Je tomu 70 let, co byl ve výrobním závodě SEAT v barcelonské čtvrti Zona Franca vyroben první vůz SEAT 1400, a to pouhé tři roky od založení španělské společnosti SEAT. Tento model stál na počátku historie automobilky, která postupně uvedla na trh také cenově dostupnější modely, jež postavily Španělsko na kola, a položila tak základy úspěšné budoucnosti společnosti SEAT S.A., jak ji známe dodnes. Tehdy šlo ještě o licenční model, jednalo se totiž o upravený Fiat 1400.
SEAT slavnostně zprovoznil montážní linku 5. června 1953 a na konci téhož roku na ní pracovalo už 925 zaměstnanců. Od té doby vyrobila společnost SEAT S.A. více než 20 milionů vozidel. Jen závod Martorell vyrobil za 30 let více než 12 milionů vozů rozdělených mezi celkem 45 modelů.
SEAT od samého počátku uváděl na trh automobily navržené a vyvinuté pro zákazníky a jejich potřeby. V roce 1953 představený model SEAT 1400 otevřel cestu k vyšší úrovni mobility stylem amerického vozu a luxusem a elegancí, které byly u vozů té doby mimořádně ceněny. Na karoserii tak převládal chrom, tak módní v padesátých letech. To s velkými kruhovými světlomety kontrastovaly nenápadné zadní svítilny, zatímco ladným, elegantním křivkám pomáhaly velké plechové panely. Byl to také jeden z prvních modelů, v němž bylo zavedeno zakřivené jednodílné sklo čelního okna a systém topení.
To uvnitř se objevila tehdy oblíbená spojitá sedadla. Zavazadlový prostor modelu SEAT 1400 byl sice velký, ale velkou část jeho objemu zabíralo náhradní kolo.
Co má 1400 společného s Leonem?
Pohon SEATu 1400 zajišťoval spalovací motor zdvihového objemu 1395 cm3, což je mimochodem shodný objem jako u dnešního Leonu PHEV s 1.4 TSI pod kapotou. Spárován byl se čtyřstupňovou manuálně řazenou převodovkou. Hnací síla byla přenášena na kola tuhé zadní nápravy vybavené diferenciálem. Díky nejvyššímu výkonu 32 kW dosahoval vůz nejvyšší rychlosti 120 km/h.
Díky tomuto agregátu SEAT 1400 tak nabízel více než dostatečný výkon pro své použití především v roli služebního vozu státních úřadů a vozidla taxislužby. Díky spotřebě paliva 10,5 litru na 100 km navíc zajišťovala palivová nádrž o objemu 48 litrů slušný dojezd.
SEAT 1400 byl jedním z prvních vozů v Evropě se samonosnou karoserií. Jednalo se o tzv. pontonovou karoserii, tedy nikoli o samostatný podvozek s přišroubovanou karoserií. Součástí zavěšení zadní nápravy byly vinuté pružiny, které zvyšovaly komfort odpružení i jízdní stabilitu. Zadní náprava byla navíc příčně ustavena panhardskou tyčí. Toto uspořádání bylo v té době velmi moderní.
Řada verzí
Do konce první výrobní série modelu SEAT 1400 v roce 1954 bylo vyrobeno 1345 vozů, ale to byl teprve začátek. Modelová řada 1400 pokračovala uvedením modelu 1400 A v roce 1954, 1400 B v roce 1956 a 1400 C v roce 1960, která se odlišila jinou karoserií, z pera Pininfariny, převzatá z Fiatu 1800.
spolu s řadou speciálních verzí – rodinných karosářských variant, užitkových verzí a dokonce i skříňového vozu. S každou verzí se zvyšoval výkon a zlepšoval design, který pomohl tomuto modelu i značce SEAT upevnit vedoucí postavení na trhu.
Model 1400 přispěl k obrovskému růstu společnosti SEAT, a to přestože byly výrobní počty zpočátku nízké. Do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů a o rok později se roční výroba přiblížila k hranici 3000 vozů, přičemž téměř 100 % komponentů bylo tuzemského původu. V roce 1956 vzniklo 7000 vozů a o rok později již 10 000 vozů. Za celý životní cyklus tohoto modelu se mezi lety 1953 až 1963 prodalo 98.978 vozů, a značka SEAT si tím zajistila své místo na trhu i v historii španělského automobilového průmyslu.