Audi kdysi pomáhalo založit segment kombíků do terénu. Za ta léta model A6 Allroad mnohokrát dokázal, že je skvělým univerzálem, který v mnoha ohledech předčí dnes tak oblíbená SUV. Současná generace A6 Allroad se navíc tak povedla, že jí neváhám zařadit mezi ta vůbec nejlepší auta na současném trhu. Názor jsem si opět potvrdil při testu A6 Allroad ve verzi, kterou pohání motor ze sportovní verze S6.
Design auta odpovídá nejlepším tradicím Audi. Na první pohled je A6 Allroad možná nenápadným vozem, jenže zároveň si rychle uvědomíte, že tvary jsou nadčasové a ani po letech nestárnou. Ostře řezané křivky navíc autu sluší, a tak mu ve výsledku není co vytknout. Já osobně bych však bral jinou kombinaci než bílou karoserii s černými prvky testovaného kousku.
Luxusní, intuitivní a prostorný
Také interiér byl navržen podle typických hodnot čtyř kruhů. Hodnotné materiály, výtečné zpracování, v tomto směru Audi dokazuje, že je špičkou i v rámci luxusního segmentu. Podtrhuje to i skvělý obraz všech displejů – 12,3″ přístrojového štítu, 10,1″ multimediálního systému i dodatečné obrazovky na středovém panelu, s haptickou odezvou, pro ovládání klimatizace.
Právě ovládání je velice intuitivní, díky čemuž se snadno zorientujete i v množství položek, které vůz umožní nastavit. Hodně se mně líbí možnost si napsat cílovou destinaci prstem na spodním displeji. Systém přitom pozná i hodně škrabaté písmo. Plusem je i možnost personalizovat si zobrazené widgety – díky tomu lze mít třeba vypnutí otravného varování před porušením povolené rychlosti, jež je dnes povinné. Navigace by ale mohla mít aktuálnější mapové podklady, hned několikrát mě vedla objížďkami, které byly zbytečné.
Jen je potřeba si dávat pozor na to, co všechno si v rozsáhlé příplatkové výbavě objednáte, abyste na některé položky nezapomněli. V testovaném kousku tak třeba bohužel chyběl head-up displej, který je za mě u auta v této cenové relaci povinnost.
Z hlediska prostornosti či komfortu pak není A6 Allroad co vytknout. I na zadní sedadla se dospělý pohodlně usadí, s dostatečnou rezervou všemi směry. Přední sedadla jsou náramně povedená, z auta je navíc dobře vidět, i díky relativně tenkým A-sloupkům. Zadní cestující pak před sluníčkem mohou chránit šikovná stínítka v oknech, což se hodí třeba při převozu malých dětí. Velký je i kufr s udávaným objemem 565 litrů, kam se vejde i podélně umístěný kočárek i s korbičkou. Pravdou nicméně je, že zavazadelník není nijak zvlášť vysoký.
Skvělá strojovna
Testovací kousek byla verze 55 TDI quattro, což vrcholná naftová verze sdílející motor se sportovně laděným modelem S6. Jde tudíž o mild-hybridní naftový třílitrový šestiválec poskytující výkon 253 kW a točivý moment 700 Nm.
To je ohromná síla sama o sobě, a tak není divu, že motor s tímto kombíkem umí pořádně zacvičit. Předjíždění je tak náramně jednoduché, na dálnici vůz snadno zvládá cestovat “německým tempem” stoupání, nestoupání. Zároveň však auto skvěle zvládá i běžné tempo. Přepněte ho do režimu komfort nebo auto a není se svým závratným výkonem zbytečně ostré, ale pohodář, který nemusí využívat veškerou svou sílu. Líně se převaluje v nízkých otáčkách, je však rychle schopen přejít do sprintu.
Tomu odpovídá i osmistupňová automatická převodovka. Mění převod naprosto hladce, a to i v manuálním režimu, v němž je automat velice rychlý. Hladký je i start-stop systém, o jehož fungování prakticky nevíte.
Spotřeba přitom není závratná a umí se držet v mezích. Na dálnici se v rámci povolených rychlostí vejdete do sedmi litrů na 100 km, při nižším tempu je to šest litrů na 100 km. Na dlouhých trasách tak hravě zvládnete přes 800 km na jednu nádrž. Okreskové sportovnější tempo audina zvládá za 7,5 l/100 km. Apetit tak výrazněji logicky roste ve městě, klidně k 13 l/100 km, když se nevyhnete hustému provozu.
Univerzální parťák pro všechny příležitosti
Co se týče jízdních vlastností, je to další oblast, v níž A6 Allroad nemá chybu. Vzduchový adaptivní podvozek s přehledem tlumí nerovnosti, zároveň však umí poskytnout vysokou jistotu, když se rozhodnete zvýšit tempo. A to přitom mluvíme o autě obouvajícím obří 21” kola. Ta nicméně zaznamenáte, na větších nerovnostech poznáte lehké žuchnutí. Vzhledem k velikosti kol je to v pořádku, přesto bych na českých silnicích volil aspoň o palec menší kola.
Vzduchový podvozek navíc umí upravit světlou výšku v rozsahu 55 milimetrů, což oceníte při jízdě mimo zpevněné cesty. Zvýšení je přitom opravdu znatelné, a to i při vystupování, kdy si najednou můžete připadat jak v nějakém teréňáku.
A6 Allroad je však veskrze komfortní i v dalších ohledech. Odhlučnění je výtečné, okolí prakticky neslyšíte, a tak vám mnohdy přijde, že jedete o poznání pomaleji, než tomu ve skutečnosti je. Motor je kultivovaný, ve sportovním režimu se u testovaného vozu se sportovním výfukovým systémem ozve povedenými brumlavými tóny.
Ve tmě pak oceníte spolehlivá a účinná Matrix LED světla, která krásně rozzáří noc a zároveň neoslňují ostatní řidiče. Plusem jsou pak i masážní sedačky nebo umně hrající hudební systém Bang & Olufsen.
Audi A6 Allroad: Základní technická data
MOTOR | 55 TDI quattro |
---|---|
Rok | 2024 |
Objem motoru (ccm) | 2967 |
Výkon (kW) | 253 |
Točivý moment (Nm) | 700 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 250 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 5,2 |
Spotřeba paliva dle WLTP – kombinovaná (l/100 km) | 7,1 |
Emise CO2 – kombinované (g/km) | 196 |
Nádrž palivová (l) | 73 |
Hmotnost – provozní/užitečná (kg) | 2085/610 |