Nabídka Audi se v posledních letech široce rozkročila, její součástí ale nadále zůstávají i klasické modely A4, A6 a A8. Právě A4 má za sebou hodně bohatou historii, její přímý předchůdce, model Audi 80 se světu ukázal již v roce 1972. Připomeňme si jeho příběh.
Moderní vůz pro rodiny
Automobil začal vznikat v době, kdy značka Audi již patřila pod křídla Volkswagenu. Měl se stát jedním ze symbolů nové éry, což měla zdůrazňovat třeba nová technika v útrobách. Vývoj vedl tehdejší technický šéf Ludwig Kraus. Cílem bylo postavit moderní, ale ne trendy auto pro rodiny, které mělo být solidní a spolehlivé. Prezentován byl jako kompaktní sedan.
V nabídce mělo nahradit třeba řadu Audi F103, která proslula nezvyklou kombinací techniky DKW a Daimleru. Vznikla totiž v době, kdy Auto Union patřilo pod křídla Mercedesu. Ostatně právě F103 dala osmdesátce jméno, krátce se prodávala i ve verzi nazvané Audi 80. K premiéře došlo v létě 1972, v rámci tehdejší letní olympiády v Mnichově.
Díky Krausovým zkušenostem ze světa motorsportu se navíc pracovalo na tom, aby novinka byla lehká a zároveň spolehlivá, což se následně ukázalo jako skvělý tah. Audi 80 skvěle jezdilo, i díky naladění podvozku tvořeného vzpěrami McPherson vpředu a torzní klikovou nápravou vzadu od konstruktéra Detlefa Banholzera. Lehká konstrukce, základní dvoudveřový sedan vážil jen 835 kg, navíc vedla k nízké době, což se v době ropné krize krátce po uvedení vyplatilo, lákalo to totiž zákazníky. I na americkém trhu, kde se vůz vyráběl jako Audi Fox. Vlastně tak není divu, že Audi 80 pro rok 1972 získalo titul evropské Auto roku.
Za designem pak stál stylista Hartmut Warkuss. Ten navrhnul 4,18 metru dlouhé auto s rozvorem 2,47 metru, což na tehdejší poměry výrobce byly velice kompaktní rozměry. Vedle dvoudveřového sedanu tu byl i čtyřdveřový sedan, stejně jako pětidveřový kombík, nesoucí už přídomek Avant.
Pohon zajišťovaly vpředu podélně uložené motory, se čtyřstupňovou převodovkou za nimi, jejichž síla byla přenášena na přední kola. V době premiéry byly k dispozici čtyři agregáty, o objemu 1,3 litru až 1,6 litru, s výkonem od 40 kW do 74 kW. Při jejich návrhu se již myslelo na modularitu, výsledkem tudíž byla první široce používaná rodina agregátů EA 827, kterou vyvinul Franz Hauk se svým týmem. V roce 1973 přišla i sportovní verze Audi 80 GT, později nahrazená modelem GTE, s výkonem 81 kW.
Úspěšná historie
Audi 80 byl začátek úspěšného příběhu. První generace se vyráběla do roku 1978, za tu dobu vzniklo více než milion jejích exemplářů. Domovská továrna v Ingolstadtu už nestačila, a tak se osmdesátka vyráběla i v Emdenu a Wolfsburgu, v závodech mateřského Volkswagenu. Nakonec se Audi 80 prodávalo ve čtyřech generacích, v roce 1994 jej pak postupně nahradilo Audi A4 (interně B5). K přejmenování došlo v rámci tehdejší změny názvosloví modelů čtyř kruhů.
Řada B (dnešní generaci A4 se interně říká B9) má od roku 1972 na svém kontě přes 12,5 milionu vyrobených kusů. Už se přitom rýsuje nový zástupce, za rohem je nová generace Audi A4 (interně B10), která by se měla představit ještě v roce 2022.