Ceny malých aut rostou, dražší vozy však zlevňují

Cena automobilů je věčně diskutovaným tématem. Obecně se v posledních letech zdá, že ceny rostou vzhůru. Aktuální cenový index EY společnosti Ernst & Young však naznačuje, že situace není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá.

Z cenového indexu EY totiž vyplývá, že ve třetím čtvrtletí tohoto roku průměrné ceny vozidel oproti polovině roku naopak klesly o 1,2 %. Klesají totiž ceny vrcholných výbav, a to o 2,3 %. Na druhou stranu ceny základních výbav rostou, a to o 0,6 % ve sledovaném období.

„Ceny vozidel obecně klesly o 1,2 procenta primárně z důvodu aktuální situace na trhu. Zdražování základních modelů automobilů je patrně spojené s jejich povinností plnit zákonné požadavky, jejichž minimální úroveň je neustále navyšována. To se projevuje prakticky v každém případě představení nové generace či alespoň modernizace modelů. Naopak cenový pokles u vrcholných výbav je pravděpodobně dán jejich užší nabídkou. Jistý vliv u importovaných modelů určitě může mít aktuální kurz koruny vůči euru, neboť koruna ve sledovaném období oslabovala. Je však pravděpodobné, že to se do cen teprve promítne. Na druhou stranu, v současné době koruna však opět posiluje,“ vysvětluje zjištěný trend Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Zdražily Yaris, i20 i Golf

Zdražování se přitom dotýká zejména benzinových i naftových aut menších segmentů. Největší změna se dotkla segmentu malých vozů (B). Ty zdražily v nejvyšší výbavě o 3,4 %. Nárůst cen se týká vozů s hybridním pohonem (+9,4 %) a benzínových aut (+4,8 %). Vývoj cen naftových provedení nelze
komentovat, neboť se týká velmi úzkého – a čím dál užšího – spektra vozidel. Mezigeneračně došlo k navýšení ceny u Hyundai i20 a Toyoty Yaris. Dráž lze rovněž pořídit nejdostupnější Peugeot 208.

V segmentu nižší střední třídy (C) převažuje snižování cen zejména v horních cenových patrech nabídky. Celkové průměrné ceny se snížily o −3,3 %, to odpovídá 18.000 Kč. Zlevnily vozy v nejvyšší výbavě, a to o −6 % (cca 41.000 Kč). Nejvíce se propadly ceny naftových vozů (−19,5 %, tedy 137.000 Kč) a benzínových motorů (−3,5 %). Propad cen naftových motorizací je převážně způsoben generační obměnou vozidel koncernu VW Group (Škoda Octavia, VW Golf, SEAT Leon, Audi A3), neboť ne ve všech případech byla do nové nabídky už zařazena vrcholná naftová varianta. V nejnižší výbavě vozy lehce zdražily (+1,2 %). Nejvýrazněji se zvýšila cena naftových motorů (+3,1 %) a hybridů (+2,3 %). Základní výbava v tomto čtvrtletí vzrostla u Ford Focus, Renault Mégane, Toyoty Corolla a VW Golf.

V segmentu SUV nejvíce zlevnily benzínové varianty (−0,4 % základní, −2,7 % vrcholné), zlevnila i základní hybridní provedení (−7,1 %). Naopak hybridní SUV v nejvyšší výbavě zdražila o 2,2 % (cca 19.000 Kč). Naftová SUV lehce zdražila ve svém základu (+0,4 %, tedy 3.400 Kč), zlevnila však svá nejvyšší provedení (−1,2 %, změna o 13.300 Kč). Nejvýraznějších změn v rámci tohoto segmentu se dočkal Ford Kuga, který v nejdostupnější základní variantě zlevnil o 30.000 Kč a v nejvyšší výbavě naopak zdražil o téměř 80 tisíc Kč.

„Při pohledu do ceníků však nelze vypíchnout jednotlivé modely, trend mírného snížení cen je pozorovatelný napříč značkami,“ dodává Knap.

EY cenový index mapuje vývoj cen osobních automobilů na českém trhu od počátku roku 2018 a čtvrtletně reflektuje cenové odchylky v dlouhodobém horizontu. Sleduje spodní cenové hladiny (u nejlevnějších variant jednotlivých modelů) i vrcholy nabídek (nejdražší varianty jednotlivých modelů). EY analyzuje také další parametry nabídky vybraných vozidel např. z pohledu motorizací, výbavových stupňů a jejich vzájemné komplexity. Nově jsou více sledovány a detailněji analyzovány i modely poháněné alternativními pohony. Portfolio sledovaných modelů bylo rozšířeno na 55 modelů (z původních 42) napříč segmenty trhu na základě statistik nejprodávanějších aut z předchozích let.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.