Rallye Dakar 2025 je za námi. Již 47. ročník nejtěžšího závodu světa odstartoval 3. ledna prologem a skončil 17. ledna 12. etapou. Pro české účastníky byl úspěšný v kategorii kamionů. Martin Macík obhájil loňské vítězství, v nejlepší trojce ho doprovodil Aleš Loprais. Oba čeští jezdci přitom letos pilotovali kamion značky Iveco.
Martin Šoltys s Tatrou týmu Buggyra bohužel ztratil v předposlední etapě, a tak nakonec přišel o šanci na čtvrté místo, o které předtím bojoval. Dobře si však vedli Tomáš Vrátný z týmu Fesh Fesh, který dojel devátý, stejně jako nováček Karel Poslední z Buggyry, celkově jedenáctý.
Martin Prokop mezi automobily nakonec dojel jedenáctý, do top 10 se bohužel nedostal. O tuto šanci přišel kvůli technickým trablům v třetí etapě.
Byl to neskutečně těžký Dakar, úplně jiný než loňský, ale byl nádherný. Nedopadlo to tak, jak jsme chtěli, ale tak to je. Měl jsem letos nejlepší auto, jaké jsem kdy měl. Shrek byl fantastický s rychlým motorem. Všichni jsme odvedli skvělý kus práce,“ komentoval Prokop letošní výsledek.
“Je vidět, že když zrychlíme auto, tak přichází únava materiálu. Je mi to líto, protože jsme měli na chuť na něco lepšího, měli jsme na víc, ovšem musíte to zkusit znovu za rok. Byl to ale skvělý Dakar,“ doplnil Prokop, který loni byl mezi automobily pátý, a tak měl letos ambice na podobný výsledek.
Mezi automobily se nakonec z výhry radoval domácí Jazíd Rádží, pro něhož je to první triumf na Dakaru. Henk Lategan ho v poslední etapě už nedohnal. Byly mezi nimi přitom jen zhruba čtyři minuty!
Třetí skončil Švéd Mattias Ekström s Fordem, čtvrtou příčku bral pětinásobný dakarský vítěz Násir Attíja s Dacií. Očekávaný souboj o první místo mezi Dacií a Fordem se tak nakonec nekonal. První dva jezdci jeli s Toyotou.
Z motorkářů byl nejlepší z Čechů Dušan Drdaj, na solidním sedmnáctém místě. Nicméně mohl být ještě o příčku lepší, o šestnácté místo přišel v poslední etapě. Zajel totiž až 38. čas s odstupem téměř 13 minut na Dochertyho. Kvůli tomu ho v celkovém hodnocení předstihl Polák Konrad Dabrowski.
Nejlepší mezi motorkáři byl australský motocyklista Daniel Sanders, pro něhož to byla první výhra.
Dakarská rallye 2025: Výsledky českých závodníků
Rallye Dakar 2025 je tu! Kteří Češi stojí na startu?
Rallye Dakar 2025: Výsledky po 12. etapě dle kategorií
Nejlepší kamiony
Poř. | Jezdec | Země | Značka | Čas |
---|---|---|---|---|
1. | MARTIN MACÍK | CZE | Iveco | 58h 42′ 58“ |
2. | MITCHEL VAN DEN BRINK | NL | Iveco | + 02h 21′ 13“ |
3. | ALEŠ LOPRAIS | CZE | Iveco | + 02h 26′ 43“ |
9. | TOMÁŠ VRÁTNÝ | CZE | Tatra | + 23h 41′ 24“ |
11. | KAREL POSLEDNÍ | CZE | Tatra | + 30h 55′ 05“ |
14. | MARTIN ŠOLTYS | CZE | Tatra | + 51h 43′ 30“ |
– | TOMÁŠ TOMEČEK | CZE | Tatra | – |
– | DUŠAN RANDÝSEK | CZE | MAN | – |
Nejlepší automobily
Poř. | Jezdec | Země | Značka | Čas |
---|---|---|---|---|
1. | YAZEED AL RAJHI | SAU | Toyota | 52h 52′ 15“ |
2. | HENK LATEGAN | ZAF | Toyota | + 00h 03′ 57“ |
3. | MATTIAS EKSTRÖM | SWE | Ford | + 00h 20′ 21“ |
11. | MARTIN PROKOP | CZK | Ford | + 03h 22′ 14“ |
29. | KAREL TRNĚNÝ | CZK | Ford | + 13h 55′ 01“ |
35. | ALIYYAH KOLOC | SYC | Red-Lined | + 19h 38′ 47“ |
Kompletní informace o Rallye Dakar 2025: Známe trasu, jezdce i novinky
Nejlepší motocykly
Poř. | Jezdec | Země | Značka | Čas |
---|---|---|---|---|
1. | DANIEL SANDERS | Aus | KTM | 53h 08′ 52“ |
2. | TOSHA SCHAREINA | ESP | Honda | + 00h 08′ 50“ |
10 | ŠTEFAN SVITKO | SVK | KTM | + 02h 14′ 38“ |
17. | DUŠAN DRDAJ | CZK | KTM | + 04h 02′ 23“ |
23. | MILAN ENGEL | CZK | KTM | + 06h 04′ 44“ |
24. | JAROMÍR ROMANČÍK | CZK | KTM | + 06h 44′ 33“ |
30. | JAN BRABEC | CZK | KTM | + 09h 23′ 28“ |
36. | DAVID PABIŠKA | CZK | KTM | + 12h 11′ 03“ |
44. | ADAM PESCHEL | CZK | Husqvarna | + 16h 09′ 19“ |
79. | MARTIN PROKEŠ | CZK | KTM | + 51h 11′ 12“ |
80. | JIŘÍ BROŽ | CZK | KTM | + 52h 14′ 25“ |
– | MARTIN MICHEK | CZK | KTM | skončil v 4. etapě |
Etapy Rallye Dakar 2025 a jejich průběh
Prolog (79 km)
Prolog Dakaru je tradičně spíše kratší úsek, za cíl má určit pořadí do první etapy. Přesto byl poměrně náročný, což by možná málokdo očekával. Tentokrát na jezdce čekalo 79 kilometrů, z toho jen 29 km měřených v okolí města Bisha. I proto rozestupy mezi jednotlivými soutěžáky v cíli etapy byly těsné a často se počítaly jen vteřinách.
Platilo to právě i pro kategorii kamionů. Martin Macík ztratil jen 23 sekund na vítězného Van Den Brinka, přesto skončil třetí. Se stejným časem do cíle prologu dojel i celkově čtvrtý Martin Šoltys. Na prvních třech místech se mimochodem umístili jezdci speciálů Iveco, druhý dojel Litevec Vaidotas Zala.
„Já už organizátory trochu znám, takže mi bylo jasné, že ani prolog se nesmí z hlediska navigace podcenit. Všechno jsme trefili a věřím, že to vydrží i do závodních etap,“ shrnuje průběh prologu František Tomášek, navigátor Martina Macíka.
Podobně těsné to bylo mezi automobily. První překvapivě dojel Jihoafričan Henk Lategan z týmu Toyota, jen sekundu za ním byl slavný Mattias Ekström s Fordem. Násir al-Attíja s novým speciálem Dacia dojel v prologu třetí. Martin Prokop trochu bojoval s křovinami na trati, z čehož byla třináctá příčka.
1. etapa: Biša – Biša (499 km)
První etapa Dakaru 2025 se jela v okolí prvního bivaku jako okružní. Na jezdce čekalo celkem 499 km. Nejlépe si z Čechů vedl Aleš Loprais, který mezi kamiony skončil druhý. Na vítězného Mitchela Van Den Brinka přitom ztratil jen minutu a čtyřicet sekund. Potvrzuje se tak očekávání, že mezi kamiony to bude opět česko-nizozemský souboj. Třetí v etapě dojel Martin Macík, hned za ním Martin Šoltys.
„Čekal jsem, že to bude masakr – a byl. Slušně jsme se zapotili všichni, a to včetně Bohouše. V první půlce jsme potkali spoustu aut, takže jsme chvílemi díky prachu moc neviděli. V druhé půlce jsme se pro změnu svezli po balvanu, takže posledních 100 km fakt stálo za to. Ale dali jsme to, se třetím místem jsem dneska spokojený a uvidíme, co nás čeká další dva dny,“ shrnul průběh první etapy Martin Macík Jr, který zároveň naráží na dvoudenní maratónskou etapu 48h Chrono.
Mezi automobily pak bodoval Martin Prokop, v rámci kategorie dojel čtvrtý! Porazil tak i jezdce týmů Fordu a Dacie, kteří patří mezi favority. Nejrychlejší byl Američan Seth Quientero s Toyotou.
Mezi motocykly byl z Čechů nejlepší Martin Michek, dojel jedenáctý, bohužel kvůli šestiminutové penalizaci se posunul na dvanáctou příčku. Překročil totiž povolenou rychlost, kvůli rozbitému roadbooku.
„Byla to nádherná speciálka, hodně technická. Táhli nás do hor, kdy jsem si myslel, že to nahoru ani nevyškrábu. Myslel jsem si, že začátek rallye bude rychlý, ale bylo to tvrdé a drsné. Navigačně to byla jedna velká divočina a všichni jsme bloudili. Dal jsem do toho ale všechno,“ uvedl Michek na sociálních sítích.
2. etapa: Biša – Biša (947 km) – první část
Kolem města Biša se letos jede také druhá etapa. Ta je navíc tzv. „maratónská“, dvoudenní 48h Chrono, která je rozdělena do dvou dnů. Přes noc posádky bivakují ve speciálních kontrolních bodech. Těch je na trase šest, přičemž v nich jezdci mají omezenou komunikaci, aby nevěděli, jak si přesně v etapě vedou.
Maratónská etapa je mezi českými závodníky oblíbená, možná i proto, že se jim v ní nadmíru daří. A dokazuje se to i letos, protože právě v druhé etapě se z kategorie kamionů stal česko-český souboj. O průběžné prvenství v pořadí se totiž rvou Martin Macík a Aleš Loprais, kterým se podařilo dostat až do třetího záchytného bivaku na trase. V čele virtuálního pořadí je aktuálně Macík, který má na Lopraise tříminutový náskok. V tuto chvíli přitom do třetího bivaku dojely jen tři kamiony.
To Martin Prokop po nadějné první etapě, po níž mezi automobil byl na skvělém čtvrtém místě, bohužel bojoval s technickými problémy. V jediné povolené servisní zóně musel měnit manžetu u přední poloosy, kvůli čemuž ztratil 40 minut. Propadl se tak na začátek třetí desítky pořadí.
V první polovině maratónské etapy ale trable řešili i favoriti v kategorii automobilů. Carlos Sainz převrátil svůj Ford a musel čekat na pomoc, Sébastien Loeb zase bojoval s technikou své Dacie.
Mezi motocykly zůstává nejrychlejší Australan Daniel Sanders. Na něj Martin Michek ztrácí zhruba 28 minut, dojel však v čelní skupině motorkářů až do pátého záchytného bivaku na trati, což rozhodně není marný výsledek.
2. etapa: Biša – Biša (947 km) – druhá část
Letošní druhá etapa Rallye Dakar 2025 byla tzv. Chrono 48 h, dvoudenní nebo maratónská, chcete-li. Specialitou je to, že po trase je několik bivaků, z nichž jezdci vyráželi do druhého dne, dle toho, do kterého první den etapy dojeli. V bivacích se navíc nemohli spolehnout na pomoc týmů, ale jen na vlastní síly, přičemž k dispozici neměli ani informace o průběžných výsledcích.
V etapě se přitom opět ukázalo, jak jsou v ní Češi dobří a proč se jim tento styl soutěžení líbí. Mezi kamiony to už od první části etapy byl česko-český souboj dvou pilotů se speciálem Iveco, Alešem Lopraisem a Martinem Macíkem mladší, z něhož se nakonec radoval druhý jmenovaný. Macík se díky tomu dostal i do čela průběžného pořadí kamionů, ale jen s náskokem zhruba devíti minut. Dlouho se jich držel také Martin Šoltys s Tatrou týmu Buggyra, nakonec se však bohužel propadl pořadím. První den zapadl v písku, druhý den ho zlobil motor jedoucí jen na pět válců.
“Na začátku jsme si vedli dobře, ale pak to bylo nahoru dolů. Několikrát jsme se zakopali, protože byl hrozně měkký písek. Hledali jsme i nějaké body, zničil jsem tlumiče, takže jsme měnili kolo. Opravdu to bylo drsné, masakr. Jsme rádi, že jsme v cíli,“ komentoval Macík na sociálních sítích.
Mezi automobily se Martin Prokop pral s těmi nejrychlejšími. Množství prachu z tohoto souboje jej však zpomalilo, protože nechtěl riskovat, zvolnil tempo. Nakonec z toho bylo hezké třinácté místo v etapě a průběžné jedenácté.
“Cílem bylo dovézt auto do bivaku, aby dostalo pořádný servis. Neztratili jsme obzvlášť moc, žádné velké zaváhaní nebylo,“ vysvětlil rozhodnutí jezdec týmu Orlen Jipocar. Ukázalo se to jako vhodné řešení, vždyť obhájce prvenství Carlos Sainz musel po druhé etapě soutěž předčasně opustit, kvůli příliš rozbitému speciálu Ford. Zničil si natolik bezpečnostní klec, že dle pravidel FIA musel skončit.
V top 20 se v nabité konkurenci motorkářů držel Martin Michek, v etapě sedmnáctý a celkově patnáctý.
“Maratonská etapa byla náročná fyzicky a psychicky. Povedlo se mi dojet do nejvzdálenějšího bivaku, za to jsem moc rád. Byla tam perfektní atmosféra,“ řekl Michek, který opět řešil problémy s roadbookem. V cíli se proto obával další možné penalizace, která naštěstí nepřišla.
3. etapa: Biša – Hanakíjá (793 km)
Třetí etapa letošního Dakaru byla proti původním plánům zkrácena, hlavně kvůli nepříznivému počasí v cílové oblasti Hanakíjá byla o 169 km kratší.
Nejvíce se to vyplatilo Aleši Lopraisovi, který mezi kamiony dojel první, a tak snížil náskok Martin Macíka v průběžném pořadí. Dařilo se i Martinu Šoltysovi, který se držel nejrychlejších a dojel v etapě pátý.
„Dnes to byla etapa, kde se dalo jen ztratit, což se nám podařilo. Museli jsme měnit pneumatiku, což nás stálo pět minut a pět minut jsme ztratili. Celkově je to ale cajk a jedeme dál,“ vysvětlil Macík na sociálních sítích.
Trápil se i Martin Michek. „Na začátku etapy jsem si myslel, že se na to vykašlu a na Dakaru skončím. Bylo to kritické, nechal jsem tam hrozně moc minut, protože jsem zabloudil. Jeden jezdec přede mnou mě svedl z cesty,“ uvedl na sociálních sítích. Nakonec byl ale v etapě devátý a v průběžném pořadí je patnáctý. Hned za ním je Slovák Štefan Svitko.
Problémy musel řešit i Martin Prokop, který hodně ztratil. Proti nejrychlejšímu Jihoafričanu Saooda Variawou byl o 1:27 hodiny pomalejší a v průběžném pořadí klesl z 11. místa na konec druhé desítky. Ještě hůře na tom byl hvězdný Sébastien Loeb, kterému se na Dakaru prostě nedaří. Na začátku etapy těžce havaroval a přestože to vypadalo, že bude pokračovat, po bezpečnostní kontrole bezpečnostní klece jeho Dacie musel ze soutěže odstoupit. Ani letos tak hvězda WRC Dakar nevyhraje.
4. etapa: Hanakíjá – Úla (588 km)
Čtvrtá etapa letošního ročníku Rallye Dakar se bohužel stala osudnou pro Martina Michka. Dosud nejlepší český motocyklista v průběžném pořadí v soutěži předčasně skončil. Vyřadil ho přetržený řetěz jeho stroje.
“Bohužel, cesta pro mě skončila. Rozškubl se mi řetěz. Nevím, jestli se mi tam dostal kámen nebo něco jiného. To se stává. Důležité je, že jsem v cajku a obešlo se to bez pádu. Teď to bolí, ale dělal jsem maximum,“ uvedl Michek ke svému konci v soutěži, v níž byl průběžně patnáctý. Nejlepším Čech v kategorii motorek je tak aktuálně průběžně 20. Dušan Drdaj. ve čtvrté etapě si ale nejlépe vedl celkově osmnáctý Jaromír Romančík.
To mezi kamiony se vyjasnil souboj mezi Macíkem a Lopraisem. Macík etapu mezi kamionu ovládl, zatímco Loprais ztratil 42 minut. V etapě byl tak s devátým místem tentokrát horší i než Martin Šoltys nebo Tomáš Vrátný. V průběžném pořadí si však Loprais pořád drží druhé místo.
To mezi automobily si po nepovedené třetí etapě trochu spravil chuť Martin Prokop. V té čtvrté dojel čtvrtý a od třetí příčky ho dělilo jen deset sekund.
“Dneska jsme sobě a snad i vám všem udělali radost. Jelo to! Koukneme na Shreka, jestli nedostal moc zabrat, a zítra nás doveze skoro 500 km za týmem do Hailu,“ napsal Prokop na sociálních sítích.
5. etapa: Úla – Háil (492 km)
Pátá etapa Rallye Dakar 2025 přímo navázala na tu čtvrtou, šlo totiž o druhou část tzv. maratónské etapy. Oproti druhé etapě, nazvané Chrono 48 hodin, však po trase nebylo několik bivaků, do nichž jezdci museli první den dojet, ale jeden hromadný bivak, kde se posádky museli obejít bez pomoci svých týmů.
Opět se ukázalo, že v těchto náročných podmínkách si české posádky libují. Mezi kamiony pátou etapu vyhrál Martin Macík, který si tím v polovině soutěže upevnil průběžné vedení.
„Chrono 48 a maratonská etapa rozhodly, jaké jsou dnes výsledky. Dnešní etapu jsem si užil, auto fungovalo výborně a díky všem dalším posádkám, že nám půjčily gumy, abychom mohli přežít. A díky i klukům, jak připravili auto,“ řekl Macík na sociálních sítích.
Naopak jeho dosavadní sok, Aleš Loprais, opět ztratil, kvůli technickým potížím se dále propadl pořadím, a tak se mu vítězství ještě více vzdálilo. V průběžném pořadí klesl na třetí místo, když se před něj dostal Holanďan Mitchel Van Den Brink.
„Dnešní etapa byla jednou z nejhezčích, jaké jsem kdy jel. Dařilo se nám, ale nakonec to pro nás nedopadlo tak, jak jsme si přáli, protože nám zůstalo jen jedno listové pero. Všechna ostatní praskla únavou,“ vysvětlil svou ztrátu Loprais.
Mezi automobily se k lepším výsledkům vrací Martin Prokop. V páté etapě dojel desátý a celkově se drží na 15. příčce.
„Škoda technického problému ve třetí etapě, kdy jsme ztratili hodinu a půl. Jinak Shrek (auto) funguje fantasticky, Viktor (Chytka) je taky v navigaci výborný. Jestli chceme přivézt nějaký výsledek, tak se musíme snažit jet pořád co nejlépe, nemít už žádné větší trable a zkusit ještě něco dokázat. Nevzdali jsme to,“ tvrdí Prokop.
To mezi motocyklisty je o dalšího českého jezdce méně. Den po Martinu Michkovi musel skončit další jezdec Orion Moto Racing Group Martin Prokeš, a to kvůli poruše motoru. Navíc další člen týmu, Milan Engel v páté etapě výrazně ztratil. Nejlepším Čechem tak po Michkově odstoupení zůstává Dušan Drdaj, který je průběžně dvacátý.
6. etapa: Háil – Davadmí (829 km)
Také po šesté etapě se Martin Macík mladší bezpečně drží v čele průběžného pořadí kamionů. Konkrétně v šesté etapě dojel druhý, na nejrychlejšího Nizozemce Mitchela Van den Brinka si v průběžném pořadí drží bezpečný náskok 1 hodiny a 49 minuty. V nejlepší čtyřce jsou pak hned tři Češi, Aleš Loprais se po ztrátách v předchozích etapách drží třetí, čtvrtý už je Martin Šoltys z Buggyry.
Právě Šoltys (v etapě mimochodem také čtvrtý) byl v cíli hodně spokojený. „Dnes to byl hrozný masakr. První polovina byla hrozně rychlá, letělo se a s navigací nebyl žádný problém. Ve druhé části jsme měli jen pár procent trati v dunách, ale jelo se prakticky pořád v písku a bylo to náročné,“ řekl Šoltys.
„Máme za sebou první dojezd za tmy, takže vůbec nevíme, kudy jsme jeli. První část byla kamenitá, nemělo v ní kvůli defektům smysl tlačit na pilu, když máme takový náskok. Polovinu druhé pasáže jsme jeli celou dobu ve tmě, dunách a písku. Mám toho dost, ale zvládli jsme to. Ovšem tento Dakar ještě zdaleka není u konce,“ uvedl zase Macík.
Slušný dílčí výsledek zajel také Martin Prokop, mezi automobil byl devátý, v průběžném pořadí tak drží dvanácté místo. Na posun vpřed měla vliv jak bezchybná navigace, tak i nehoda Guerlaina Chicherita z Francie, který musel v soutěži skončit.
„Po volném dnu to nebyl vůbec odpočinek. Etapa byla rozdělená na dvě části a první začala hezky pohodově. Bylo ale jasné, že se to rychle změní. Bylo tam hodně kamenů, prasklin v zemi a šlo o defekty. My jsme měli prořízlá kola, ale naštěstí jsme je měnili až na přejezdu,“ uvedl Prokop na sociálních sítích.
Pořadí mezi automobily zůstává na nejvyšších příčkách stabilní. Vede Jihoafričan Henk Lategan z Toyoty, následuje domácí Jazíd Rádží rovněž s Toyotou, třetí je Mattias Ekström s Fordem.
Vpřed se pak posouvá i motorkář Dušan Drdaj, aktuálně už průběžně sedmnáctý. Posun se přitom nerodil snadno. „Dnes to byl hodně dlouhý den. Vyjížděli jsme za tmy a za tmy jsme se vrátili. Na 17 km jsem měl větší problém s navigací, všechno mi zhaslo a neviděl jsem nebezpečí ani kontrolní body. Naštěstí vše na čtyřicátém kilometru naskočilo. Jeden kontrolní bod jsem minul, což jsem ale organizátorům v tankovací zóně nahlásil,“ popsal Drdaj problémy, s kterými se během etapy musel potýkat.
7. etapa: Davadmí – Davadmí (709 km)
Mezi kamiony byl v sedmé etapě Rallye Dakar 2025 nejrychlejší Aleš Loprais, pro něhož to bylo letošní druhé etapové vítězství – nejrychlejší byl už ve třetí etapě. Díky tomu snížil náskok průběžně druhého Mitchela van den Brinka. Naopak Martin Macík si upevňuje průběžné vedení. Právě van den Brink na něj ztrácí už přes dvě hodiny.
Průběžně dvanáctý Prokop mezi automobily dojel tentokrát sedmnáctý. „Největší výzva ale byla navigace. Asi po necelých 200 kilometrech se to tam začalo motat, najednou jelo auto proti nám a pak další a další, což neznačilo nic dobrého. Hledal se tam jeden výjezd, nedařilo se to spoustě lidem. My jsme tam najeli asi 15 kilometrů navíc, pak jsme výjezd našli a společně se třema toyotama jsme ujeli ostatním a chvíli otevírali trať, což bylo neskutečný,“ popsal Prokop největší výzvu v etapě.
To Aliyyah Koloc z Buggyry se dlouho pohybovala v nejlepší desítce, kvůli komplikacím způsobeným chybou v roadbooku však nakonec dojela v etapě na 24. místě. Pořadatelé totiž anulovali dvacet kilometrů problematické části etapy, což ovlivnilo i konečné pořadí.
„Dnes to bylo opravdu těžké. Začali jsme opravdu brzy, ale je příjemné skončit za světla. Myslím, že to byl mix všeho možného. Byly tam duny, byl tam písek, byly tam skály. Tlakem v pneumatikách jsme si nebyli na začátku nijak jistí. Pak jsme jej zvýšili, abychom nepíchli. Takže v písku jsme zase trochu ztratili kvůli vyššímu tlaku, ale pak už to bylo většinou rychlé. Celkově jsem opravdu šťastná, jak jsme dojeli. Myslím, že je to náš nejlepší výsledek vůbec,“ řekla Aliyyah Koloc.
Mezi automobily mimochodem ztratil vedoucí Henk Lategan. Druhý Yazeed Al Rajhi ze Saúdské Arábie tak na něj ztrácí už jen 21. sekund.
8. etapa Davadmí – Rijád (733 km)
Martin Macík si v osmé etapě připsal další dílčí triumf, v letošním Dakaru už čtvrtý. Do čela se přitom dostal už krátce po startu.
„Je to pecka, užili jsme si to. Byla to kvalitní vypalovačka, kterou završili 100 kilometrů před cílem kamenolomem, cestou plnou šutrů. A zrovna tam jsme dojeli všechny buginy, které nechtěly moc uhýbat. Zvládli jsme to navigačně, jen jednou jsme se museli vracet,“ řekl k průběhu Macík.
Druhý dojel Aleš Loprais. „Jeli jsme, co to šlo, a na rychlých pistách na začátku erzety jsme se snažili ‚katovat‘, ale startovat jako první kamion dnes nebylo výhodné,“ komentoval svůj pohled Loprais.
Dobrý výsledek mezi automobily zajel Martin Prokop, v etapě byl ve své kategorii sedmý nejrychlejší. V kategorii vedoucí Henk Lategan však opět navýšil svůj náskok na druhého Yazeed Al-Rajhiho, který na něj aktuální ztrácí přes pět minut.
„Máme za sebou extrémně dlouhou etapu, která měla všechno. Ráno byla extrémní zima a měl jsem zmrzlé ruce. To ale nebylo hlavní. Byla brutální navigace, kterou jsme skvěle zvládli, krásné úseky, kde se hezky jelo, i trefování do kaňonu,“ řekl Prokop k etapě, před jejímž startem upravil nastavení svého vozu, což ukázalo jako skvělá volba.
Mění se pak pořadí mezi motorkáři. Dušan Drdaj je už šestnáctý a Slovák Štefan Svitko se postupně propracoval už do průběžné top 10.
9. etapa: Rijád – Haraz (589 km)
Letošní Dakar mezi kamiony patří českým jezdcům. I v deváté etapě byl mezi kamiony nejrychlejší Čech, a to tentokrát Aleš Loprais. Průběžně vedoucí Martin Macík tentokrát skončil v rámci kategorie čtvrtý.
“Měla to být jednoduchá, krátká etapa a až do neutralizace byla. Pak jsme jeli brutálně v prachu a přišel velký navigační chyták. Jeli jsme správně, ale nebyli jsme si jistí, tak jsme začali kroužit a hledat. Pak jsme si našli správnou cestu a dojeli do cíle. Navigace nemůže být stoprocentní vždycky, ale zvládli jsme to a teď nás čekají tři etapy v písku,“ vysvětlil Macík svůj výsledek.
Loprais se do čela dostal až v závěru, kdy se vyhnul navigačním chybám. “Začátek speciálky byl extrémně rychlý, pořád na maximální rychlost. A protože pořadatelé pouští kamiony na trať po třiceti vteřinách, jelo se v prachu, což bylo v takových rychlostech hodně riskantní. David (navigátor) v jednom místě v prachu skvěle zareagoval a díky tomu se nám podařilo skvěle trefit správný výjezd z kaňonu,” popsal svůj pohled na etapu Loprais.
To mezi automobily došlo k změně v čele průběžného pořadí. Dosud vedoucí Henk Lategan ztratil kvůli defektům a chybám v navigaci, a tak se do čela posunul domácí Jazíd Rádží. Martin Prokop je pak průběžně jedenáctý. V samotné deváté etapě byl nejrychlejší Nássir Al-Attíja, který vybojoval první etapové vítězství pro Dacii.
“Měla to být přejezdová etapa, ale byla extrémně rychlá a kladla velké nároky na navigaci, obzvlášť pro nás vpředu, protože stop, kterých se dalo držet, tam bylo málo. Byla taky spousta míst, kde se auto dalo rozbít,“ řekl Prokop a vyhlíží následující etapy. Ty povedou v dunách a v nich se může stát cokoliv.
Mezi motorkáři se Dušan Drdaj drží šestnáctou příčku.
10. etapa: Haraz – Šubajtá (640 km)
Desátá etapa Rallye Dakar 2025 byla celkem krátká. Na jezdce čekalo 640 km, ale z toho jen 120 km měřených. Nakonec patřila Aleši Lopraisovi, který mezi kamiony zvítězil v letošní už čtvrté etapě.
“Duny byly hodně ostré a těžké. Některými místy se projíždělo hůř, protože už byla hodně rozbitá, jak byl povrch rozježděný od dříve startujících aut. Dojeli jsme první, z čehož máme radost, byť na Mitchela van den Brinka jsme dnes najeli jen necelou minutu a potřebovali bychom víc,“ uvedl Lopraisův navigátor David Křípal.
To dosud vedoucí Martin Macík spíše vyčkával a taktizoval. “Zítra startujeme do prázdna, otevíráme etapu, takže nebylo úplně nejlepší vyhrát (a startovat první). My navíc nemusíme nikam chvátat,“ vysvětlil jezdec týmu MM Technology.
Podobně na tom byl i Martin Prokop mezi automobily. “Nevěděli jsme, jestli se nehraje nějaká hra, kdo pojede, či nepojede zítra první. Před cílem jsme viděli, že některá auta zpomalila, tak jsme taky před fotobuňkou na pár minut zastavili a raději obětovali etapový výsledek, abychom zítra nemuseli jet první. Protože jet první 300 kilometrů tady v těch dunách by byla šílenost,“ řekl Prokop a odkázal na fakt, že družina Dakaru se přesunula do oblasti čtvrté největší pouště světa, Rub al-Chálí.
“Byly to neskutečně těžké duny. Jelo se nám parádně a měli jsme skvělé tempo. V závěru jsme dojeli Lategana, který bojuje o vítězství a byli jsme mu dva metry za zadkem, což bylo krásné,“ uvedl Prokop k samotnému průběhu etapy, v níž na vítězného Naniho Romu ztratil jen nějakých 10 minut.
si připsala Skvěla dopadla dcera šéfa českého týmu Buggyra Martina Koloce Aliyyah, startující pod vlajkou Seychel, která zajela devátý čas, tedy svůj nejlepší dílčí výsledek v dosavadní kariéře. „Byl to skvělý den, který jsem si užila. Dostali jsme se do dun, ale ne do velkých, spíše do takového tekutého písku. Nebylo to technické. Byla to hezká a krátká etapa,“ řekla.
Mezi motocyklisty byl trochu překvapivě tentokrát nejrychlejší Jihoafričan Michael Docherty, který v celkovém hodnocení předstihl Dušana Drdaje. Česká jednička dnes zajela patnáctý čas s odstupem necelých deseti minut. Drdaj se dle svých slov hlavně snažil neudělat v dunách chybu a nespadnout. Vedení si upevnil Sanders, jenž má k dobru 16:31 minuty na druhého Španěla Toshu Schareinu.
11. etapa: Šubajtá – Šubajtá
Jedenáctá etapa Rallye Dakar 2025 byla ve znamení písku a dun. Zajímavostí byla i odlišná trať pro jednotlivé kategorie (automobily, motorky a kamiony), aby se soutěžícím ztížila jízda podle stop. Kvůli mlze se navíc posouval start, což celkově zkrátilo etapu motorkářům.
S náročnými podmínkami se mezi kamiony nejlépe popasoval Martin Macík, pro něhož to byl letos už pátý etapový triumf. Díky tomu je po předposlední etapě blízko obhajobě dakarského vítězství.
“Byla to extrémně náročná etapa. Na začátku byly velké stresy, protože kluci před námi to nekreslili dobře. Tak jsme si jeli svoje. František (navigátor Tomášek) řekl kam, nandal jsem to tam a jeli jsme krásně to, co jsme potřebovali. Byly to nejtěžší duny, které tady mohly být,“ uvedl Macík, který v etapě druhého Keese Koolenaa porazil jen o několik sekund.
Aleš Loprais byl tentokrát až pátý, což souviselo s nevýhodnou pozicí na startu etapy. “Jsme tu proto, abychom závodili, a ne abychom hráli šachy nebo taktizovali. Takže včerejší vítězství je naše, ale dnes jsme tudíž otevírali trať. A nebylo to vůbec jednoduché. Duny byly rozbité, místy měkké, takže jsme některé museli najíždět i několikrát. Pochopitelně jsme tím malovali stopu ostatním, zatímco sami jsme něco ztratili,“ vysvětlil Lopraisův navigátor David Křípal.
To Martina Šoltyse bohužel ve hře o dobrý výsledek zastavily technické potíže. “Ve výjezdu nám praskla kloubovka (kloubová tyč), takže jsme byli rádi, že jsme se otočili a dostali zpět na start,” uvedl člen týmu Buggyra.
V kategorii automobilů pak pokračuje tuhý boj o první příčku. Do čela průběžného pořadí se opět dostal domácí Jazíd Al-Rádží. Jeho sok Henk Lategan v dunách ztratil. Bohužel čas ztratil i Martin Prokop, který v písku musel měnit poloosu.
“Hodně jsme tam ztratili, ale naštěstí jsme to opravili. Možná už jsme tahali moc a Shrek (auto) to nevydržel,“ řekl k tomu Prokop, kterého navíc v závěru ještě zbrzdila vysokotlaká pumpa.
Motocyklisté nakonec jeli jen poloviční rychlostní zkoušku proti původnímu plánu. Nejrychlejší byl dosud průběžně druhý Španěl Tosha Schareina, který snížil náskok lídra Daniela Sanderse z Austrálie na devět minut. Z českých jezdců se tentokrát nejvíce dařilo Janu Brabcovi, který zajel devatenáctý čas.
12. etapa: Šubajtá – Šubajtá (131 km)
Poslední etapa letošního Dakaru byla krátká, měřený úsek měl jen 61. kilometrů, a tak už se zásadní změny v pořadí neočekávaly. Byť se startovalo stylově hromadně. A ani se tak nestalo.
Mezi kamiony si pro druhý triumf za sebou dojel Martin Macík. Aleš Loprais aspoň vyhrál poslední etapu, celkem tak měl na svém kontě letos pět triumfů. Stačilo to však “jen” na třetí místo v celkovém pořadí.
Změněno: