Fiat Doblo s interním označením Typ 263 je druhá generace takto pojmenované kompaktní dodávky, která byla představená v roce 2009. Automobil debutoval jak v užitkové verzi, tak v osobní. Na stejném technickém základu pak vznikl také Opel Combo generace D, vyráběný mezi lety 2011 a 2018. Pro rok 2011 se Fiat Doblò (častěji pro zjednodušení Doblo) druhé generace stal dodávkou roku, stejný titul získal i předchůdce. V roce 2022 debutoval nástupce, třetí generace modelu Doblo, která tentokrát vzniká v rámci koncernu Stellantis, ve spolupráci s francouzskými značkami Citroën a Peugeot.
Druhou generaci si Fiat stejně jako tu předchozí vyvíjel ve vlastní režii. Vývoj probíhal přes dva roky a automobilku stál 450 milionů eur. Za technický základ posloužila platforma Small, část mechanických komponentů tak Fiat Doblo 263 sdílí s tehdy již nabízeným modelem Punto (Typ 199). Šlo nicméně o prodlouženou verzi architektury s dlouhým rozvorem. Podvozek pak tvoří v rámci segmentu neobvyklá kombinace vzpěr McPherson vpředu a zadního nezávislého zavěšení Bi-link se stabilizátorem. To sice není tak vyspělé jako multilink, je však méně prostorově náročné a levnější. Proti klasické torzní příčce zase poskytuje lepší jízdní vlastnosti. Užitkové provedení pak nabídlo zesílenou konstrukci zadní nápravy pro vyšší nosnost.
Design využil atraktivní příď se sníženou kapotou a do boků protaženými světlomety, vytažené blatníky odkazovaly na první generaci tohoto modelu. Celkový tvar karoserie je ryze účelný pro co největší vnitřní prostor. Přístup do zavazadlového prostoru se pak liší podle verze, užitkové Doblo se spoléhá na do boku otevíranou dvojicí dveří, osobní derivát má v sérii výklopné víko. Zadní pár bočních dveří je u obou variant posuvný s tím, že osobní derivát nabídl i sedmimístné provedení.
Primárně turbodiesely
Oproti předchůdci Fiat Doblò Typ 263 výrazně vyrostl, konkrétně rozvor se natáhl o 171 mm. Karoserie se tak mezigeneračně prodloužila o 155 mm, rozšířila o 110 mm a zvýšila o 27 mm.
Nabídka motorů v době premiéry čítala benzinový atmosférický čtyřválec 1.4 16v (70 kW), který doplnily tři turbodiesely, 1.3 MultiJet (66 kW), 1.6 MultiJet (77 kW) a 2.0 MultiJet (99 kW). Už dopředu výrobce avizoval i přeplňovaný benzinový motor 1.4 T-Jet (85 kW), dostupný také na CNG.
Jakožto užitkový model Fiat Doblo II nabídl širokou paletu nabízených variant. Konkrétně dodávku bylo možné pořídit i se zvýšenou střechou, případně s prodlouženým rozvorem o 350 mm. V nabídce nechyběl ani podvozek drop-frame pro různé nástavby, osobní dodávka Combi nebo valník WorkUp. Osobní verze nesla označení Panorama.
Usměvavější tvář
Pro rok 2015 se Fiat Doblò 263 dočkal faceliftu, kterou sama automobilka nazývala čtvrtou generací vozu (facelift prezentuje jako novou generaci). Poznávacím znakem se stala kompletně přepracovaná tvář s usměvavým výrazem. Změnil se nárazník, světlomety i kapota, která byla při nárazu přívětivější k chodcům. Proměnou prošel také interiér, kde se objevila zcela nová palubní deska. Fiat přitom uvnitř sliboval 23 úložných schránek o celkovém objemu 200 litrů.
Novinkou v rámci faceliftu byl i Fiat Doblò Trekking. Šlo o oplastovanou, zvýšenou verzi s novými nárazníky, zvýšeným podvozkem o 10 mm, podvozkovým krytem motoru nebo systémem Traction+, alias možností nastavení kontroly trakce pro různé jízdní podmínky.
Nabídka motorů modernizované verze čítala v době premiéry v případě zážehových jednotek atmosférický čtyřválec 1.4 (70 kW) a přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-Jet (88 kW), dostupný také ve verzi na CNG. Z turbodieselů tu byly 1.3 MultiJet (55 kW a 66 kW), 1.6 MultiJet ve variantách s 66 kW, 74 kW a 77 kW a 2.0 MultiJet s 99 kW.
V roce 2019 pak byla na vybraných trzích nabídnuta i čistě elektrická verze Doblo EV. Poskytla výkon 83 kW a baterie s kapacitou 30 kWh pro ujetí až 210 km.
Fiat Doblo druhé generace se stejně jako předchůdce vyráběl u turecké automobilky Tofas v továrně Bursa.
Fiat Doblò: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4390 x 1832 x 1845 x 2755 mm (Doblo), 4740 x 1832 x 1875 x 3105 mm (Doblo XL)
- Objem zavazadlového prostoru: 790 litrů
- Výroba: 2009-2022 (Bursa, Turecko)
+ Na poměry osobních dodávek slušný komfort i v nezatíženém voze, obrovský zavazadelník prodloužené verze Panorama XL s nízkou nakládací hranou, variabilní vnitřní prostor, stahování oken v posuvných dveřích, příznivá cena, slušná výbava, stabilní jízdní vlastnosti, nízká spotřeba 1.6 MultiJet (77 kW), příkladné zpřevodování šestistupňového manuálu, slušné zpracování
– Omezený podélný prostor na zadních sedadlech i u prodloužené verze Panorama XL, omezený výhled kvůli tlustým B-sloupkům a malým vnějším zpětným zrcátkům, zastaralá navigace s pomalými reakcemi, aerodynamický hluk od střešních ližin, spíše průměrná dynamika a syrový zvuk 1.6 MultiJet (77 kW), složitější ovládání palubního počítače
Určitě je pro mne velkým plusem pohodlí, které jde ruku v ruce s funkčností auta, tedy hlavně s úložným prostorem, který je pro rodinu ideální. Opravdu musím říct, že je to velmi praktické a pěkné auto, na které je spoleh. Možná jediné mínus hluk právě kufru, který občas dělá. Ale i to se dá řešit, a to tak, že jsem ho nechal dodatečně odhlučnit, takže hodnotím celkově velmi pozitivně.