Audi usilovně pracuje na nové generaci svých automobilů. Do roku 2025 hodlá představit hned 20 novinek. Ty přitom čeká zásadní změna, Audi totiž hodlá novým způsobem odlišit elektrické vozy od těch se spalovacími motory. Výsledkem bude i to, že nástupce dnešní A4 ponese označení Audi A5. Novinka se odhalí co nevidět, jak naznačuje upoutávka nové A5 Avant.
Sudá čísla pro elektrovozy
Nová logika pojmenování vozů Audi počítá s tím, že sudá čísla ponesou elektromobily, zatímco lichá vozy se spalovacím motorem. Nová A4 tak sice přijde, bude to ale elektromobil, zatímco přímý nástupce dnešní A4 B9 bude nově Audi A5 (interně B10). Podobně přímý nástupce A6 bude nově A7, zatímco řadu SUV nedávno rozšířilo zcela nové elektroauto Q6.
Možná i proto na nové Audi A5 čekáme takovou dobu. O příchodu generace B10 se mluví už od roku 2019, kdy měla tehdy nová členka představenstva Audi, zodpovědná za prodeje a marketing, Hildegard Wortmannová, rozhodnout o setrvání „prémiové“ platformy MLB evo, a to údajně hned první den po svém nástupu do funkce. Do té doby se totiž spekulovalo o tom, zda nástupce A4 B9 spíše nevyužije levnější platformu MQB s motorem vpředu napříč, známou z mainstreamových modelů nejen střední třídy. Wortmannová ale rozhodla o zachování „prémiové“ platformy MLB evo s motorem podélně. Ta je sice dražší, A5 si ale díky tomu zachová jedinečné vlastnosti. K rozhodnutí měly údajně přispět také designérské návrhy, s MQB by auto proporčně prý až příliš připomínalo menší A3 sedan, který tuto architekturu užívá už dnes. S motorem napříč by její příď byla až příliš krátká, zatímco se zachováním motoru podélně se může opticky přiblížit větší A6 (v budoucnu A7).
Většímu modelu má být nová A5 charakterově hodně blízko, aby si lépe poradila s konkurencí v podobě BMW řady 3 (G20) a v roce 2021 uvedeného Mercedesu třídy C (W206). I proto očekávejme tu nejmodernější techniku v tomto těsném souboji.
Očekávejme tak pokročilé jízdní asistenty nebo pokročilou digitalizaci. Nové A5 by mohlo být schopné komunikovat s tzv. inteligentní infrastrukturou, komunikovat s jinými vozidly o hrozícím nebezpečí nebo třeba na dálku zaplatit parkovné. Takové systémy se ale zatím rozvíjejí jen pomalu, a tak budou fungovat jen někde.
A4 jako elektromobil
Co se týče elektrického derivátu, Audi A4, už dříve vyšlo najevo, že by toto provedení mělo využít nově vyvinutou platformu PPE, na níž Audi pracuje ve spolupráci s Porsche. PPE má být jakousi alternativou k MLB evo, využívanou primárně vozy s konvenčním pohonem. Přizpůsobena je čistě elektrickému pohonu, a tak zjednodušeně řečeno je větší verzí již známé architektury MEB. Jelikož je ale určena pro větší (a dražší automobily) umožňuje třeba zástavbu vzduchového odpružení s adaptivními tlumiči nebo využívá 800V systém pro rychlejší nabíjení. Audi již potvrdilo, že PPE bude využívat u modelů střední třídy, vyšší střední třídy a v luxusní třídě, stejně jako pro větší SUV.
Elektrické Audi A4 přitom dostane pozměněný design. Lišit se bude nejen zaslepenou maskou, ale také několika detaily zlepšujícími jeho aerodynamiku. Dokonce se hovoří o tom, že to nebude ani sedan, ale fastback, díky výklopné zádi. Na trh má dorazit v roce 2024, přičemž i v případě elektromobilu se počítá s pohonem všech kol, stejně jako se sportovním derivátem, s logy RS.
Šestiválec zůstane
I v případě spalovacích motorů se očekává rozsáhlá elektrifikace, a tak se podle všeho standardem nového Audi A5 stane mildhybridní pohon. Jestliže se pak současný konkurenční Mercedes C zcela zbavil šestiválců, u budoucího Audi A5 k něčemu takovému nedojde. Vidlicový šestiválec v nabídce zůstane, není však vyloučeno, že jen pro vrcholné provedení Audi RS 5. Už Audi S5 by se tak mohlo stát výkonným plug-in hybridem. Německý Auto Bild pak spekuluje také o konci vznětového šestiválce 3.0 TDI, zatímco britský Autocar hovoří o definitivním konci manuální převodovky a sázce výhradně na sedmistupňové dvouspojky nebo osmistupňové měničové automaty.
Většina nabídky tak zahrne čtyřválcové motory. Na straně těch benzinových by to měla být třeba nová generace 2.0 TFSI, která díky pomoci elektromotoru poskytne mildhybridní pohonné ústrojí. Takové řešení by mohlo být užito také v případě dieselového 2.0 TDI.
A co design?
Naopak design zůstává velkou neznámou. Není však vyloučeno, že využije motivů z dříve představeného konceptu Audi A6 e-tron. Ten sice primárně evokuje další budoucnost velkého modelu A6, jeho tvary by se ale mohla inspirovat také právě nová A5. První snímky prototypů pak naznačují nízkou příď s úzkými světlomety, první upoutávka pak nízká, sportovně střižená koncová světla. Z hlediska rozměrů britský Autocar hovoří o prodloužení délky na 4.772 mm.
Vedle sedanu se pak samozřejmě opět počítá také s kombíkem A5 Avant, stejně jako se zvýšeným derivátem, nově nesoucím jméno A5 allroad. Naopak neznámá zůstává další budoucnost přímých nástupců dnešní A5, tedy fastbacku, kupé a kabrioletu. Není vyloučeno, že tyto deriváty skončí bez přímé náhrady.
Uvidíme, jak to dopadne. Zatím totiž přesně nevíme, kdy se nového Audi A5 generace B10 dočkáme na trhu. Mluvilo se o příchodu v roce 2022, kdy to měla být ještě A4, k tomu však nedošlo. Premiéra se odehraje už tento měsíc, 16. července, na trh však auto možná dorazí až v roce 2025.