MotorsportHistorie

Buggyra uzavírá historickou kapitolu. Připomeňte si její historii v evropském truck racingu

Když se řekne závodní tým Buggyra, leckoho jako první napadne její účast na Rallye Dakar. jenže její skalní fanoušci dobře vědí, že Buggyra kdysi začínala jako tým v evropském okruhovém šampionátu závodních tahačů, přičemž právě s touto sérií byla spjata největší část existence stáje, v níž Buggyra zažila i největší úspěchy. Tato kapitola se ale nyní uzavírá. Buggyra oznámila, že po 30 letech končí v evropském truck racingu.

Budoucnost Buggyry

„Přišel čas se posunout dále. Tým se teď soustředí na vytrvalostní závody s výhledem startu ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a na dálkové soutěže včetně Rallye Dakar. Proto budeme zeštíhlovat závodní program, abychom se mohli lépe připravit na tyto výzvy,“ vysvětluje šéf Buggyry Martin Koloc pro mnohé fanoušky nečekaný krok. Podle jeho slov účastí v závodech tahačů byla občas zanedbána příprava na starty v jiných závodech. Přiznává přitom, že nad tímto krokem se uvnitř týmu diskutovalo už bezmála pět let.

Dění v truckovém šampionátu nicméně Buggyra hodlá dál sledovat a v budoucnosti není vyloučen její návrat. Příští rok to ale určitě nebude. Navíc tým nadále bude podporovat své piloty v rámci Buggyra Academy France a ve francouzském šampionátu. Kapitola truck racingu se tak úplně nezavírá. Budoucnost Adama Lacka teprve bude oznámena, Téo Calvet bude jezdit ve francouzském šampionátu, zároveň se bude starat o Buggyra Academy France, jedinou akademií starající se o rozvoj jezdců pro závodu tahačů.

Historie Buggyry mezi závodními tahači

Historie týmu Buggyra v oblasti evropského truck racingu je opravdu bohatá. Piloti Buggyry stáli na nejvyšším stupni po neuvěřitelných 326 jízdách. To znamená, že vyhráli každou třetí bodovanou jízdu, do níž nastoupili. Kromě toho získali dalších 156 zlatých pohárů v týmové soutěži. Ohromující je také celkový počet umístění na bedně. Těch bylo 812 v jednotlivcích, což je přes 82 procent odjetých jízd, a dalších 334 v týmech. A ještě jedno astronomické číslo: Buggyra za celou svoji existenci získala 13.052 bodů. To je přes 13 bodů na každou jízdu.

Všechno začal Martin Koloc v roce 1993 premiérovým startem s LIAZem. Už o dva roky později slavil se speciálem Sisu první titul, na který navázal hned v následující sezoně 1996. V obou těchto letech získal prestižní Zlatý volant.

Dalším důležitým mezníkem byl rok 2001, kdy speciály značek Sisu či Praga nahradil první vůz z roudnických dílen pojmenovaný Buggyra. A už v ročníku 2002 s ním Němec Gerd Körber vybojoval titul. Jak se stalo „dobrým zvykem“, hned v následujícím roce triumf zopakoval. V sezoně 2007 se evropským šampionem stal švýcarský pilot Markus Bösiger.

To už za volantem Buggyry jezdil talentovaný David Vršecký, který přidal další double: opanoval svět evropských okruhových trucků v letech 2008 a 2009. Sbírku vítězných pohárů ze seriálu FIA ETRC (do roku 2005 pojmenovaný jako Evropský pohár FIA) doplnil před pěti lety Adam Lacko, který právě v Jaramě oslavil titul mistra Evropy.

Vedle titulů mezi jezdci má Buggyra v ME na svém kontě také pět triumfů v hodnocení stájí. Opanovala je v letech 2007 až 2009, 2015 a 2017. 

Slavní jezdci v barvách Buggyry

Během oněch třiceti sezon nastoupilo v barvách týmu celkem 23 pilotů včetně tří žen. Sezonu 2000 absolvovala za volantem Sisu Lenka Vlachová, před devíti lety odjela s Buggyrou dva závody populární Němka Ellen Lohr a kompletní ročník 2020 odjela talentovaná Aliyyah Koloc.

Mezi další zajímavá jména, která měl Martin Koloc ve svém týmu, můžeme připomenout zpěváka Daniela Landu či španělského truckového matadora Antonia Albaceteho. Při testech do Buggyry usedly takové legendy, jako je dvojnásobný mistr světa F1 Emerson Fittipaldi, jediný Čech na startu závodů formule 1 Tomáš Enge nebo také úřadující prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Mohamed bin Sulayem. Perličkou je testovací jízda, při které za volant usedla manželka evropského šampiona z roku 2017 Kateřina Lacko.

Historie Buggyry ve světě evropských tahačů v číslech:

  • Sezony: 30 (1993–2022)
  • Tituly mezi jezdci: 8 (Martin Koloc 1995 a 1996, Gerd Körber 2002 a 2003, Markus Bösiger 2007, David Vršecký 2008 a 2009, Adam Lacko 2017)
  • Tituly mezi týmy: 5 (2007–2009, 2015 a 2017)
  • Počet pilotů: 23 – Martin Koloc, David Vršecký, Daniel Landa, Chris Tucker (GB), Lenka Vlachová, Gerd Körber (D), Antonio Albacete (E), Ludovic Faure (F), Adam Lacko, Markus Bösiger (CH), Uwe Nittel (D), Chris Levett (GB), Jurij Jegorov (RUS), Michail „Mike“ Konovalov (RUS), Michal Matějovský, Ellen Lohr (D), Jiří Forman, Alen Draganovič (SLO), Enes Draganovič (SLO), Oliver Janes (GB), Mika Mäkinen (FIN), Téo Calvet (F) a Aliyyah Koloc.
  • Celkem závodních víkendů: 270
  • Celkem bodovaných jízd v závodech: 985
  • Vítězné jízdy: 326, to je 33,1 % absolvovaných bodovaných jízd
  • Počet umístění na stupních vítězů: 812, to je 82,44 % absolvovaných bodovaných jízd
  • Celkem získaných bodů: 13 052, to je 13,25 bodu na jednu odjetou bodovanou jízdu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *