Toyota Aygo X (2022-)

Toyota Aygo X 2021

Toyota Aygo X je třetí generace miniauta japonské značky vyráběného v české továrně v Kolíně-Ovčárách, která se představila v listopadu 2021. Do prodeje pak vstoupila na začátku roku 2022, první čeští zákazníci si auto převzali v dubnu. Automobil dostal nový přídomek X (čti Cross) na zdůraznění odlišností proti předchůdcům. Aygo X vyrostlo a stalo se crossoverem. Navíc už na trh přišlo osamoceno, v rámci ukončení spolupráce s Citroënem a Peugeotem v oblasti miniaut už odvození bratři těchto francouzských značek nedorazili.

Větší než dosud

Design automobilu poprvé naznačil koncept Aygo X Prologue představený v březnu 2021. Ten poprvé naznačil přerod v crossover, čímž automobilka reagovala na aktuální tržní trendy a zákaznický zájem. Zvýšený postoj má být navíc výhodnější při pohybu ve městě, díky lepšímu výhledu. Oproti konceptu se však některé detaily staly konvenčnější, například přední full-LED světlomety. Řešení koncových světel pak navázalo na druhou generaci Ayga.

Aygo X navíc oproti předchůdci vyrostlo všemi směry. S délkou 3.700 mm je o výrazných 235 mm delší než minulá generace, s šířkou 1.740 mm o 125 mm širší a s výškou 1.525 mm o 50 mm vyšší.

Moderní výbava

Výška souvisí s proměnou v crossover, světlost se zvýšila o 11 mm, díky čemuž má Aygo X lépe zvládat nástrahy měst. Sedí se také výše, pro lepší výhled z vozu, čemuž napomáhají také upravené A-sloupky karoserie. Délka a šířka má zase co dočinění s využitím platformy primárně určené pro malá auta, tedy o segment větší. Základem je architektura TNGA GA-B známá ze soudobých modelů Yaris a Yaris Cross. Podvozek tak tvoří vzpěry McPherson vpředu a náprava s torzní příčkou vzadu. Použitý základ přitom umožnilo nabídnout třeba adaptivní tempomat nebo zlepšit odhlučnění, díky optimalizaci zvukové izolace.

Nárůst rozměrů přitom pomáhá také vnitřní prostornosti, stejně jako objemu zavazadelníku, který se mezigeneračně zvětšil o 60 litrů. Interiér přitom sází na moderní prvky. Multimediální systém využívá dotykovou obrazovkou s úctyhodnou úhlopříčkou 9“. Nechybí mu přitom funkce zrcadlení telefonů Android Auto a Apple CarPlay, za příplatek je tu i navigace využívající data z cloudu. Připlatit si je možné také za hudební systém JBL nebo třeba plátěnou stahovací střechu.

Jediný motor

V době premiéry se počítalo s jediným motorem, s osvědčeným zážehovým atmosférickým tříválcem 1.0 VVT-i o výkonu 53 kW. Párovat ho lze buď s pětistupňovým manuálem nebo nově dostupnou bezstupňovou převodovkou CVT.

Výrobu i nadále zajišťuje továrna v Kolíně-Ovčárách, která v roce 2021 přešla výhradně do vlastnictví Toyoty. Automobil je primárně určen pro evropské trhy, i přes nárůst rozměrů a proměnu v crossover se pořád prezentuje jako auto do města.

Toyota Aygo X: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3700 x 1740 x 1525 x 2430 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 231 litrů
  • Výroba: 2022- (Kolín, Česká republika)

3 thoughts on “Toyota Aygo X (2022-)

  1. Aygo je pohodové auto do města, přičemž spotřeba ve městě je 5,1 l. Kladně hodnotím, že je šikovně malé, dá se s ním parkovat takřka kdekoliv. Překvapuje mě, že má dobrý rejd volantu, na poměr ceny celkem pohodlný podvozek. Zlatavá barva zvenku je pěkná.
    Na druhou stranu mám pocit občas tvrdšího manuálního řazení, klakson není příliš hlasitý, při zavírání dveří je zvuk lehce laciný. Vzadu není příliš místa na nohy, ale co bychom od malého auta také očekávali…. Jinak můžu doporučit, líbí se i mému muži.

  2. Toyota Aygo X 1-0 VVT-i Executive (2022)

    Zájem evropských zákazníků o minivozy v posledních letech klesá, a tak někteří výrobci tento segment opouští. Moderní bezpečnostní i emisní normy vyžadují stále vyspělejší techniku, což tato auta neúměrně zdražuje, a to tak, že zájemci raději volí o segment větší modely, které už nejsou o tolik dražší. Toyota však miniautům nadále věří a přichází s novým Aygem X. Věřím přitom, že má šanci zaujmout.

    A to nejen tím, že Aygo X vsadilo na módní styl crossoveru. Zvolený styl s výraznými podběhy a drsňáckou tváří evokuje SUV, navíc má být praktický i v městské džungli. Vyšší posaz usnadňuje výhled ven, oplastování má lépe chránit při případných oděrkách.

    Vnitřek zase ukazuje, že i nejmenší vozy na trhu vyspěly. Použité materiály i jejich zpracování jsou na vysoké úrovni, rozhodně na stejné úrovni jako u o segment větších aut. Těm ostatně odpovídá také slušná výbava, už v základu je tu adaptivní tempomat a multimediální systém, vyšší verze mají klidně i ambientní osvětlení.

    Pravda, na některých prvcích je znát, že se v tomto segmentu pořád musí šetřit. Třeba to laciné bouchnutí dveřmi, odhalené plechy v kufru nebo viditelné panely karoserie v interiéru, konkrétně ty jsou ale za mě stylový detail.

    Za volantem se sedí pohodlně, právě poctivý volant je jeden z detailů připomínající větší auta. Daleko vpředu umístěné čelní sklo pomáhá vzdušnosti. Počítejte jen s omezenějším výhledem vzad kvůli tlustým C-sloupkům, výhled do stran zase omezují silné A-sloupky. Na zadních sedadlech je pak logicky málo místa před koleny, u miniaut to ostatně jinak být nemůže. Naopak zavazadelník plně postačuje.

    Motor je v nabídce jediný, v podobě tříválce 1.0 VVT-i (53 kW). Na jeho síle i naladění je znát, že je technikou primárně určenou do města. Síly má totiž hodně prakticky jen při pohybu ve městě. Mimo město už nijak zázračný krouťák je znát a musíte s ním pracovat, tedy často řadit. V dálničních stoupáních se neobejdete bez podřazení na čtyřku, někdy dokonce na trojku. Právě na řazení jsem si zezačátku trochu zvykal, kvůli chodu spojkového pedálu. Samotné řazení je ale příjemně tuhé a přesné.

    Ostatně jízda s Aygem X je pro řidiče více než příjemná. Velice mně totiž překvapil podvozek, navzdory 18″ kolům se mi nezdál uskákaný a i při jízdě ve městě si dokázal poradit s většími nerovnostmi. Zároveň je dostatečně jistý, a tak se Aygo X nebojí ani vyššího tempa, během něhož však musíte jeho tříválec opravdu ždímat. Dobrý rejd pak pomáhá s manévrovatelností i se snadností zaparkovat. Slabinou je tak jen šum větru kolem karoserie v dálniční rychlosti, stejně jako slyšitelný jadrný tón tříválce. Co byste ale chtěli od auta do města… Naopak spotřeba je skvělá, dlouhodobá se zastavila na hodnotě 4,6 l/100 km, i dálnici jsem jezdil za 5 l/100 km, stejně jako ve městě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *