Motorsport

Elektromobily mají novou okruhovou sérii. GT Electric využije speciály až s 430 kW

Elektrický pohon je pro automobilové výrobce stále důležitější, vyžadují si ho emisní normy a roste o něj zákaznický zájem, a tak míří také do světa motorsportu. Mezinárodní automobilová federace (FIA) tak nyní přichází s novou okruhovou sérií určenou právě pro elektromobily. V tuto chvíli však není jasné, kdy nová kategorie GT Electric odstartuje.

FIA má ambice nabídnout prostřednictvím nové série zajímavý formát, který má značky přilákat na v lecčems pionýrskou koncepci. Zatímco v jiných elektrických sériích je technika do velké míry sjednocena, GT Electric umožní větší volnost v návrhu závodních aut.

Technická volnost

Bateriové články sice budou standardizované, dodávat je bude společnost Saft, patřící koncernu Total, účastníci však už budou mít volnost v tom, jak sadu do vozidla umístí. Akumulátory mají nabídnout kapacitu 87 kWh a možnost rychlonabíjení výkonem 700 kW. Uprostřed závodů se totiž počítá s dobitím speciálu, baterie i kvůli tomu mají být schopné se dobít na 60 % své kapacity už za několik málo minut.

Volnost bude také v koncepci pohonu. Možností bude buď pohon všech kol pomocí čtyř elektromotorů, nebo pohon zadních kol díky dvojici elektromotorů. Výkon má dosahovat až hodnoty 430 kW.

FIA odhaduje, že nové elektrické speciály zrychlí z 0-100 km/h za 2,4 sekundy a zvládnou jezdit rychlostí 300 km/h. Z hlediska pružného zrychlení mají být rychlejší než dosavadní konvenční speciály kategorie GT3.

Mezinárodní automobilová federace věří, že nová série přiláká jak stávající závodní týmy třeba ze série GT3, které upraví své stávající automobily, tak nové značky. Přestože jsou technické regule vcelku volné, což podporuje kreativitu konstruktérů, FIA zároveň nechce nekontrolovaný nárůst nákladů. I proto bude třeba hmotnostní limit nastaven na 1.490 až 1.530 kg, tedy výše než u GT3, aby týmy nebyly nuceny využívat ty nejlehčí (a nejdražší) materiály.

GT Electric je už další elektrickou sérií pod hlavičkou FIA. Od roku 2014 se koná šampionát elektrických monopostů Formule E, od roku 2022 pak má elektrické speciály využít mezinárodní šampionát v rallyecrossu. FIA dnes obecně elektrifikovaný pohon notně podporuje, speciály WRC se stanou plug-in hybridy, speciály nižší kategorie WRC2 zase mildhybridy.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *