Audi R8 4S (2015-)

Audi R8 s interním označením Typ 4S je druhá generace takto označeného supersportu německé značky, která se představila v roce 2015. Tehdy nahradila první generaci Audi R8, s interním označením Typ 42. Vůz s motorem uprostřed opět použil shodnou techniku jako superauto značky Lamborghini, tentokrát jde o bratra modelu Huracán. Jako první debutovalo kupé, v roce 2016 následovalo otevřené R8 Spyder.

Evoluce tvarů

Jestliže Huracán se od předchozího Gallarda stylisticky významně odlišil, R8 prošlo vlastně jen mezigenerační evolucí. Základní charakter vozu je shodný jako u předchůdce, zůstaly i boční panely (tzv. sideblades), celkové rysy se však zostřily. Silnější provedení R8 plus se pak odlišilo nejen vyladěným desetiválcem, ale i některými stylistickými úpravami. R8 Spyder se pak primárně lišilo plátěnou stahovací střechou, která se za záda posádky umí schovat za 20 sekund, a to při rychlosti až 50 km/h. Zadní okénko přitom při jízdě s otevřenou střechou slouží jako větrolam. Standardem se staly diodové světlomety s 37 diodami na každé straně. Za příplatek byla dostupná laserová dálková světla. Zásadně se nezměnily ani rozměry, Audi R8 generace 4S je dlouhé 4.426 mm. Karoserie se však rozšířila o 40 mm na 1.940 mm.

Základní tvar si zachoval také výhradně dvoumístný interiér. Prostor pro řidiče obklopuje výrazný oblouk ve stylu závodních aut, nazývaný Audi monoposto. Novinkou se však stal digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“ a rozlišením 1440 x 540 pixelů. Převzal i funkci obrazovky multimediálního systému, který v R8 druhé generace chybí, podobně jako v soudobém sporťáku TT (FV/8S). Zajímavostí je pak v případě kupé dvojice zavazadelníků. Ten vpředu má 112 litrů, za sedadla pak lze umístit dalších 226 litrů bagáže.

Lehká konstrukce

Základem vozu je platforma Audi Space Frame (ASF), oproti předchůdci v mnohém vylepšená. Je až o 50 kg lehčí a až o 40 % tužší, a to díky spojení hliníku a karbonem vyztužených plastů (CFRP). Přední a zadní část je kompletně vyrobena z hliníkových odlitků, profilů a plechů. Z hliníku jsou též vnější panely karoserie, a to včetně dveří a vík. Naopak zadní stěna, středový tunel a třídílné střešní sloupky B jsou z karbonem vyztužených plastů.

Podvozek vozu tvoří vpředu i vzadu lichoběžníková ramena. Systém pohonu všech kol je nově vyvinutý. Je aktivně chlazený kapalinou, viskózní spojku na přední nápravě nahradila elektrohydraulická lamelová spojka. Při běžné jízdě je síla motoru posílána pouze na zadní kola, v případě potřeby je však možné ji všechnu poslat na přední nápravu. Pořídit lze i zadní mechanický samosvorný diferenciál.

Výhradně V10 nebo dvojice elektromotorů

Zatímco předchůdce byl dostupný také s vidlicovým osmiválcem 4.2 FSI, druhá generace debutovala výhradně s atmosférickým vidlicovým desetiválcem 5.2 FSI. Hliníkový motor s přímým i nepřímým vstřikováním a vypínáním válců při nízké zátěži pro snížení spotřeby byl dostupný ve dvou výkonových verzích, s 397 kW a 449 kW. Tentokrát už byla k dispozici výhradně sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic, uložená za motorem. Šestistupňový manuál už kvůli nízkému zájmu o něj nabídnut nebyl. V době premiéry pak byl standardem rovněž pohon všech kol. R8 Spyder se zpočátku dočkala jen slabší varianty s 397 kW, R8 Spyder Plus se 449 kW dorazilo v roce 2017.

Novinkou v nabídce se stala rovněž elektrická verze Audi R8 e-tron. Ta nakonec ale vznikla jen v omezeném počtu zhruba 100 kusů, dostupná byla jen pro kupé. Využila dva elektromotory o celkovém výkonu 340 kW (každý měl 170 kW a byl umístěn u nápravy), které čerpaly energii z baterií o kapacitě 92 kWh. Cílem této verze bylo hlavně otestovat techniku pro další chytané elektromodely. Naopak spekulovaný slabší spalovací motor (šestiválec nebo dokonce pětiválec) nakonec nedorazil.

Příchod zadokolky a modernizace

V roce 2017 debutovalo Audi R8 V10 RWS, což byla očekávaná verze s pohonem jen zadní nápravy, stejné provedení totiž tehdy dostalo také odvozené Lamborghini Huracán. Auto debutovalo jako limitovaná edice, s produkcí naplánovanou na 999 kusů. Absence pohonu všech kol přitom uspořila 50 kg u kupé, respektive 40 kg u Spyderu. Motorem v útrobách byla slabší verze desetiválce s 397 kW.

Na konci roku 2018 pak Audi R8 4S prošlo modernizací. Ze stylistického hlediska vsadila na ještě agresivnější vizáž. Vůz se dočkal nové masky nebo dramatičtěji tvarovaného nárazníku, který měl karoserii dále opticky rozšířit. Hranaté koncovky výfuku pak nahradily oválné. Naopak uvnitř byly změny ryze symbolické, hlavně v podobě jiných barevných kombinací.

V nabídce nadále zůstal atmosférický vidlicový desetiválec 5.2 FSI. Základní provedení si však polepšilo na 417 kW, posílené, přejmenované na Audi R8 Performance nově poskytlo 456 kW.

Rok po faceliftu se pak stala nově součástí stálé nabídky i varianta s pohonem jen zadní nápravy. Nově byla nazvaná Audi R8 V10 RWD a stejně jako dříve limitované provedení RWS byla dostupná v obou karosářských verzích, s desetiválcem o výkonu 397 kW v útrobách. Tentokrát byla v případě kupé dokonce o 65 kg lehčí než výchozí model, rozdílem byla i omezená výbava.

V roce 2021 debutovalo provedení Audi R8 V10 RWD performance. Posílilo na 419 kW a stalo se nejen náhradou za dosavadní R8 V10 RWD, ale také za základní provedení s pohonem všech kol a výkonem 417 kW.

Audi R8 (4S): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4426 x 1940 x 1236 x 2650 mm (R8), 4426 x 1940 x 1242 x 2650 mm (R8 Spyder)
  • Objem zavazadlového prostoru: 112 litrů + 226 litrů (R8)
  • Výroba: 2015- (Böllinger Höfe, Německo)

Ohodnoťte Audi R8 (4S) i vy, v komentářích pod článkem

Audi R8 (4S)

4.4

Design

4.0/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

5.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.5/5

Jeden myslel na “Audi R8 4S (2015-)

  • 23 prosince, 2021 (17:20)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    + V10 s fenomenálním zvukem a okamžitými reakcemi na plyn, výtečná zpětná vazba řízení, extrémně tuhá karoserie, na poměry superauta dostatečně komfortní podvozek pro běžné užití i slušný výhled, solidní spotřeba, solidní prostor pro zavazadla, hezky vypadající interiér
    – Přece jen nudný vzhled, s pohonem všech kol až nudně účinné jízdní vlastnosti, hluk od podběhů, průměrný vnitřní prostor, chybějící obrazovka infotainmentu na středovém panelu znesnadňuje ovládání, nepříliš hladké fungování systému vypínání válců

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.