Alpina už zhruba 60 let spolupracuje s automobilkou BMW, když je dvorním úpravcem jejích automobilů. Přestože vozy Alpiny přímo vycházejí z BMW a částečně vznikají v jeho továrnách, firma z Buchloe funguje jako samostatná automobilka. Nově se však stane přímo součástí BMW.
Stávající smlouva o spolupráci vyprší na konci roku 2025, a tak obě strany řešily svoji další budoucnost. Výsledkem je nakonec dohoda, že se Alpina zcela začlení pod křídla BMW.
Podrobnosti nové formy kooperace budou teprve odhaleny. Samo BMW však zdůrazňuje, že tento krok zajistí ještě větší diverzitu v jeho portfoliu. I to naznačuje, že by se vozy Alpiny mohly objevovat v showroomech BMW. Dnes je nabízejí pouze vybraní prodejci mnichovské značky. Alpina zase vysvětluje, že jí tento krok zajistí dlouhodobou budoucnost. Náklady na vývoj nových aut se totiž rozloží v rámci mnichovské automobilky.
Reakce na budoucí výzvy
„Automobilový průmysl se nachází uprostřed rozsáhlé transformace směrem k udržitelné mobilitě. Z tohoto důvodu je třeba pravidelně přehodnocovat stávající obchodní modely. Již více než padesát let firma z Buchloe ukazuje, jak díky pečlivému přístupu k detailům poskytovat prvotřídní kvalitu. Stejnou vášní pro stavbu automobilů se řídí i BMW Group. Proto se nyní pouštíme do nové kapitoly našeho dlouholetého partnerství. Získání práv na ochrannou známku nám umožní utvářet dlouhodobý směr vývoje této tradicí opředené značky. Jsme rádi, že můžeme značku Alpina přivítat v rodině BMW,“ říká Pieter Nota, člen představenstva odpovědný za zákazníky, značky a prodej.
„Včas jsme rozpoznali výzvy, kterým čelí automobilový průmysl, a nyní nastavujeme správný směr pro společnost Alpina a pro naši rodinnou firmu Bovensiepen. Tímto začíná nová kapitola,“ doplňuje Andreas Bovensiepen, spoluředitel společnosti Alpina Burkard Bovensiepen.
Finanční podrobnosti o transakci zatím oznámeny nebyly. BMW však přiznalo, že začlenění Alpiny pod křídla mnichovské automobilky bude mít vliv na zaměstnance v Buchloe. Tam pracuje asi 300 osob, přičemž dotčeným zaměstnancům má být do roku 2025 nalezena jiná práce v rámci BMW nebo u některé z dodavatelských firem. I to naznačuje změnu ve formě výroby. Jestliže dnes vozy Alpiny vznikají na linkách BMW, odkud jsou následně převezeny do Buchloe, kde jsou upraveny do výsledné podoby, nově by celý proces mohl probíhat přímo v rámci závodů BMW.
Od dílů k celým autům
Historie Alpiny se datuje do šedesátých let, kdy Burkard Bovensiepen začal nabízet karburátory pro vozy BMW. Ty natolik zaujaly i v Mnichově, že v roce 1964 dostaly tovární záruku. Postupně se tak Alpina zaměřila i na další díly, až postupně nabídla i úpravu celých aut. První přišlo v roce 1978. Oficiálně byla společnost Alpina Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG, německý výrobce automobilů se sídlem v Buchloe v bavorském okrese Ostallgäu, oficiálně založena 1. ledna 1965. Ve svých počátcích se přitom společnost zabývala i psacími stroji. Dnes obvykle platí, že vozy Alpiny nabízejí výkon jako BMW řady M, avšak zabalený do výrazně luxusnější podoby a s komfortnějším naladěním.