Novinky

Rolls-Royce pracuje na elektromobilu. Říká mu Spectre a dorazí v roce 2023

Rolls-Royce je další z řady automobilek, které počítají s elektrickou budoucností svých vozů. Výrobce luxusních automobilů oznámil, že všechny automobily Rolls-Royce budou do roku 2030 čistě elektrické. Přípravy prvního elektrického modelu značky jsou přitom už v plném proudu. Automobil nazvaný Rolls-Royce Spectre dorazí na trh ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023.

„V posledním desetiletí jsem byl opakované tázán, kdy se Rolls-Royce stane elektrickým a kdy nabídne první elektromobil. Odpovídal jsem jednoznačným slibem, Rolls-Royce bude od tohoto desetiletí fungovat na elektřinu. Dnes své slovo dodržuji,“ prohlásil při oznámení elektrické budoucnosti Rolls-Roycu generální ředitel značky Torsten Müller-Ötvös.

Ten připomněl, že elektrický pohon je pro výrobce luxusních vozů logickou volbou, pro svoji tichou práci i vysokou sílu. Ostatně s myšlenkou elektrického pohonu kdysi koketovali už oba zakladatelé firmy. Henry Royce se zabýval dynamy nebo elektromotory pro jeřáby, Charles Rolls dokonce postavil elektřinou poháněný prototyp. Elektropohon se Rollsovi líbil díky tichosti a minimálním vibracím, konstruktér si však byl vědom, že v tehdejší době nemá šanci na rozvoj, kvůli potřebě nabíjecích stanic. To se však v dnešní době už změnilo.

Právě Rolls-Royce je přitom dobrým příkladem, jak se přístup k elektromobilům v posledních letech změnil. V roce 2011 vznikl na bázi tehdejší Phantomu elektřinou poháněný prototyp, tehdejší klientela ho ale zamítla, kvůli složitostem s nabíjením. Dnes se naopak zákazníci po elektrickém Rollsu ptají, elektropohon je v určitých kruzích žádaný, navíc díky expandující síti rychlonabíječek už nabíjení není takový problém.

Náročné testování

A jelikož Rolls-Royce svým zákazníkům pečlivě naslouchá, je nasnadě, že se elektromobilům nemůže vyhnout. První už začíná testovat, přičemž jízdní zkoušky budou opravdu pečlivé. Na prototypy čeká celkem 2,5 milionu testovacích kilometrů. Tolik by přitom průměrný Rolls-Royce najezdil až za 400 let.

„Tato zásadní změna v naší technologii hnacího ústrojí vyžaduje, abychom zpochybnili každý jednotlivý aspekt produktu, než jej nabídneme nejnáročnějším a nejnáročnějším jednotlivcům na světě, našim klientům Rolls-Roycu. Budeme cestovat do všech čtyř koutů světa, abychom posunuli tento nový motorový vůz na limit,“ tvrdí Müller-Ötvös s tím, že půjde o zatím nejnáročnější jízdní testy, kterých se kdy model Rolls-Roycu účastnil. Automobilka chce totiž do detailu vyzkoušet nový pohon tak, aby splnil veškerá očekávání a požadavky náročné klientely.

Známý základ, nové jméno

Rolls-Royce přitom již potvrdil, že první elektromobil ponese jméno Spectre. Název užitý pro jednu z bondovek znamená v angličtině přízrak. „Tento název se dokonale shoduje s mimořádným Rolls-Roycem, který dnes oznamujeme,“ vysvětluje šéf britské automobilky použití zcela nového označení.

I přes nový druh pohonu však Rolls-Royce počítá se zachováním známé architektury. Hliníková platforma uvedená v roce 2017 v aktuálním Phantomu a následně použitá v SUV Cullinan i modelu Ghost byla dopředu přizpůsobena také alternativním druhům pohonu, a tak může být použita i pro elektromobil. Rolls-Royce se díky tomu nemusí vázat na techniku mateřského BMW, které má s elektrickým pohonem přece jen více zkušeností. Díky své architektuře pak značka lépe splní očekávání svých zákazníků. Zároveň však není vyloučeno, že elektromotory nebo baterie od BMW pocházet budou.

Blíže o chystaném modelu Spectre automobilka neodhalila. Zveřejněné snímky maskovaného prototypu ale naznačují, že Rolls-Royce Spectre by mohl být nástupcem kupé Wraith. Podle všeho jde totiž rovněž o dvoudveřový automobil. Jestli tomu tak skutečně bude, se nechme překvapit. Každopádně do roku 2030 na elektrický pohon ze současných dvanáctiválců přezbrojí i nástupci Phantomu, Cullinanu a Ghostu. Do konce desetiletí chce přitom na elektropohon přezbrojit i konkurenční Bentley.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *