Historie

Depozitář automobilky Škoda Auto: Mrkněte na boleslavské skvosty

Mladoboleslavská automobilka dnes známá jako Škoda Auto má za sebou bohatou a dlouhou historii. Není tak divu, že v rámci jejího výrobního areálu existuje tovární muzeum prezentující ty nejzajímavější vozy značky Škoda a předcházející značky Laurin & Klement. Ne všechny exponáty se však do výstavní expozice vejdou. I proto je tu hned za rohem depozitář automobilky Škoda, v níž jsou uskladněny vozy, které právě nejsou k vidění v továrním muzeu. Depozitář Škoda přitom lze navštívit.

Depozitář ukrývá sbírku prototypů a sportovních vozů, na které by se nemělo zapomínat. Expozice depozitáře je tematicky rozdělena na dvě části: prohlídka začíná předobrazy sériových automobilů Škoda i nikdy nerealizovanými studiemi a prototypy. Poté se návštěvníci přenesou na závody a soutěže, jejichž atmosféru přiblíží vývojová řada závodních speciálů s okřídleným šípem v logu.

Důležité prototypy a koncepty

Většině návštěvníků depozitáře padne do oka asi jako první černé kupé Škoda 110 Super Sport „Ferat“ (1971/1981), prototyp sportovního vozu, který deset let po svém debutu prošel přestavbou na filmového Upíra z Feratu, hlavní rekvizitu stejnojmenného českého filmového hororu. Původně bílý automobil se proměnil v černý, změnily se i některé stylistické prvky.

Pro mnohé pamětníky je dobře známý i bleděmodrý sedan střední třídy Škoda 720 „ID“ s karoserií tehdy teprve začínajícího, dnes legendárního studia Italdesign Giorgetta Giugiara. V době 60. led měl být nadějí na moderní automobil světového formátu, s klasickou koncepcí pohonu. Počátkem 70. let však bohužel tento nadějný rozlet mladoboleslavské automobilky zastavila československá politická normalizace, která projekt ukončila.

Jiné exponáty budou známější i mladšímu publiku. Jde totiž o předobrazy malého MPV Roomster a SUV Yeti. V depozitáři automobilky Škoda tak zjistíte, že od konceptu k sériovému vozu zase tak dlouhá cesta v těchto případech nevedla. Naopak žlutá studie Škoda Joyster, třídveřový hatchback z pařížského autosalonu 2006, zůstala jen krásným snem.

Zato koncept Škoda Vision C, dostal zelenou, a to nejen barvu své karoserie. Mladoboleslavští designéři si na něm ověřili pozitivní přijetí krystalického designu, který zanedlouho začal zdobit třetí generaci modelu Superb.

Škodovácké formule i bugina

Přesuňme se ale k závodním speciálům. Aktuálně nejstarší okruhový vůz ve sbírce je doutníkovitý bolid Škoda Supersport z roku 1950. Postavený byl na bázi „Tudoru“ Š 1101/1102. Jeho robustní mechanický základ kontrastuje se sousední dvojicí formulí 3 z let 1965 a 1966, které spojuje upravená technika sedanu Škoda 1000 MB. Ano, populárního „embéčka“, podobně jako soudobé formule s motorem umístěným vzadu.

Formulím tu sekunduje rustikální žlutá Škoda Buggy. Automobilka s ní ovládla první tuzemský šampionát, pořádaný v roce 1971, a to v kategoriích do 1000 cm³ i 1150 cm³. Buggy vznikla na bázi sériové řady Š 100/110 L. Vystavena je silnější verze s motorem Š 110 L Rallye. Upravená podvozková plošina nesla minimalistickou karoserii s trubkovými ochrannými oblouky. Kvůli omezeným kapacitám svého sportovního oddělení se však značka Škoda s autokrosem během sezony 1972 rozloučila.

V jediném exempláři vznikla Škoda Spider I, prototyp postavený v roce 1972 pro závody na okruzích a do vrchu. Hned v první sezoně s ním Jaroslav Bobek získal mistrovský titul ve skupině B5. Čtyřválec 1 771 cm³ řady 720 poskytoval výkon 113,3 kW, který i díky aerodynamické karoserii stačil k dosažení rychlosti 220 km/h. Zůstalo u jediného exempláře. Daleko většího rozšíření se dočkaly sedany Škoda 120 S, hojně používané nejen továrním týmem, ale také soukromými jezdci z tuzemska i ciziny.

Vývojovou řadu s motorem vzadu v depozitáři završuje verze Škoda 130 LR v úpravě pro skupinu B v automobilových soutěžích, nasazovaná na tratě v období 1985–1988. Soutěžní verze čtyřválce 1 295 cm³ se dvěma karburátory Weber měla výkon až 100 kW, karoserii se podařilo odlehčit mj. hliníkovými kapotami a dveřmi či plastovými okny.

Od roku 1989 už tovární mladoboleslavský tým disponoval modelem Škoda Favorit, s moderní konstrukcí s motorem napříč u poháněných předních kol. Poté převzala štafetu Škoda Felicia Kit Car. Pro automobilové soutěže měla standardní blok motoru 1,3 l, ale speciální klikový hřídel pro zdvih pístů 78 mm místo 72 mm. Výkon postupně rostl ze 110 kW na 122 kW v roce 1996.

WRC z Mladé Boleslavi

Po intermezzu s vozy Octavia Kit Car vstoupila mladoboleslavská značka do nejvyšší kategorie rallye, série WRC. V depozitáři vystavená Škoda Octavia WRC je originálním soutěžním vozem posádky Schwarz–Hiemer z keňské Safari Rallye 2001. Třetí místo tehdy znamenalo nejlepší umístění týmu Škoda Motorsport v podniku seriálu MS.

Vůz zaujme větší světlou výškou respektující terénní podmínky, předním ochranným rámem či sáním vyvedeným kvůli zvýšené prašnosti na střechu. Přeplňovaný čtyřválec DOHC 1 999 cm³ disponuje výkonem 221 kW.

V depozitáři nechybí ani Škoda Fabia WRC. Tento hatchback poháněl přeplňovaný čtyřválec 1 999 cm³ o výkonu 221 kW, hmotnost činila 1230 kg, ručička rychloměru se zastavila až na 250 km/h. Prezentovaný exemplář řídili v podnicích MS sezon 2003 a 2004 jezdci Auriol, Schwarz a Gardemeister. Poté byl přestavěn do specifikace Evo 2 a využíván týmem Škoda Motorsport k testování.

Pokud vás depozitář muzea automobilky Škoda zaujal, vězte, že je možné jej navštívit. Depozitář umístěný asi jen 150 metrů od zákaznického centra Škoda je totiž přístupný v rámci otevírací doby muzea, po dohodě na recepci. Dopředu je pak možné domluvit o komentovanou prohlídku depozitáře s průvodcem. Nutné je však zmínit, že depozitář nemá bezbariérový přístup.

Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi: Vstupné, otevírací doba a další informace

  • Adresa: tř. Václava Klementa 294, 29301 Mladá Boleslav
  • Otevírací doba: pondělí–neděle 9:00–17:00
  • Ceny vstupného (bez průvodce): dospělí 80 Kč; snížené vstupné 40 Kč pro děti do 15 let, studenty do 26 let, seniory 65+, zaměstnance Škody Auto; rodinné vstupné 200 Kč, zdarma: ZTP, ZTP/P a 1 osoba jako doprovod, děti do 6 let, novináři, odborní pracovníci muzeí, galerii (po předložení průkazu AMG), u skupin řidič autobusu, 1 doprovodná osoba od cestovní kanceláře, 2 doprovodné osoby u školních skupin
  • Oficiální webové stránky: Museum.skoda-auto.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *