Škoda ve WRC: Octavia a Fabia vydláždily cestu úspěšným nástupcům

Značku Škoda si možná se sportovními vozy nespojíme, přesto je dlouhodobým účastníkem motoristických sportů. Vždyť poprvé závodila ještě v éře značky Laurin & Klement, a to už v roce 1901. Jestliže počátky závodění mladoboleslavské značky jsou spjaty s motocykly, dnešní éra je spojena s rallye. Na přelomu tisíciletí Škoda dokonce závodila ve světovém šampionátu v rallye (WRC).

Vstup značky Škoda do WRC umožnily změny pravidel rallye šampionátů v druhé polovině devadesátých let. V roce 1997 nastoupila nová vrcholná kategorie WRC (world rally car), která usnadnila stavbu takového soutěžního speciálu. Už nemusela vznikat omezená série civilních sportovních verzí jako u dřívější skupiny A, výchozí sériové auto se mohlo od soutěžního speciálu výrazněji odlišit.

Když tak navíc skončila tzv. Formule 2 jakožto oddělený šampionát v rámci mistrovství světa, kde Škoda závodila prostřednictvím Felicie Kit Car, byl vstup do WRC logickou volbou, pokud Škoda chtěla zůstat na světové scéně rallye.

Nové zkušenosti

Tak jednoduché to ale nebylo, protože Škoda neměla zcela vhodný vůz pro novou kategorii. Felicia nesplňovala vyžadovaný limit minimální délky čtyř metrů a nenabízela pohon všech kol, a tak se muselo vsadit na Octavii, která dopředu měla zásadní slabinu, vzhledem ke své koncepci. Byla zkrátka moc velká, což se v následujících letech projevilo.

Škoda sice v té době byla pravidelným účastníkem rallye šampionátů, přesto se vývojem Octavie WRC dostala na neznámou půdu. Vůbec poprvé totiž měla nabídnout soutěžní speciál s pohonem všech kol.

Konstruktéři ladili technologie, s nimiž se dosud nesetkali, jednoduché nářadí nahradily notebooky s přísně střeženým softwarem, logistika celého procesu neměla s předchozími lety nic společného. Navíc na všechno dohlíželi přísní účetní. Pro konstruktéry bylo současně velkým požehnáním, že mohli sáhnout do koncernových řešení a bohatých zásob koncernových komponentů. S vývojem čtyřkolky nicméně pomohl i slovutný Prodrive.

Pod kapotu se dostal přeplňovaný benzinový dvoulitr, který ze sebe vydoloval výkon 221 kW při 3.250 otáčkách. To byl významný nárůst proti dosavadní dvoukolce, Octavii Kit Car s výkonem 194 kW. Točivý moment činil 500 Nm, u pozdější specifikace dokonce 600 Nm. Silný dvoulitr spolupracoval s šestistupňovou sekvenční skříní a zajišťoval, že tehdy šlo o nejdynamičtější speciál v celé historii sportovních aktivit automobilky Škoda.

Katastrofální start

Oficiálně se na startovní rošt Škoda Octavia WRC postavila v sezoně 1999, už v předchozím ročníku však byl automobil pečlivě testován, aby byl náležitě připraven.

Volba tovární jedničky padla na zkušeného německého pilota Armina Schwarze, který byl ve své době považovaný za nejlepšího testovacího jezdce na tehdejší rallye scéně. Právě jeho zkušenosti a cit pro jemné dolaďování se měly hodit pro další postupné ladění vozu. Druhým nasazovaným jezdcem měl být vždy jeden z osvědčených českých pilotů. Pavel Sibera a Emil Triner se měli střídat podle typu povrchu té které soutěže.

První start, na slavné Rallye Monte Carlo 1999, však i přes řádné přípravy skončil fraškou. Dvě tovární auta nedokázala dojet ani na start úvodní etapy. Zastavily je technické potíže, které dokázaly, že vývoj speciálu pro vrcholnou kategorii WRC není snadný.

Bohužel ani v dalších soutěžích se Octavii WRC moc nedařilo. Nejlepší výsledek tak nakonec zajel až v poslední soutěži ročníku Bruno Thiry, který na Rallye Velké Británie skončil čtvrtý. Belgický jezdec přitom dokonce sahal po umístění na stupních vítězů.

Spolehlivý a robustní speciál

O moc lepší to nebylo ani v dalším ročníku. První umístění na stupních vítězů tak přišlo až v roce 2001, kdy Armin Schwarz dojel na náročné Safari Rally třetí. Právě tam se mohly plně projevit silné vlastnosti Octavie WRC, robustnost a spolehlivost. Bohužel silným negativem byly rozměry a s tím související menší obratnost na utažených cestách.

Octavia WRC byla vlastně mnohem lepší, než si hodně lidí myslelo. Samozřejmě, že kvůli své velikosti nebyla nejrychlejší, ale zato byla stabilní, silná a spolehlivá, okomentoval vlastnosti Octavie WRC Didier Auriol, jeden ze soutěžáků, kteří s ní měli tu čest.

„Octavia je opravdu velké auto. Na druhou stranu, tohle by ale byla vážně jediná věc, kterou bych změnil. Velikost je problém jenom na RZ, které jsou úzké a technicky náročné, ale přesto jsem našel hodně tratí, kde jsem na to mohl pořádně šlápnout. A to jsou potom chvíle, kdy jsem šťastný, že můžu sedět za volantem právě takového stabilního auta!“ říkal zase Toni Gardemeister, další pilot spjatý s érou Octavie WRC.

Chválil ji ostatně i Armin Schwarz: Vždy to bylo trochu přetáčivé auto, ale nebylo záludné. Ničím člověka netrápilo, bylo jednoduché a příjemné na ovládání. Celkové nastavení, od podvozku, přes karoserii až po řízení, bylo skvělé. Octavia WRC se prostě řídila fantasticky.“

Přichází Fabia WRC

Právě rozměry Octavie znamenaly, že se ji Škoda rozhodla nahradit o segment menším autem, Fabií. I přes nijak zázračné výsledky totiž mladoboleslavská automobilka nerezignovala na WRC a hodlala v účasti pokračovat.

Škoda Fabia WRC nakonec debutovala na ženevském autosalonu 2003, její přípravy však už rok předtím prozradil tehdejší předseda představenstva automobilky Vratislav Kulhánek. Ten ostatně později odhalil ty nejvyšší ambice, Fabia WRC se měla nejprve učit, aby postupně bojovala o vítězství v soutěžích a později dokonce v celém šampionátu.

Základem nového speciálu se stala Fabia RS, která kvůli pravidlům šampionátu dostala upravený přední nárazník, aby byl splněn limit minimální délky čtyř metrů. Kvůli tomu muselo vzniknout alespoň 2.500 kusů Fabie RS.

Místo turbodieselu 1.9 TDI s 96 kW ze sériové Fabie RS však její rallye sestra dostala samozřejmě benzinový motor, v podobě vodou chlazeného přeplňovaného čtyřválce o objemu dvou litrů naladěného dle tehdejších pravidel na 221 kW a točivý moment 600 Nm. Nechyběla opět šestistupňová sekvenční převodovka, přenášející sílu motoru na všechna čtyři kola, prostřednictvím tří aktivních diferenciálů. Vpředu i vzadu byly použity vzpěry McPherson (vpředu se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu s dvěma příčnými a jedním podélným ramenem), zastavení měly na starost kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech.

Opětovný katastrofický start

Škoda opět vůz pečlivě testovala. Intenzivní testovací program začal jen krátce po premiéře. Cílem totiž bylo vůz nasadit ještě během sezony 2003, což umožnila jeho homologace v červenci 2003. Inspektoři FIA tehdy v Mladé Boleslavi kvůli kontrole strávili tři dny.

Soutěžní debut ale opět skončil fiaskem. Z německé rallye 2003 museli odstoupit jak Didier Auriol, tak Toni Gardemeister. Francouzský pilot kvůli technické závadě ani nedojel do cíle první etapy, Fin zase skončil kvůli zničení hnací hřídele.

Bohužel katastrofální start opět jakoby předznamenal další působení vozu na rallye scéně. Už během testování přicházely zprávy o technických problémech, které se následně objevovaly i v soutěžním nasazení.

K největším úspěchům tak došlo až na konci závodní kariéry Fabie WRC. Od roku 2005 mimochodem šlo o evoluci. Tzv. Fabia WRC evo II dostala jiný přední nárazník i křídlem, přepracované turbodmychadlo, nový výfukový systém i lepší rozložení hmotnosti.

Na australské rallye 2005 Colin McRae dokonce bojoval o stupně vítězů, než však přišla rutinní výměna převodovky. Ta se nepovedla, a tak létající Skot musel ze soutěže bohužel odstoupit. Rok nato pak mladý Jan Kopecký dojel na katalánské rallye pátý, stejný výsledek český soutěžák zopakoval také o rok později, na Rallye Německo.

To už však Škodu Fabii WRC nasazovaly soukromé týmy, s podporou továrny. Na začátku listopadu 2005 totiž automobilka oznámila, že činnost továrního týmu ukončuje. Možná i kvůli neuspokojivým výsledkům značka v následujících ročnících raději jen podpořila soukromé týmy, vedle Kopeckého ještě ten belgického pilota Francoise Duvala. Od roku 2007 pak v rámci příchodu Fabie druhé generace Škoda zcela opustila vrcholnou kategorii WRC, když postavila Fabii S2000 navrženou podle tehdejší nižší rallye skupiny. A to už odstartovala další éra Škody v rallye.

Úspěšnější nástupci

Účast značky Škoda v šampionátu WRC tedy úspěšná nebyla, rozhodně ne tak, jak si její vedení vysnilo. Přesto všechno mají Octavia WRC a Fabia WRC nezastupitelnou roli v historii značky. Vydláždily totiž cestu dalším rallye speciálům, které byly o poznání úspěšnější. Řeč je samozřejmě o Fabii S2000 a pozdější Fabii R5 (respektive Fabii Rally2), které patřily mezi vůbec nejúspěšnější vozy své kategorie. To už je ale jiný příběh, který si připomenutí zaslouží zase někdy jindy…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.