Audi A3 8Y (2020-)

Audi A3 Sportback 30 TDI 2020

Audi A3 s interním označením 8Y je čtvrtá generace kompaktního modelu německého výrobce luxusních aut, která debutovala v roce 2020. Automobil byl představen ve formě pětidveřového hatchbacku a sedanu. Třídveřové provedení, stejně jako kabriolet se nové generace z důvodu nízkého odbytu už nedočkaly.

Design automobilu z pera týmu šéfdesignéra Audi Marka Lichteho využil soudobého designérského stylu značky, což znamenalo sázku na ostré hrany. Typická maska single frame dostala ostře řezaný šestiúhelníkový tvar, doplnily ji originálně tvarované světlomety. Hatchbacku se stejně jako u předchůdců říkalo A3 Sportback, zatímco sedan na českém trhu nese označení A3 Limuzína. Celkový tvar obou variant navazuje na předchůdce, sedan se však kvůli lepší aerodynamice dočkal vyšší zádě a velkého difusoru.

Hatchback je mimochodem 4.343 mm dlouhým autem, což je o 33 mm více než u předchůdce, rozvor 2.636 mm však zůstal zachován, přičemž je sdílen s osmou generací Volkswagenu Golf, postavené na shodných technických základech platformy MQB Evo. Sedan je pak dlouhý 4.495 mm, mezigeneračně se tak prodloužil o čtyři centimetry.

Vnitřek Audi A3 čtvrté generace sází na dva displeje. Už v základu je před řidičem digitální přístrojový štít s 10,25″ obrazovkou, kterou za příplatek může nahradit větší, s 12,3″. Ve středovém panelu je pak usazen displej infotainmentu, natočený k řidiči, s úhlopříčkou 10,1″.

Bohatá nabídka verzí

Použití inovované platformy MQB Evo pak znamenalo jednodušší zástavbu elektrifikovaných pohonů. Podvozek se pak liší svoji zadní nápravou podle výkonu motoru, základní verze mají jednoduchou vlečenou nápravu, provedení s agregátem o výkonu 110 kW (včetně) a výše sází na čtyřprvkové zavěšení. Objednat lze rovněž adaptivní tlumiče nebo sportovní podvozek, s tužšími pružinami a tlumiči, navíc snížený o 15 mm.

Do českého prodeje Audi A3 8Y vstoupilo se třemi jednotkami. Benzinové zastoupila přeplňovaná čtyřválcová patnáctistovka 35 TFSI (110 kW), zatímco turbodiesely dvoulitrové čtyřválce 30 TDI (85 kW) a 35 TDI (110 kW). Postupně se nabídka dále rozšiřovala. Sportovně laděné Audi S3 dostalo výraznější design a přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o maximálním výkonu 228 kW. Varianta 40 TFSI je zase plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 150 kW, jemuž pod kapotou pracuje 1.4 TSI (110 kW).

V roce 2021 pak debutovalo i vrcholné provedení Audi RS 3. To se dočkalo pětiválcového motoru 2.5 TFSI vyladěného na 228 kW, standardně spárovaného se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol. Ten využívá systém Torque Splitter s elektronicky řízenou vícelamelovou spojkou na příslušném hnacím hřídeli ke každému ze zadních kol, který pro optimálnější přenos síly nahrazuje klasický zadní diferenciál.

Facelift pro rok 2024

Pro rok 2024 se Audi A3 po vzoru dalších koncernových kompaktů dočkalo modernizace. Design se stal i díky přepracované masce progresivnější, novinkou je zajímavá možnost přepnutí grafiky denního svícení nebo záď inspirovaná ostrými verzemi S3 a RS 3. Nabídku pak doplnilo provedení A3 allstreet s o 15 mm zvýšeným podvozkem a oplastovanou karoserií, která vychází ze Sportbacku.

Facelift byl zpočátku nabídnut jen se dvěma motory, jako 35 TFSI, v podobě benzinové patnáctistovky se 110 kW, a dvoulitrového turbodieselu 35 TDI se shodným výkonem.

Později následovaly další jednotky, včetně plug-in hybridu. Ten debutoval na podzim 2024, s úctyhodným dojezdem 141 km v elektrickém režimu bez nutnosti dobít baterie! Derivát nazvaný 40 TFSe zvětšil svůj akumulátor z 13 na 19,7 kWh, pod kapotou pak pracuje benzinový čtyřválec o objemu 1,5 litru.

Audi A3: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4343 x 1816 x 1449 x 2636 mm (A3 Sportback), 4495 x 1816 x 1425 x 2636 mm (A3 Limuzína)
  • Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (A3 Sportback), 425 litrů (A3 Limuzína)
  • Výroba: 2020- (Sportback: Ingolstadt, Německo; Limuzína: Gyor, Maďarsko)

Ohodnoťte Audi A3 i vy, v komentářích pod článkem

2 thoughts on “Audi A3 8Y (2020-)

  1. + Luxusní interiér, perfektní zpracování, skvělý posaz za volantem, slušný vnitřní prostor, přehledný multimediální systém, na poměry hatchbacků slušný zavazadelník, parádně odhlučněný motor, přesné manuální řazení, výtečně pracující podvozek
    – Podivný vzhled, vysoká pořizovací cena

  2. Audi A3 se i ve čtvrté generaci dočkalo sportovního derivátu S3, který se stal opravdu skvělým hot hatchem. Je to příkladný univerzál, který s přehledem zvládá každodenní „pracovní“ úkoly i víkendovou „pohodu“. Při běžné jízdě je navzdory tužšímu podvozku dostatečně komfortní, nijak nevybízí k ostré jízdě a neruší hlučným motorem. S3 však stačí přepnout do sportovního režimu a rázem je z něj střela. Vytočte motor do vyšší otáček a s nadšením a neskutečným zátahem se žene vpřed, a to i ve vysokých rychlostech, ještě ve 220 km/h má dostatek síly k další akceleraci. Podvozek je pak naprosto jistý, díky pohonu všech kol zvládá průjezdy oblouky v opravdu neuvěřitelných rychlostech, až si jeden říká, jestli to vlastně není nuda. S tím však souvisí jediná drobná kaňka, nekomunikativní řízení, které moc neinformuje o dění pod koly. Standardně automatická převodovka ale řadí hladce a rychle, rychle reaguje na manuální řazení páčkami pod volantem, bohužel i v manuálním režimu si přeřadí sama. Interiér pak nadchne zpracování i použitými materiály, v tomto směru jde o typickou Audinu. Příkladné je také ovládání, když infotainment zachovává také klasická oddělená tlačítka. Vnitřní prostor je ale spíše průměrný, takový SEAT Leon díky delšímu rozvoru poskytne více místa na zadních sedadlech. Nijak velký není ani kufr.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *