Výjimečný konstruktér Petr Hrdlička slaví 90 let. Prosadil Favorit, vylepšil i jiné Škodovky

Petr Hrdlička

Petr Hrdlička, to je úspěšný konstruktér, léta spjatý s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, v době, kdy ještě nesla název AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Letos slaví významné životní jubileum, 12. září 2024 oslavil 90 let. Jen málokdo ovlivnil vývoj vozů Škoda tak, jako právě Petr Hrdlička.

Dodnes je tento konstruktér známý hlavně svoji prací na Škodě Favorit, jejíž vývoj vedl. Za svoji kariéru nicméně svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a v 80. letech pomáhal vylepšovat vozy Škoda s motorem vzadu.

Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze, a to do rodiny Karla Hrdličky, významné osobnosti československého automobilového průmyslu v meziválečném období. Však Karel Hrdlička byl v roce 1930 jmenován závodním ředitelem v Mladé Boleslavi, přičemž tamější automobilku, nově vyrábějící vozy Škoda (místo Laurin & Klement), zásadně reorganizoval, díky čemuž ji zajistil další budoucnost. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

Práce na 1000 MB

Právě kádrové posudky kvůli působení Karla Hrdličky na pozici ředitele automobilky za 2. světové války však Petru Hrdličkovi znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Jakmile se ale poměry trochu uvolnily, Petr Hrdlička se přece jen dostal na ČVUT a po promoci mohl v roce 1959 nastoupit do automobilky Škoda, do oddělení konstrukce přípravků.

Díky své specializaci na hypoidní ozubená kola dostal mladý konstruktér za úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na tehdy připravovaný model Škoda 1000 MB. Jeho práce následně upravila i další komponenty, aby byl chystaný model odolnější.

Depozitář Škoda muzeum

Depozitář automobilky Škoda Auto: Mrkněte na boleslavské skvosty

Mladoboleslavská automobilka dnes známá jako Škoda Auto má za sebou bohatou a dlouhou historii. Není tak divu, že v rámci …

Později se Hrdlička přesunul do institutu ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel), kde v sedmdesátých letech působil jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje. Z této pozice založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Díky práci oddělení se modely dočkaly vylepšené vlečené zadní nápravy, aplikace hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či nahrazení čtyřstupňové převodovky za pětistupňovou.

Největší kariérní meta

V osmdesátých letech se Hrdlička opět vrátil do Mladé Boleslavi. Od března 1983 do března 1990 zde působil jako ředitel technického vývoje, přičemž v této pozici se nejvíce proslavil jako vedoucí vývoje modelu Škoda Favorit.

Genialita konstruktéra se projevila hlavně tím, že týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a hlavně položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991. Dodnes se často mluví o tom, že koncern Volkswagen koupil Škodu hlavně díky povedenému Favoritu.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje. V automobilce navíc léta působí i jeho syn, Martin Hrdlička, a to hlavně v oblasti vývoje motorů. Aktuálně působí jako vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *