Fiat po začlenění do koncernu Stellantis usilovně pracuje na své renesanci. Právě italská značka má nejvíce těžit ze vzniku nové skupiny a plně využít její potenciál. Fiat do budoucna hodlá sázet na cenově dostupné automobily, které však nadále bude doplňovat i prémiově pojatá řada 500, jak jíž dříve potvrdil šéf značky Olivier Francois. Právě mezi ty cenově dostupné vozy má patřit i řada Panda, místo jednoho vozu s tímto označením má být celá rodina modelů. Právě jeden z nich se už rýsuje, představit se má již 11. července 2024. Co o o sobě tento nový Fiat Panda už prozradil?
První elektrovůz ze Srbska
Zatím moc ne, protože informace o něm se dají skládat jen na základě střípků jednotlivých zpráv z ústředí italské automobilky a uniklých informací. Tou nejnovější jsou patentové snímky nového vozu, které potvrzují technickou spřízněnost s novým Citroënem C3.
Mluví se také o tom, že Fiat bude od roku 2024 vyrábět v továrně v srbském Kragujevaci blíže nespecifikovaný elektromobil. Tím by měla být právě nová Panda. Půjde o první takové auto vyráběné v tomto závodě. Výroba v Srbsku má výrobu takového auta zlevnit. Zároveň však proti tomu protestují italské odbory, které se na základě tohoto kroku obávají ztráty pracovních míst v domovské Itálii.
Oznámilo to přitom nejvyšší ústředí koncernu Stellantis s tím, že do budoucna by se k němu mohl přidat i druhý model, rovněž elektrovůz. Továrnu přitom Fiat nadále vlastní jen z části, podíl v ní nadále drží i srbská vláda – v minulosti se tu vyráběly vozy Zastava. Jedná se o součást plánů Fiatu, který se mezi lety 2025 až 2030 hodlá postupně přeorientovat výhradně na elektřinou poháněné automobily.
„Tato nová platforma pro elektrická vozidla se bude perfektně hodit k produktům kategorií A, B a C a zlepší efektivní a čistá řešení pro městskou mobilitu našich značek,“ uvedl jen k plánu Carlos Tavares, generální ředitel koncernu Stellantis. Zřejmě přitom mluví o architektuře Smart Car pro nejmenší a nejlevnější vozy koncernu.
Místo MPV 500L SUV Panda
Spekuluje se přitom o tom, že těmito novými modely budou právě noví členové rodiny Fiat Panda. Jedním z nich bude malé městské SUV, zřejmě jako náhrada za Fiat 500L, malé MPV, které se právě v Kragujevaci dnes vyrábí. Druhým by pak mohl být malý hatchback. Součástí nabídky pak zůstane i dnešní Fiat Panda, miniauto segmentu B, které má zajištěnou budoucnost až do roku 2030.
O praktickém městském SUV jako náhradě za Fiat 500L se spekuluje u delší dobu. Využít by mělo právě rysů Fiatu Panda, respektive konceptu Centoventi, který budoucnost tohoto modelu (respektive nově řady) v roce 2019 naznačil. Mělo by se doplňovat s Fiatem 600e, který loni debutoval jako primárně elektrická náhrada za 500X. Jen se mluvilo o tom, že by se mohlo začít vyrábět už v roce 2023, a to v polském závodě Tychy. To se ale nestihlo, nová Panda má dorazit v roce 2024.
Obecně se řady Panda a 500 mají odlišit svým stylem i zaměřením. Modely 500 už dokonce ani nově nenesou znaky Fiatu na přídi, ale právě číslovku pět set. To naopak vozy Panda znaky Fiatu ozdobí i nadále. Silueta pak bude patrně obdobná jako u Citroënu C3.
Nový člen rodiny Panda bude jistě dostupný ve formě elektromobilu, zřejmě nazvaného Panda e. Vedle nějak však budou nadále k dispozici i verze se spalovacím motorem, konkrétně s tříválcem 1.2 PureTech v klasické a mild-hybridní formě.