlediska motorů jsem měl možnost vyzkoušet dva. Základní 1.0 SCe (49 kW) logicky osloví hlavně nenáročné řidiče. Ve městě je ještě elán více než dostatečný, mimo město už je ale dynamika samozřejmě průměrná. Slušná je ale kombinace s pětistupňovým manuálem, s tužším ražením, avšak lehce zadrhávajícím při řazení. Spotřeba se pak liší v závislosti na tempu, s lehkou nohou se však dá přiblížit pětilitrové hranici. To s přeplňovaným 1.0 TCe (67 kW) už se Sandero vyrovná typickým zástupcům segmentu. V tomto případě jde už o pěkně živý agregát, s příjemněji fungující šestikvaltem a podobnou spotřebou jako u atmosférického tříválce. Podvozek pak primárně sází na komfort, při přejezdu větších nerovností se však dočkáte tupých ran, v dálničním tempu se pak už nevyhnete šumu okolního vzduchu. Řízení je pak odtažité a neinformuje moc o dění pod koly. Celkově tak musím říct, že Sandero už není jen o nízké cenovce. Přestože v některých ohledech (podvozek, odhlučnění) pořád lehce ztrácí na typický mainstream, rozhodně zaujme vícero řidičů než kdysi.
Podvozek jako na obláčku, krásně tlumí nerovnosti, i díky velmi rozumným 185/65 R15 pneu. Překvapivá je agilita podvozku, kam auto pošlete, tam jede.
Komfort na palubě podtrhují o parník lepší sedadla než měl předchůdce. Tady si opravdu umím bez debat představit delší cestu. Kdo měl předchozí Sandero, ten bude překvapen odhlučněním, které je opravdu výborné.
Pozitivní dojmy završuje 1.0TCe. Nepřímovstřikový (to je dnes unikátní) tříválec s turbem, který je tak úžasně kultivovaný, že by laik vůbec nevěřil, že pod kapotou je lichý počet válců. Úsměv na tváři vykouzlí i způsob jakým se motor dere za plynem. Krásně táhne od nejnižších otáček a uděluje Sanderu až nepochopitelnou dynamiku v kontextu pořizovací ceny.
Více na: https://www.facebook.com/RNewsCZ
Sandero mám rád. Protože vypadá dobře, působí dobře, je stále levné a moderní. Nabídne chytrá řešení, jako třeba kola FLEXWHEEL, což jsou plechové disky s poklicemi, které vypadají jako litá kola. Nebo modulární střešní lišty, které jednoduše předěláte na klasickou zahrádku. Můžete si vybrat, zda se budete doslova držet při zemi s klasickým Sanderem, nebo si dopřejete vyšší výšku a trochu jiný vzhled s verzí Stepway.
Díky paketům výbavy, které opravdu nejsou drahé, si za pár korun můžete auto vybavit do „topu“.
Více na: https://www.roadblog.cz/test-dacia-sandero-stepway-tce-90-2021/
Vysoká užitná hodnota vzhledem k ceně a vybavení, líbivé tvary nového facetilitu, průměrná dynamika, nicméně přeplňovaný tříválec při podřazení zatáhne. Vzhledem k ceně LPG skvělá možnost ušetřit. Jeho spotřeba kolísá vzhledem ke způsobu jízdy od 7 do 8 l na 100 km. U benzínu se pohybuje v rozmezí 5,5 – 6,5 l. Při rychlosti 130 km/h točí motor na šestku cca 2.800 ot./min. Jsem spokojen.
Dacia Sandero Stepway TCe 110
Plusy
pekný a robustne pôsobiaci dizajn
praktický batožinový priestor
veľký nastupovací otvor na zadné sedadlá
pocit vzdušnosti a priestrannosti v interiéri
príjemné sedadlá
komfortne naladený podvozok
solídna svetlá výška
jednoduchý, no prehľadný infotainmet
Mínusy
tvrdá a drsná látka na lakťovej opierke v predných dverách
tvrdá lakťová opierka v zadných dverách
slabšie odhlučnenie podvozka
Více na: https://dominiccars.sk/test-dacia-sandero-stepway-tce-110/