Test: Kia Proceed GT 1.6 T-GDI DCT (2023)

Kia Proceed GT 1.6 T-GDI DCT 2023

Kompaktní rodina Kia Ceed se v průběhu let rozšířila na čtyři karosářské verze. Jednou z nich je i sportovně laděný Proceed. Ten býval třídveřovým hatchbackem, v aktuální generaci jde však o shooting brake, který je v rámci trhu unikátem. Jaká Kia Proceed pro rok 2023 je, a to ve vrcholné verzi GT? A dává takový vůz smysl?

Povedený design

Kia Proceed je tak v aktuální generaci unikát na trhu. V dané cenové relaci jiný takto sportovně střižený kombík nenajdete. Proceed přitom dokazuje, jaká je škoda, že na trhu není vícero shooting braků. Ze stylistického pohledu jde vážně o pohledné auto. Přední partie navazují na Ceed a jeho sportovní výraz, s výrazně tvarovanou maskou, tzv. tygřím nosem, a nápadnými světlomety. To záď je pro Proceed zcela originální, s nízkými, opticky propojenými koncovými světly, kterou u vrcholné verze GT doplňují kulaté koncovky výfuku v rozích nárazníku. Proceed GT sportovní vizáž zdůrazňuje i červenými doplňky v různých částech karoserie.

Vnitřek jasně dokazuje začlenění do rodiny Ceed. Palubní deska je totiž dobře známá z ostatních karosářských verzí. Bohužel to znamená také zachování jednoho neduhu, červeně podsvícené číslovky ukazatele teploty klimatizace jsou na světle špatně čitelné. Leckomu pak vadí i obyčejná palubní deska, která by si zasloužila ozvláštnění nějakým dekorem. Zvlášť u sportovní varianty GT.

V duchu dnešní doby uvnitř najdeme dva displeje, 10,25” od infotainmentu doplňuje 12,3” přístrojový štít. Oba mají hezký, detailní obraz, díky vysokému rozlišení. U přístrojového panelu bych si však uměl představit nějakou sportovní grafiku, více odpovídající zacílení Proceedu GT. Nabízené grafiky jsou sice přehledné, ale trochu nudné. Multimediální systém je snadno ovladatelný, navíc ho pro usnadnění ovládání doplňují dotykové plošky pro přímý vstup do vybraných částí menu, stejně jako samostatné ovládání klimatizace s klasickými otočnými ovladači.

Trochu mě pak překvapil posaz za volantem. U tak sportovně laděného automobilu bych si uměl představit dát si sedačku níže. Kvůli elektrickému ovládání je však sedadlo řidiče ukotveno spíše výše. Jinak mi ale sportovní sedadla se slušnou oporou vyhovují. Co jsem naopak čekal a při jízdě se potvrdilo, je průměrný výhled dozadu. Tvar karoserie logicky znamená nízké zadní okno, stejně jako lehké omezení místa nad hlavou cestujících na zadních sedadlech.

Zavazadelník pak logicky není tak velký jako u klasických kombíku typu Ceedu SW. Je poměrně nízký, vzhledem k tvaru karoserie ani nelze moc převážet vysoké předměty. Nechybí tu však dvojitá podlaha, pod níž je nečekaně dost prostoru. I díky tomu tak ve výsledku poskytuje slušný objem 594 litrů.

Proceed GT a její 1.6 T-GDI

Kia Proceed aktuálně obecně sází spíše na sportovně laděné motory. Vedle 1.5 T-GDI je tu i vrcholné 1.6 T-GDI vyhrazené modelu GT, standardně spjaté se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, které je předmětem tohoto testu.

Turbodmychadlem přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 150 kW už umí Proceed slušně rozpohybovat. Ne že by to bylo vyloženě nějaké hot kombi, warm kombi ale určitě ano. Slušného zátahu se dočkáte ještě kolem 130 až 160 km/h. Reakce na plyn jsou však poněkud tupější, čemuž pomůže přepnutí do sportovního režimu, v němž auto reaguje s větším nadšením. Zajímavý je zvuk motoru, byť brumlavé tóny jsou nepochybně uměle dobarveny.

Spotřeba se pak drží v mezích. Ta dlouhodobá se pohybuje okolo hranice 7,5 l/100 km. Na dálnici si vůz řekne o slušných sedm litrů, při popojíždění po městě apetit roste k 11 l/100 km. Při ostřejším tempu se pak běžně dostanete k 13 l/100 km.

Slušné jízdní vlastnosti

Sportovní ladění potvrzuje také podvozek. Ten nejlépe funguje na hladkých silnicích, kde prokáže vysokou jistotu. Karoserie se v oblouku prakticky nenaklání a řízení je dostatečně komunikativní. To si pak jízdu s Proceedem náramně užíváte. Naopak na rozbitých úsecích auto znervózní a není si tolik jisté. Také při běžném popojíždění po městě je podvozek spíše tuhý.

Na dlouhých dálničních trasách si pak opět uvědomíte průměrné odhlučnění podvozku, u čehož má aktuální rodina Ceed odjakživa mezery. Válivý hluk od kol je zkrátka v dálničních rychlostech znát. Jinak je ale Proceed tichý. Díky nízké karoserii třeba šum okolního vzduchu uslyšíte až kolem 160 km/h.

Kia Proceed: Základní technická data

Motor1.6 T-GDI DCT
Výkon (kW)150
Točivý moment (Nm)265
Převodovka7DS
Maximální rychlost (km/h)225
Zrychlení z 0-100 km/h (s)7,5
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)6,8
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)154
Objem palivové nádrže (l)50
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1544/356

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *