Recenze: Dacia postavila auto, za něž by se nestyděl ani Land Rover. Zaujme typickou klientelu nezvyklá náhrada za turbodiesel?

Dacia Duster Hybrid 140 Journey 2025

Dacia se pod křídly Renaultu měla stát značkou cenově dostupných automobilů pro východoevropské trhy. Příchod prvních modelů však způsobil takový poprask, respektive zájem, že Dacia postupně expandovala na západoevropské trhy, kde se rovněž úspěšně etablovala. Tomu pomohla mimo jiné první generace Dusteru, která zaujala jako cenově dostupné SUV. Nyní přichází už třetí generace Dusteru, která má opět předpoklady posunout značku dále. Vyzkoušel jsem ji s nově nabídnutým hybridem. Jak na mě zapůsobila?

Design: Za tohle by se nestyděl ani Land Rover

Co se týče designu, tak nový Duster umí zapůsobit hodně. Už předchozí Dustery uměly udělat dojem, styl cenově dostupného SUV jim šel dobře, co se však stylistům povedlo u nejnovější interpretace, je až neuvěřitelné. Nový Duster totiž plně dokazuje motto Dacie, že i levná auta mohou být pohledná.

Novému Dusteru to vážně sekne. V rámci nového stylu značky má dobrodružnější charakter, vzpřímená příď s moderně pojatou maskou dělá dojem, stejně jako třeba svalnaté boky. Dacie se navíc nebála ani jednoho ryze stylového prvku, kliky zadních dveří jsou ukryté u C-sloupku. I to vypadá dobře, byť třeba malé děti už na výše umístěné kliky hůře dosáhnout. Všechny tyto detaily navíc zvlášť vyniknou v netradičním béžovém laku Sandstone testovaného exempláře.

Celkově tak musím označit design nového Dusteru za velice povedený. Takhle stylizované auto bych si klidně uměl představit v nabídce Land Roveru, jehož dobrodružnému charakteru Duster odpovídá. A to je pro Dacii nesmírná pochvala.

Interiér: Chytré i laciné detaily

To uvnitř už orientaci na cenu poznáte. Záplava tvrdých plastů, jednodušší detaily nebo odhalené plechy u zadních dveří zkrátka dělají své. Na druhou stranu, tvrdé plasty na palubní desce vypadají vlastně dobře, působí bytelně, a tak sedí k robustnímu charakteru auta. Líbí se mi i netradiční modré detaily oživující kabinu testovací verze Journey. Také uvnitř si tak umím představit, že mám co dočinění s Land Roverem.

To spíš lacině působí jednoduché výplně dveří nebo třeba plechový zvuk při zavření dveří. Duster přitom používá dnes moderní koncepci dvou displejů, od přístrojového štítu a od multimediálního systému. Obě obrazovky jsou spíše jednodušší, zvlášť navigace se pomaleji načítá, jsou ale dostatečně přehledné a nechybí jim důležité funkce. Vzhledem k ceně plně odpovídají svou kvalitou, snad jen parkovací kamera i v levnějších autech umí dnes poskytnout kvalitnější obraz.

Toyota Aygo X Executive 2022

Nejlevnější SUV na českém trhu: Do 500.000 Kč toho už moc není

SUV jsou na českém trhu nesmírně populární kategorií. Zákazníci je přitom vybírají podle různých kritérií, podle vzhledu, terénních schopností, velkého …

Duster potěší i chytrými, až bych řekl “Simply Clever” detaily. Vedle displeje infotainmentu nechybí šikovný držák na mobilní telefon, který je díky tomu dobře na očích. Zajímavá je i konzole pro zadní sedadla.

Také výbava umí být bohatá, jen mi překvapilo, že jinak slušně vybavený testovaný kus ve verzi Journey postrádal vyhřívaná sedadla. Ta jsou totiž i u této vyšší specifikace za příplatek.

Za volantem se sedí výše, potěší majestátní pohled přes hranatou kapotu. Místa na zadních sedadlech je dostatek, respektive odpovídá faktu, že Duster s délkou 4,3 metru stojí na pomezí malých a kompaktních SUV. Dozadu se tak vejde i dospělý, který má hodně prostoru nad hlavou, tak dostatek místa před koleny. Sedák je navíc ukotven dostatečně vysoko, a tak slušně podpírá stehna posádky.

Výhrady nemám ani k zavazadlovému prostoru, byť testovaný hybrid má menší kufr než jiné deriváty. Poskytuje udávaný objem 430 litrů, zatímco benzinový mildhybrid TCe 130 má objem až 517 litrů. Projevuje se to tím, že pod dvojitou podlahou hybridu už není tak vysoký prostor. Využitelnost každopádně navyšují pravidelné tvary zavazadelníku.

Motor: Nezvyklý hybrid

Nová generace Dusteru nezměnila jen svou tvář, ale také paletu motorů, která se musela přizpůsobit dnešním trendům. To konkrétně znamená, že v nabídce už nenajdete turbodiesel. Místo něj je tu hybrid, který jsem měl možnost vyzkoušet. Jaký je?

Jde o konstrukčně stejné řešení jako používají vozy mateřského Renaultu, třeba konkrétně nedávno testovaný Renault Symbioz. Zde se nazývá Hybrid 140 a poskytuje výkon 103 kW. Jde o „sériově-paralelní“ hybrid kombinující dva elektromotory (e-motor o výkonu 36 kW a startér-generátor o výkonu 18 kW) a zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu 69 kW v kombinaci s inteligentní vícerežimovou převodovkou se zubovými spojkami a baterií o kapacitě 1,2 kWh. Převodovka má mimochodem čtyři převodové stupně pro benzinový motor a dva převodové stupně pro hlavní elektromotor.

Renault Symbioz E-Tech hybrid 145 Esprit Alpine (2024)

Recenze: Renault konečně nahrazuje kdysi milované Clio Grandtour. Nový Symbioz je však v mnoha ohledech odlišný. Zaujme jako předchůdce?

Malé kombíky jsou dnes vyhynulá kategorie, vozy jako Škoda Fabia Combi nebo Renault Clio Grandtour už dávno skončily v propadlišti …

Nevýhodou nicméně je fakt, že tento hybrid nepořídíte s pohonem všech kol. Pokud nový Duster chcete jako čtyřkolku, máte aktuálně jedinou možnost, benzinový tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 96 kW, tzv. TCe 130 4×4. U SUV typu Dusteru bych si uměl představit širší nabídku motorizací s pohonem všech kol.

V Dusteru je testované hybridní ústrojí naladěno na 103 kW, což je o 2 kW méně než v nedávno testovaném Symbiozu, přesto na mě SUV rumunské značky působilo dynamičtěji, s větším elánem, což může být způsobeno o něco nižší hmotností Dusteru i trochu jiným naladěním. Přesto jde pořád o systém, který vyhoví spíše klidnějším řidičům. Ve městě je vše v pořádku, na dálnici či okreskách však už je znát, že si auto musí podřadit, abyste se aspoň nějaké dynamiky dočkali. S tím souvisí i vyšší hlučnost, při akceleraci už atmosférickou šestnáctistovku zkrátka uslyšíte, jak se vytáčí do vyšších otáček.

Výhodou je však slušná spotřeba, díky čemuž hybrid může být považován za náhradu za turbodiesel. Ve městě se díky časté jízdy na elektřinu dá jezdit za pět litrů, v hustším provozu za sedm, na okreskách si Duster i při svižnějším tempu řekl o 7 l/100 km. Dálniční tempo znamenalo 7,5 l/100 km.

Jízdní vlastnosti: Vyšší komfort než kdy dříve

Dacia Duster vždy sázela hlavně na komfortní vlastnosti, přesto u ní v rámci jízdních vlastností byla znát nízká cena – nic světoborného to nebylo. To novinka se posunula díky použití vyspělejší platformy CMF-B o významný krok vpředu, podvozek je až nečekaně komfortní, a to i na 18″ kolech testovaného exempláře. Ty jsou znát snad jen při přejezdu větších nerovností svým ducnutím. Jinak ale podvozek s přehledem překonává nástrahy českých cest, bez hlučných ran a uskakování.

Dacia Duster 1.0 Eco-G LPG Extreme 2023

Test: Dacia Duster 1.0 TCe Eco-G LPG Extreme (2023)

Dacia Duster se za svoji existenci stala klíčovou součástí značky, která nejen na českém trhu patří mezi vůbec nejprodávanější SUV …

Karoserie Dusteru se však zároveň nijak zvlášť nenaklání, a to ani při rychlejším průjezdu obloukem. Na dálnici bych však ocenil pečlivější odhlučnění, okolní prostředí už při 130 km/h docela uslyšíte. Podobně řízení je na můj vkus možná až moc lehké, což se však může hodit při jízdě mimo zpevněné cesty. To jsme však zase u toho, že hybrid čtyřkolku nenabízí, tahle verze je tak spíše na překonávání lehčího terénu, díky světlosti 209 mm. Celkově je však nový Duster jízdně znatelně vyspělejší než předchůdci, a tak majitelé dosavadních generací budou z jeho jízdních schopností mile překvapeni.

Sdílet článek

Dacia Duster: Technická data

VerzeHybrid 140
Rok2025
Výkon (kW)104
Točivý moment (Nm)148
Převodovka4A+2A
Maximální rychlost (km/h)160
Zrychlení z 0-100 km/h (s)10,1
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,0
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)113
Dojezd – maximální kombinovaný dle WLTP (km)1.000
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1455/490

2 thoughts on “Recenze: Dacia postavila auto, za něž by se nestyděl ani Land Rover. Zaujme typickou klientelu nezvyklá náhrada za turbodiesel?

  1. náhrada za naftu no, krouťák poloviční a spotřeba…před 15 lety 1.5 DCI v loganu mcv za 4 l, když se jelo hodně svižně tak 4,5 l. ale bylo to fajn auto

  2. No, mně tam ten hybrid moc nedává smysl… ani z pohledu energetických bilancí, ani kupní cenou a už vůbec ne náročnějším servisem… Mám 2,5 roku starého Dustera II v dCi, 4×4 a za pár let při výměně auta půjdu po cca tom samém. Tj. vyšší kroutící moment, nízká spotřeba, pohon na všechny 4. Pokud bych kupoval Dustera v předokolce, tak s co nejjednodušším pohonem…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *