Test: Kia Niro EV Premium (2024)

Kia Niro EV Premium 2024

Kia Niro je tzv. ekologický model korejské značky, dostupný výhradně s alternativními druhy pohonu. Aktuálně je na trhu druhá generace tohoto kompaktního crossoveru, která je stejně jako předchůdce dostupná jako full-hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Po plug-in hybridní verzi jsem vyzkoušel tu elektrickou. Jak mě Kia Niro EV zaujala během týdenního testu?

Ze stylistického pohledu rozhodně. Zatímco první generace Nira byla ztvárněna značně konzervativně, ta druhá sází na odvážné, futuristické tvary, které více zdůrazňují moderní pohonné ústrojí v útrobách. Příď s nezvykle pojatými světlomety asi nepadne do oka všem, mně osobně se více líbí záď s vertikálně orientovanými koncovými světly nebo kontrastní C-sloupky testovaného kusu. Niro si ale rozhodně s jiným vozem nespletete. Působí originálně, nikoliv však prvoplánově.

Prémiová a prostorná kabina

Velký mezigenerační skok Niro udělalo také uvnitř. Koncepce s dvěma obrazovkami (o úhlopříčce 10,25”) je dnes moderní, Niro je doplňuje o vysocekvalitní materiály s poctivým zpracováním, které navozují až prémiový feeling. Podobně jako třeba u Sportage tu pak nechybí dotykový panel umožňující přepínání mezi funkcemi infotainmentu a klimatizace. Taková snaha o snížení počtu tlačítek je příkladná, zvlášť když tu zůstávají i otočné ovladače pro nastavení hlasitosti rádia, respektive teploty klimatizace. Jen mě trochu mrzí, že z nastavení pro klimu se panel dost rychle mění zase zpět na panel infotainmentu. Pokud tak nejste se zvoleným nastavením spokojeni, musíte se znovu proklikávat.

Za na můj vkus velkým volantem se sedí spíše výše, vzdušnosti pomáhá vcelku nízká palubní deska. A-sloupky jsou ale silnější, a tak trochu omezují výhled do stran. Co se však týče prostornosti, mám pro Niro jen slova chvály. Dostatek prostoru má dospělý i vzadu, před koleny i nad hlavou. Snadno se sem navíc nastupuje, plusem je též rovná podlaha u Nira EV.

Stejně tak je dostatečně velký i zavazadelník, s udávaným objemem 475 litrů. Do něj se klidně vejde i napříč umístěný kočárek včetně korbičky. Díky měkké roletce lze navíc kočárek schovat. Kufr má dvojité dno, přičemž i dospod se vejde množství bagáže.

Navíc ho v případě elektrického Nira EV doplňuje i menší “kufřík” s objemem 20 litrů pod kapotou, třeba na dobíjecí kabely, aby se nepletly v klasickém zavazadelníku. Uvnitř pak oceníte prostornou schránku mezi předními sedadly nebo šikovné tvarování předních sedadel sloužící třeba k pověšení kabelky. Hodit se může i 230V zásuvka pod zadní lavicí. Zato kapsy v předních dveřích jsou spíše menší.

Hbitý i v eco režimu

Kia Niro EV je dostupná v jediné výkonové verzi, s elektromotorem o výkonu 150 kW pohánějícím přední kola. To je samo o sobě už slušná síla, natožpak v kompaktním crossoveru. Při jízdě se to okamžitě projevuje, Niro je ve městě živé a rychle reagující. Až mi při běžné jízdě postačoval Eco režim. Ten sice ve srovnání s ostatními působí utlumeně, pořád je však dostatečně silný a hbitě reagující. V tomto směru se zkrátka projevuje výhoda okamžité elektrické síly. Nižší elán zaznamenáte až na dálnici, to už se hodí režim Normal. Zato Sport se vyloženě hodí pro sportovní hrátky na okreskách. Rekuperace pak umí být silná, nastavit ji lze intuitivně páčkami pod volantem, třeba dle jízdní situace, přičemž ten nejsilnější umožňuje řízení s jedním pedálem, respektive pokud správně předvídáte.

Co se týče spotřeby energie, tak ta se dost liší dle jízdního stylu, jak je ostatně u elektromobilů zvykem. Nejúspornější je logicky ve městě, kde se mně dařilo jezdit za 17 kWh/100 km. Naopak na dálnici jsem jezdil za 22 kWh/100 km při 130 km/h, snížení tempa na “elektromobilních” 110 km/h apetit snížilo na 20 kWh/100 km.

Akumulátor elektrického Nira má kapacitu 64,8 kWh, dojezd na jedno nabití tak běžně přesahuje 300 km. A to už u tohoto typu auta plně postačuje. Škoda však dnes už spíše pomalejšího nabíjení stejnosměrným proudem jen o maximálním výkonu 100 kW. To znamená, že energii z 10 na 80 % tak zvládne nejlépe za 45 minut, u 50kW stanice za jednu hodinu a pět minut – v ideálních podmínkách. A to už je dneska spíše průměr.

Jízdní projev pak sází hlavně na komfort, což je u tohoto typu auta ideální řešení. Typický zákazník ocení poddajný podvozek a příkladné tlumení i na větších nerovnostech, na nichž se ani neozývají nějaké hlučné rány od podvozku. Klientele tak nebude vadit nastupující nedotáčivost při ostřejším tempu, při němž vůz občas protočí předními koly, jak má silné ústrojí. Karoserie se v oblouku nijak zvlášť nenaklání, přesto Niro při rychlé jízdě působí trochu těžkopádně.

Do 110 km/h je navíc Niro EV perfektně odhlučněno. To o okolním prostředí vůbec nevíte. Při 130 km/h nicméně už zaznamenáte lehký šum od podvozku. V rámci mainstreamového segmentu je nicméně odhlučnění na vysoké úrovni. Kultivovanější bývají jen větší nebo dražší modely.

Kia Niro EV: Základní technická data

VerzeEV
Rok2024
Výkon (kW)150
Točivý moment (Nm)255
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)167
Zrychlení z 0-100 km/h (s)7,8
Spotřeba energie dle WLTP – kombinovaná (kWh/100 km)16,2
Emise CO2 – kombinované (g/km)0
Kapacita baterií (kWh)64,8
Hmotnost – provozní/užitečná (kg)1757/443

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *