Škoda Yeti (2009-2017)

Škoda Yeti (auto s interním označením 5L) je kompaktní SUV mladoboleslavské automobilky vyráběné mezi lety 2009 a 2017. Tehdy šlo o první sériové SUV značky. Nepřímo nahrazeno bylo modelem Karoq, vyráběným od roku 2017. Velikostně Yetimu ale spíše odpovídal pozdější městský crossover Kamiq, vyráběný pro Evropu od roku 2019. V době premiéry získal Yeti v roce 2009 titul rodinné auto roku renomovaného magazínu Top Gear. V Česku pak získal titul Auto roku 2010.

Automobil se světu poprvé představil na ženevském autosalonu v roce 2009, design nicméně navazoval na dřívější stejnojmenné koncepty prezentované v roce 2005. Ty vznikaly pod vedením tehdejšího šéfdesignéra značky Thomase Ingenlatha a způsobily mezi veřejností ohromný zájem, který Škodu povzbudil takové auto nabídnout. Dnes tak populární kategorie SUV se tehdy teprve začala rozvíjet, a tak byl Yeti pro Škodu nejistým krokem.

Design se podobal stylu Roomsteru, MPV uvedeného v roce 2006. Yeti však vsadilo na originální rozdělené světlomety s kulatými mlhovkami a naopak na hranatou linii bočního prosklení. Hranaté podběhy pak byl zase motiv, který setrval také u pozdějších SUV značky.

Uvnitř se sedělo výše pro lepší rozhled. Zadní sedadla byla navíc ještě o dalších 20 mm výše než ta přední, pro tzv. kino efekt. Nadto mohla využít řešení VarioFlex z Roomsteru. Šlo o tři oddělená sedadla, která šlo jednotlivě sklopit nebo vyjmout, případně ta vnější posouvat v podélném směru a při vyjmutí toho prostředního i ve směru příčném.

Výhradně čtyřválce

Technický základ poskytla koncernová platforma A5 (známá též jako PQ35), kterou vůz sdílel s Octavií druhé generace. S tou byla sdílena přední náprava typu McPherson, zatímco zadní víceprková náprava byla upravena, s o 30 mm širším rozchodem. Ke snížení přenosu kmitů pomohlo zavěšení zadní nápravy na pomocném rámu, který je s karoserií spojen prostřednictvím čtyř pružných ložisek tlumících přenos vibrací a hluku. Pohon předních kol doplnila i možnost pohonu všech kol, se systémem Haldex čtvrté generace. Elektronicky řízená spojka uměla v případě potřeby přenést až 90 % výkonu na zadní nápravu.

Do prodeje vůz vstoupil pouze s dvěma motory, zážehovým čtyřválcem 1.8 TSI (118 kW) a turbodieselem 2.0 TDI (103 kW). Nabídka se ale rychle rozšiřovala. Postupně tak dorazil tehdy nový čtyřválec 1.2 TSI (77 kW) a také další výkonové verze 2.0 TDI (81 kW a 125 kW).

V průběhu let se rozšiřovala i samotná nabídka. V roce 2011 byla nabídnuta dvoubarevná karoserie, o rok později zase dorazila luxusní varianta Yeti Laurin & Klement.

Výrazný facelift

Modernizace se Yeti dočkal pro modelový rok 2014. Zásadně změnila jeho příď, když originální rozdělené světlomety s kulatými mlhovkami nahradily konvenční, hranatější, v jednom celku. Opticky se tak vůz přiblížil třeba tehdejší Octavii. Nabídka se pak rozdělila na dva základní deriváty, „městský“ s lakovanými prvky karoserie a „Outdoor“ s odlišným nárazníkem a odhalenými plastovými prvky, který rozvíjel terénní charakter auta. Uvnitř se zase změnil volant a nabídka dekorů.

Technickou změnou pak byla zástavba spojky Haldex páté generace u vozů s pohonem všech kol, zatímco nabídku motorů rozšířilo 1.8 TSI (112 kW) a další nové kombinace motorů a převodovek, respektive pohonů všech kol.

Další roky znamenaly už jen lehké úpravy. V roce 2014 tak přišla sportovně stylizovaný varianta Monte Carlo. O rok později se pak Škoda Yeti dočkala motorů splňujících emisní normu Euro 6. Z nabídky tenkrát vypadly vrcholné čtyřválce 1.8 TSI (ve verzích se 112 kW, respektive 118 kW) a 2.0 TDI (125 kW). Tehdejší česká nabídka tudíž čítala základní 1.2 TSI (posílená na 81 kW) a 1.4 TSI (92 kW a 110 kW), zatímco turbodiesely zastoupil 2.0 TDI ve variantách s 81 kW a nově 110 kW.

Škoda Yeti se pro Evropu primárně vyráběla v Kvasinách, zároveň však vůz vznikal třeba také v ruském Nižném Novgorodu, v továrně GAZ. Lokální montáž pak probíhala také třeba na Ukrajině, v Kazachstánu nebo Indii. V Číně se pak vyráběla svébytná varianta s o 60 mm prodlouženým rozvorem a rezervním kolem na zádi, ve stylu offroadů.

Škoda Yeti: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4223 x 1793 x 1691 x 2578 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 416 litrů
  • Výroba: 2009-2017 (Kvasiny, Česká republika; Nižnij Novgorod, Rusko)

Ohodnoťte Škodu Yeti i vy, v komentářích pod článkem:

Škoda Yeti

4.05

Design

4.3/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

2 komentáře: „Škoda Yeti (2009-2017)

  • 20 prosince, 2020 (12:25)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Škoda Yeti byla ve své době nejžádanější SUV na českém trhu, a tak je dnes logicky i častým vozem v nabídce tuzemských autobazarů. I dnes díky svým tvarům působí originálně, zvlášť před faceliftem, kdy měl usměvavou tvář s rozdělenými světlomety. Oproti většímu Karoqu, který jej ve výrobě přímo nahradil však počítejte s menší kabinou i malým zavazadelníkem. Navíc se nesedí uvnitř tolik pohodlně. Plusem je však skvělý výhled a snadná orientace v prostoru díky pravidelným tvarům karoserie. Stejně tak pochvalu zaslouží zadní sedačky VarioFlex, které lze v případě potřeby z auta vyjmout. Z hlediska motorů je výhodně vybírat mezi 1.2 TSI a 1.4 TSI u novějších kusů (po roce 2015), respektive volit 2.0 TDI u starších kusů (do 2015). U starších 1.2 TSI a 1.4 TSI se objevovaly problémy s rozvody, které se později řešily rozsáhlou konstrukční úpravou, kterou lze za nějakých 10.000,- aplikovat i na starší kousky. Pořád ale motoru nesedí jízda na krátké vzdálenosti, kdy může ředit olej benzinem. U novějšího 2.0 TDI splňujícím normu Euro 6 je pak už nutné počítat se vstřikováním kapaliny Adblue. Nádrž na ní je však malá, navíc nešťastně přístupná ze zavazadelníku. Motorem, kterému byste se pak měli vyhnout je obecně 1.8 TSI. Tichý a pružný motor trápí vysoká spotřeba paliva, navíc mu může hrozit i vysoká spotřeba oleje, když se mu zapečou pístní kroužky. Přestože stávající majitelé už tento problém patrně řešili, otázkou jak kvalitně, což si může vyžádat vysoké náklady. Problémem Yetiho se po letech stává také rez. kvůli tvarům karoserie se od kol na dveře dostávají kamínky, které postupně ničí lak, což následně vede ke korozi. V krajním případě se to musí řešit výměnou všech dveří. Při prohlídce vozu tak rozhodne dveře zkontrolujte.

    Reagovat
  • 11 ledna, 2022 (09:46)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Praktičnost nezáleží na výbavě, ta je vždy výborná. Páté dveře jsou opravdu ohromné a pokud vyjedete někam do přírody, můžete pod nimi i posedět na židličce a chránit se před deštěm. Kufr v základním nastavení není největší, je však možné posunout, sklopit, nebo dokonce vyndat zadní sedačky. A to i jednotlivě. Pokud tedy jedete ve třech a převážíte kola, není to žádný problém. Všichni si pohodlně sednou a kola se vejdou dovnitř a nemusí zvyšovat spotřebu na střeše.

    Když jsem u toho pohodlného sezení… vzadu se sedí super. Je to díky krabicovému tvaru celého auta, takže nad hlavou je místa opravdu plno. Ale nejen tam, je ho dost i před nohami.

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-skoda-yeti-1-2-tsi-2015-video/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.