Test: Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv-G Nagisa (2024)

Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv-G AT FWD 2024

Městská SUV jsou dnes tak populární, že Mazda jeden čas nabízela hned tři takové modely. Malou CX-3 doplňovaly o něco větší CX-30 a od něj odvozená elektrická MX-30 se svébytným designem, která později dorazila i jako plug-in hybrid. CX-30 nakonec menší model postupně nahradila a upevnila tak pozici nejžádanějšího modelu z tohoto tria. Na trhu už je pět let, přesto Mazda CX-30 má stále co říct. Vyzkoušel jsem ji s benzinovým motorem 2.0 e-Skyactiv-G o výkonu 110 kW.

Design: I po letech krásná

Design v mnohém připomíná kompaktní hatchback Mazda 3. Až bych se neváhal CX-30 nazvat zvýšenou trojkou s oplastovanou karoserií. Pohled na boky s jinak řešeným, elegantnějším profilem nicméně dokazuje, že stylistických změn je tu přece jen více. CX-30 to se svým sportovním šmrncem se zamračenými světlomety a výraznou maskou sluší a to i v celkem nenápadné barvě testovaného exempláře nazvané Platinum Quartz.

Také interiér navazuje na trojku, což z hlediska koncepce nemá chybu. Analogový přístrojový štít je skvěle čitelný, vypadá sportovně a působí hodnotně. Na vrchu palubní desky umístěný displej infotainmentu pak pocitově není tak velký jako u konkurence (je sice široký, ale nízký), je však dobře na očích a hezky čitelný. Navíc se intuitivně ovládá díky “mazďáckému” iDrivu ve stylu bavoráků. S otočným ovladačem se snadno pracuje, snad jen naklikání cílové destinace skrze nucené otáčení kolečkem na kruhové klávesnici umí být zdlouhavé.

Řidiči se dobře sedí, sportovně stylizovaný volant padne pěkně do ruky. Pochvalu zaslouží použité materiály i jejich ztvárnění, nechybí ani hodnotné prvky z vyšších segmentů, jako je head-up displej s promítáním na čelní sklo nebo elektricky ovládané víko kufru. Líbí se mně i hnědá kůže na sedadlech nebo semišový obklad palubní desky testované verze Nagisa.

Prostornost pak odpovídá danému segmentu. Na zadních sedadlech není místa přehršel, dospělý cestující se zde však usadí s lehkou rezervou před koleny i nad hlavou. Plusem přitom je, že sedák zadní lavice je ukotven vcelku vysoko a pěkně podpírá stehna. Také zavazadelník umí konkurence nabídnout objemnější, v praxi ale postačuje – vejde se sem i napříč umístěný kočárek včetně korby, pokud odejmete plato. Trochu místa pak najdete i pod dvojitou podlahou.

Motor: Jaké je 2.0 e-Skyactiv-G?

Nabídka motorizací je na poměry segmentu široká. K dispozici je benzinový motor ve dvou výkonových stupních i unikátní e-Skyactiv-X kombinující charakter vznětového i zážehového motoru, vybírat lze i pohonem předních a všech kol nebo mezi manuální a samočinnou převodovkou. Během týdenního testu se mně do rukou dostala kombinace benzinového čtyřválce 2.0 e-Skyactiv-G o výkonu 110 kW s automatem a pohonem předních kol, tedy typická kombinace pro tento typ automobilu. Jde o střed nabídky mezi základním dvoulitrem s 90 kW a e-Skyactiv-X se 137 kW.

Mild-hybridní atmosférický benzinový čtyřválec je kultivovaný motor hezky reagující na pokyn. Jeho tah lineárně roste spolu s otáčkami, ve srovnání s konkurencí využívající přeplňované agregáty je však přece jen znát spíše průměrná dynamika. Ve městě je vůz živý více než dostatečně, na dálnici se však už jeho limit nižšího točivého momentu s hodnotou 213 Nm projeví.

Šestistupňová automatická převodovka je pak vcelku dobré řešení, rychle a logicky měnící převody. V některých situacích je každopádně znát, že je to “jen” šestikvalt. Sedmistupňové nebo osmistupňové automaty konkurence mnohdy řadí takřka neznatelně, to u Mazdy změnu převodu přece jen zaznamenáte. Za mě plusem je však možnost ovlivnění spuštění start-stopu, stiskněte brzdový pedál málo a systém se nespustí, sešlápněte brzdu silněji a motor zhasne.

Spotřeba paliva je pak optimální. Díky atmosférickému plnění je vcelku stabilní za všech podmínek, běžně se tak pohybuje kolem šesti až sedmi litrů na 100 km, ať už jedete ve městě, po okreskách nebo na dálnici.

Vlastnosti: Zábava za volantem i v městském SUV

Jízdní vlastnosti odpovídají typickému charakteru Mazdy. Je to klišé, nicméně s CX-30 je zábava jezdit. Za volantem se optimálně sedí, řízení je komunikativní a podvozek se nebojí ani vyššího tempa. Karoserie se v oblouku nijak nenaklání a auto pěkně drží stopu.

V českých podmínkách je každopádně znatelné spíše tužší nastavení, technicky spřízněná MX-30 je za jízdy určitě pohodlnější. Zároveň je však nutné zdůraznit, že tuhá zadní náprava funguje slušně a zadní kola na nerovnostech neodskakují. Na dálnici je však pořád znát, že by chtělo zapracovat na odhlučnění.

Mazda CX-30: Základní technická data

Verze2.0 e-Skyactiv-X
Rok2024
Objem motoru (ccm)1998
Výkon (kW)110
Točivý moment (Nm)213
Převodovka6A
Maximální rychlost (km/h)194
Zrychlení z 0-100 km/h (s)8,8
Spotřeba paliva dle WLTP – kombinovaná (l/100 km)6,4
Emise CO2 – kombinované (g/km)144
Dojezd v elektrickém režimu dle WLTP – kombinovaný (km)51
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg)1362/595

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *